مسوول امور باغباني مديريت جهاد كشاورزي دزفول از مبارزه با آفت درختان مركبات اين شهرستان با استفاده از نوعي كفش دوزك با نام علمي كريپتلموس خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اهواز؛ غلامرضا مه لقا افزود: با توجه به وجود مركز توليد حشرات مفيد و پارازيته ( انسكتاريوم )مبارزه بيولوژيك با آفات مزارع و درختان مركبات بدون استفاده از سم و با استفاده از حشرات انجام مي شود.
وي اظهار داشت:براي مبارزه با آفت شپشك درختان مركبات به ازاي هر درخت تعداد چهار عدد كفش دوزك (كريپتلموس) رها سازي شده و اين كفش دوزك ها پس از نشستن بر روي درخت شروع به خوردن لارو شپشك مي كنند.
مسوول امور باغباني مديريت جهاد كشاورزي دزفول افزود: كفش دوزك ها پس از خوردن آفت يك درخت به سراغ درخت ديگر رفته و سطح وسيعي از باغ هاي مركبات منطقه را از آفت شپشك پاكسازي مي كنند.
وي استفاده از محلولي به نام ژل صابون جهت مبارزه با آفت سفيد بالك ياس را يادآور شد و گفت: اين محلول علاوه بر مبارزه با آفت يادشده درخت را ضد عفوني كرده و شست و شو مي دهد.
مه لقا به برگزاري دوره هاي آموزشي براي باغداران در خصوص مبارزه با آفات اشاره كرد و افزود: باغداران در اين دوره هاي آموزشي اطلاعات كاملي در خصوص مبارزه با آفات و علف هاي هرز و روش هاي كاشت، داشت و برداشت مركبات كسب كرده و از هيچ نوع سم شيميايي براي مبارزه با آفات و حشرات در باغ هاي مركبات استفاده نمي كنند.
وي در خصوص مبارزه با علف هاي هرز در باغات مركبات دزفول نيز گفت: اين مبارزه به دو صورت مكانيكي و شيميايي انجام مي شود كه در روش مكانيكي مانند ديسك زدن علف هرز از ريشه كنده شده و به خاك برگردانده مي شود.
مسوول امور باغباني جهاد كشاورزي دزفول با اشاره به استفاده از علف كش هايي چون رانداپ در روش شيميايي افزود: باغداران در اين روش بايد دقت كنند سم علف كش به درخت نرسد و فقط به علف هاي هرز زده شود.
وي محصول مركبات دزفول را به دليل عدم مصرف سم وكود شيميايي از جمله محصولات سالم و ارگانيك در كشور دانست و افزود: مبارزه با آفات در باغات مركبات دزفول با استفاده از حضرات مفيد انجام مي شود.
افزون بر پنج هزار هكتار باغ مركبات در شهرستان دزفول وجود دارد كه سالانه بيش از ۷۵ هزار تن انواع مركبات از آنها برداشت مي ود. /س
برچسب ها: مبارزه ، مرکبات ، کفش دوزک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.