رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث از تدوین مجموعه‌‏ها و دانش‏نامه‏‌هاى روایى با موضوعات خاص یا عام اعم از احادیث شیعه یا دیگر فرقه‏‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌‌الاسلام سید محمد کاظم طباطبایی با اشاره به تاسیس موسسه دارالحدیث در سال 74 اظهار کرد: در ساختار مؤسسه علمى فرهنگى دارالحدیث، بخش آموزش حدیث در قالب دانشگاه قرآن و حدیث طراحى شده است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده علوم و معارف حدیث حمایت از ارتباط‏هاى علمى و پژوهشى را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و این سیاست را همواره از طریق معاونت پژوهشکده دنبال کرده است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ادامه داد: این ارتباط‏ها در قالب دیدار و ملاقات پژوهشگران دیگر مراکز علمی و پژوهشی با پژوهشگران پژوهشگاه قرآن و حدیث در حال پیگیرى است.

وی با اشاره به ارتباط پژوهشکده علوم و معارف حدیث با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: نیازهاى دو جانبه پژوهشى و آموزشى دو مرکز در چند سال اخیر سبب انعقاد تفاهم‏نامه همکارى میان مسئولان دو مرکز شده است.

طباطبایی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‏نامه همکارى‏هاى پژوهشى در حوزه‏هاى جامعه‏شناسى و روانشناسى در حال جریان است و همچنین دارالحدیث آموزش‏هاى حدیثى را براى پژوهشگران پژوهشگاه برگزار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تهیه نرم‏افزارهاى حدیثى و نرم‌افزارهاى مورد نیاز کنگره‏ها از جمله نیازهایى بوده که در ارتباط این مرکز با مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى به ثمر نشسته است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث عنوان داشت: ارائه دیدگاه‏هاى پژوهشى و فراگیر شدن مسائل و مباحث حدیثى در حوزه، پژوهشکده را بر آن داشت که سلسله نشست‏هاى علمى‏ را طراحى و اجرا کند.

وی یادآور شد: این نشست‏ها در مراکز مهم حوزه برگزار شد که در قالب آنها فعالیت‏هاى حدیث‏پژوهان و نیز موضوعات و میدان‏هاى جدید پژوهش‏هاى حدیثى را براى حوزویان مطرح شد.

طباطبایی عنوان داشت: استقبال مناسب فضلا و طلاب از نشست‏هاى علمى گویای توفیق در فعالیت علمى بوده است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث تمهید مقدمات تهیه و اجراى طرح تدوین شناسنامه حدیث، تهیه فهرست‌‏ها و معجم‌های گوناگون براى جوامع روایى به منظور تسهیل دستیابى به آنها و استخراج روایات از مصادر و منابع اولیه حدیث در موضوعات مختلف را از وظایف دیگر گروه دانشنامه‌نگاری ذکر کرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.