ارومیه/

مصرف مواد دخانی در آذربایجان غربی وارد حوزه عمومی شده است/نبود اوقات فراغت مناسب، دلیل گرایش جوانان به قلیان است

استاد دانشگاه ارومیه در رشته جامعه شناسی گفت: مصرف مواد دخاني در آذربایجان غربی وارد حوزه ي عمومي شده است.

مهدي فتاحي مرنگلو در گفت و گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه گفت: رواج مصرف دخانيات در ايران در دهه هاي اخير نه تنها كاهش نداشته است بلكه نگراني هايي هم در اين مورد ايجاد كرده چرا كه مصرف مواد دخانی وارد حوزه يعمومي شده خصوصا كه در سال هاي اخير مصرف قليان در اماكن عمومي شيوع بيشتري داشته است.

وي با بیان اینکه، در چنين فضايي تمام اعضاي خانواده در معرض استعمال دخانيات قرار ميگيرند و سلامت جامعه و خانواده به خطر مي افتد گفت:هزينه هايي كه نظام سلامت هر ساله متحمل مي شود مويد اين مطلب است.

مهدي فتاحي مرنگلو با اشاره به اينكه، شيوع مصرف قليان در خانواده ها زمينه ساز استفاده از ساير مواد دخاني و مواد مخدر است و هزينه هاي اجتماعي زيادي در پي خواهد داشت، افزود: بر كسي پوشيده نيست كه مصرف مواد دخاني از جمله قليان جز ضرر و زيان حاصلي ديگر ندارد بنابر اين شكي در برچيده شدن آن از جامعه نيست.

وي در ادامه گفت: تحقيقات جامعه شناسي نشان مي دهد جوانان بيشترين گرايش را به مصرف قليان دارند كه به علل گوناگوني از جمله، تفريح و هيجان انگاري، نبود كنترل اجتماعي و عمل كرد ضعيف اجتماعي را می توان اشاره کرد.

مرنگلو با بيان اينكه، اگر جامعه نسبت به مصرف قليان ديد منفي داشت هيچ گاه بر سر سفره هاي مردم قرار نمي گرفت گفت:لازمه ي تغيير در اين نوع رفتار جمعي يك عملكرد گسترده و جمعي است.

مرنگلو خاطر نشان كرد: جوانان ،خانواده ها و جامعه در دنياي مدرن جديد بيش از هر چيز به تفريح، سرگرمي و اوفات فراغت نياز دارند وبا فراهم شدن آنها به شكل سالم ومفيد از گرايش جوانان به قليان تا حد زيادي جلوگيري مي كند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.