آب و هوا و اقلیم های متنوع ، ایل ها و عشایر مختلفش، قومهای گوناگون با فرهنگها و پوشش ها و گویشهای خاص، همه و همه یک جا در کرمانشاه جمع شده تا از هر حیث بی نظیر باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

بی تردید کرمانشاه از بهره های خدادای هیچ کم ندارد، نه از سنگ نوشته و کتیبه و آثار تارخی و نه از چشمه ساران و تالاب ها و رودخانه و آبشارها. هم سرسبزی شمال را در کرمانشاه می بینی، هم گرمای جنوب، هم کویر شرق و هم کوه های سر به فلک کشیده غرب. از چهار گوشه ایران با خود نشان دارد این یادگار ماد و ساسانی.

گورانی، سورانی، کلهری، اورامی، جاف جوانرود، پاوه ای، لهونی، بالاجوبی، لکی، فارسی کرمانشاهی، ترک سنقری و لری از رايج ترين گونه های گويشی در استان کرمانشاه به شمار می رود که هرکدام مختص یک طایفه و منطقه جغرافیایی خاص است.

قدمت برخی از این گونه های گویشی به هزار سال می رسد و این لهجه های شیرین مدتهاست که بر زبان کردنشینان زاگرس جاری می باشد.

اما مدتیست که خطری جدی در کمین این اصالت گویشی نشسته است. ترکیب لهجه های کردی استان به هم ریخته و از هر منطقه دیگر گویش هایی وارد کرمانشاه شده است که زبان آریایی کردی را تهدید می کند.

هویت و اصالت هر قوم و نژاد در گرو گویش و آداب و رسوم آن قوم است و نابودی زبان فنای تاریخچه یک ملت است و بر ماست در نگهداری این امانت گرانبها و انتقال و آموزش آن به نسل های آینده کوشا باشیم.

در حال حاضر چهار شاخه اصلی و 64 گونه گویشی کردی در مناطق کرد زبان و خصوصا استان کرمانشاه وجود دارد.

زبان اصلی و کلی استان کرمانشاهان کردی  است .بر حسب موقیعت جغرافیایی و جغرافیای گویشی این زبان شامل چهار بخش «کرمانج شمال»، «کرمانج جنوب»، «کردی کرمانشاهی» و «گویش اورامی گوران» است.

کردی کرمانشاهی نیز زبان اصیل بافت قدیمی کرمانشاه است و گویش هسته های اولیه شهر نشینی مردم کرمانشاه به این زبان بوده است.

گویش فارسی کرمانشاهی شیوه ای جدید است که 200 سالی است وارد کرمانشاه شده و عمدتا به وسیله افراد مهاجر که برای زیارت عتبات عالیات و کسب و کار به این منطقه آمده اند ایجاد شده است.

گویش نماد هویت مردم است و نابودی آن اصالت کردی را به خطر می اندازد.

 گویش مهمترین بخش فرهنگ هر منطقه بعد از نژاد و آداب و رسوم است .باید برای حفظ این گویشهای کردی تلاش کنیم و نسلهای جدید را برای صحبت کردن با این لهجه ها ترغیب کنیم./س


برچسب ها: سرزمین ، گویشهای ، اصیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.