انتشار نخستين عكسهاي رشد ميوه ماكادميا خشكبار بومي استراليا در ايران از سوي باشگاه خبرنگاران.

به گزارش خبرنگار فناوري هاي نوين باشگاه خبرنگاران ، دسترنج كارشناسان ايراني در زمينه رشد و پرورش گياه ماكادميا خشكبار اعجاب انگيز استراليا سرانجام به ثمر نشست.


ماکادمیا خشکبار نوظهور


ماکادمیا خشکباری است که میوه آن گرانترین و مرغوب ترین خشکبار دنیاست. این گیاه بومی استرالیا بوده در جنگل های بارانی و در مکان های مرطوب نزدیک نهرها رشد خوبی دارد. آفتاب کامل یا کمی سایه برای گیاه مناسب است و عملکرد مغز را افزایش می دهد اما اگر کشت تجاری آن مد نظر نباشد سایه را به راحتی تحمل می می کند. گیاه به خشکی مقاوم می باشد اما باد سرمای شدید و شوری را نمی تواند تحمل کند همچنین نیازی به خاک حاصلخیز نداشته در هر ترکیب خاک از سبک تا سنگین اما با زه کشی خوب رشد می کند.

وضعیت اقتصادی این گیاه کم بودن هزینه های نگه داری آن است زیرا نیاز به آب یاری ندارد(به صورت دیم پرورش می یابد) و نسبت به آفات و بیماری ها مقاوم می باشد. میوه های آن پس از رسیدن شروع به ریزش کرده و برداشت آن دستی و آسانی می باشد.ماکادمیا از نظر تجاری در استرالیا، جنوب آفریقا و آمریکای مرکزی یکی از تولیدات مهم کشاورزی به شمار می رود.

کشت تجاری آن در استرالیا و هاوایی در سطحی وسیع انجام می گیرد اما در کالیفرنیا به عنوان یک گیاه زینتی پرورش می یابد.

آمریکا بزرگیترن مصرف کننده آن بوده از مغز آن در شکلات ها و بستنی ها استفاده می کند همچنین از روغن مغز ماکادمیا می توان در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده کرد از آنجا که میوه ی ماکادمیا دارای بیش از 72 درصد اسید چرب غیر اشباع می باشد این خشکبار می تواند افزودنی مناسبی برای رژیم غذایی روزانه جهت کاهش کلسترول خون باشد. این میوه را می توان به صورت خام یا بو داده با نمک و یا بی نمک و یا به عنوان چاشنی در غذا مصرف کرد.

صرف نظر از اهداف تجاری پرورش ماکادمیا این درخت همیشه سبز بلند و گسترده با طول عمری طولانی وگل های بسیار خوشبو گیاهی زینتی می تواند باشد  .

هم اکنون در ایران تعدادی از گونه های این گیاه در منطقه ای شمال کشور به چشم می خورد و شرایط رشد این گونه درختی در ایران از جنبه اقتصادی در حال بررسی است.












به گفته ي كارشناسان پرورش دهنده، اين گياه داراي خواص اعجاب انگيز مي باشد.


برچسب ها: عکس ، ماکادمیا ، خشکبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۴
با سلام و درود.
خواهشمند است بازه ی دمایی قابل تحمل ماکادمیا را بیان فرمایید.
با تشکر.