معاون امور بین الملل حقوق بشر دوستانه جمعیت هلال احمر هدف از برگزاری این نشست را توسعه، ترویج و اجرای هنجارهای حقوق بین‌الملل برای حمایت از معلولان دانست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمدی عراقی در نشست مشورتی نقش نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در زمینه معلولیت، با اشاره به  اجلاس شورای نمایندگان که در آبان‌ماه امسال برگزار خواهد شدگفت: نقش نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در زمینه معلولیت با هدف اجرای هر چه بهتر اهداف بشردوستانه در راستای توسعه، ترویج و اجرای هنجارهای حقوق بین‌الملل برای حمایت از معلولان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در نخستین نشست مشورتی نهضت که در نوامبر 2012 میلادی در شهر «آگرای» هند برگزار شد، پیش‌نویس اولیه سند برای ارائه به شورای نمایندگان تهیه شد که امروز  به منظور تقویت این سند و بهره مندی از نظرات جمعی دیگر از جمعیت‌های ملی، جمعیت هلال‌احمر ایران و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ مشترک میزبانی دومین نشست مشورتی در این مورد را بر عهده گرفتند.
وی در ادامه با اشاره به  هدف این نشست  بیان داشت:  هدف از این نشست گردهم ‌آوردن کارشناسی از جمعیت‌های ملی، فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و دیگر سازمان‌های مرتبط است تا در این مورد به بحث و تبادل نظر بپردازند.
محمدی عراقی در ادامه تصریح کرد:  نشست مشورتی حاضر این امکان را فراهم می‌سازد تا نظرات کارشناسی، تجربیات موفق و درس‌های فرا گرفته شده جمعیت‌های ملی دخیل در امر معلولیت تبادل شده و راه‌های جدید مطرح شود

وی افزود:  جمعیت هلال‌احمر ایران بر اساس وظایف بشردوستانه خود همواره تلاش می‌کند تا ضمن تقویت همکاری‌های خود در سطح بین‌المللی، نسبت به توسعه این روابط و ارائه خدمات بشردوستانه در تمام نقاط جهان بپردازد .
معاون امور بین الملل و بشر دوستانه جمعیت هلال احمر اظهار داشت: سال گذشته  جمعیت هلال احمر ایران نودمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت،  که در آن به خدمات توانبخشی و کمک به معلولان به ویژه در رابطه با ارتوپدی فنی و ساخت دست و پای مصنوعی دخیل بوده است. این امر به خصوص در زمان جنگ تحمیلی و کمک به پناهندگان عراقی و افغانی به اوج خود رسید و تجربیات ارزنده‌ای در این زمینه به دست آمد.
به گفته محمدی عراقی امروز جمعیت هلال‌احمر ایران از دهها مرکز توانبخشی در سطح کشور و تاسیس یک بیمارستان فوق‌تخصصی توانبخشی و همچنین تاسیس مراکز توانبخشی در کشورهای اکوادور در آمریکای لاتین، کنگو در آفریقا، سوریه و نیز چند کشور همسایه در صدد توسعه فعالیت‌های خود در سطح ملی و بین‌المللی  برخورداراست.

وی به تفاهم نامه مشترک با کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اشاره کرد و گفت: بر این اساس همکاری بسیار خوبی در مورد آموزش تخصصی توانبخشی با این نهاد معتبر بین‌المللی داریم و هر ساله پروژه‌های مشترکی  در این زمینه اجرا می‌شود  که  از جمله اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک در زمینه تولید کفش طبی برای کشورهای انگلیسی زبان و فرانسه زبان آفریقایی در اتیوپی و ساحل عاج و همچنین برنامه‌های آموزشی دیگر در کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان تنها نمونه‌هایی از این برنامه‌ها است که در سطح بین‌المللی توسط جمعیت هلال‌احمر ایران و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ عملیاتی شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که نشست حاضر فرصتی برای تبادل تجربیات و دانش فراهم کند و در نتیجه این نشست، پیشنهادی مناسب برای ارائه به شورای نمایندگان تهیه شود و بر همین اساس انتظار داریم تمامی شرکت‌کنندگان پیشنهادات خود را در مورد معلولیت به ویژه معلولیت ناشی از سوانح و درگیری‌ها بیان کنند .
گفتنی است: نشست مشورتی نقش نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در زمینه معلولیت به میزبانی تهران از هشتم تا دهم مهرماه امسال برگزار می‌شود. /

برچسب ها: نشست ، معلولان ، هنجار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار