آخرین یکشنبه سپتامبر هر سال همزمان با هفتم مهرماه به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده است تا به مناسبت این روز، مردم دنیا از خطرات بیماری قلبی و سکته به عنوان اولین علت مرگ مطلع شوند.

روز جهانی قلب در سال 2000 میلادی پیشنهاد شد تا به مناسبت این روز، مردم دنیا از خطرات بیماری قلبی و سکته مغزی به عنوان اولین علت مرگ انسان ها مطلع شوند، بر این اساس و طبق آمارها، سالانه 17 میلیون و 300 هزار نفر از مردم دنیا از بیماری های قلبی آسیب می بینند و این امار نیز رو به افزایش است.
همواره در جاده قلب سالم حرکت کنید به عنوان شعار روز جهانی قلب در سال 2013 انتخاب شده است و این شعار به اهمیت پیشگیری و کنترل بیماری قلبی عروقی با رویکرد به دوران زندگی و تاکید بر زنان و کودکان می پردازد.
به اذعان پزشکان و متخصصان، بیماری قلبی عروقی می تواند بر روی تمامی افراد از هر گروه سنی و جمعیتی نظیر زنان و کودکان تاثیر گذارد و بر همین اساس، فدراسیون جهانی قلب همراه با اعضای خود افراد و والدین را به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی خود و خانواده فراخوانده است.
بر اساس نظر متخصصان، مصرف سیگار، نداشتن فعالیت بدنی لازم، استفاده از رژیم غذایی نامناسب و اضافه وزن از عوامل مهم و موثر در ابتلا به بیماری های قلبی در انسان هاست.
سازمان جهانی بهداشت شعار فشارخون را جدی بگیریم را به عنوان شعار این سازمان در سال 2013 انتخاب کرد تا با فرهنگ سازی، آگاهی بخشی عمومی و انجام اقدامات عملی از سوی دست اندرکاران بخش سلامت، از ابتلا مردم به بیماری های ناشی از فشار خون و بیماری های قلبی جلوگیری کند.
پزشکان و متخصصان بخش بهداشت نیز با توصیه به مردم مبنی بر استفاده از رژیم غذایی سالم، تصریح می کنند: رژیم غذایی ناسالم به چهار عامل خطر از 10 عامل خطر اول مرگ در دنیا نظیر فشارخون بالا، قند خون بالا، اضافه وزن و چاقی و کلسترول خون بالا مرتبط است و کم تحرکی نیز در بیش از سه میلیون مرگ قابل پیشگیری، شرکت دارد.

بر اساس آمارها، روزانه 15 هزار نفر به علت اثرات ناشی از دخانیات و یک نفر از هر دو نفر سیگاری به علت بیماری های مرتبط با مصرف دخانیات فوت می کنند و دود سیگار و دخانیات نیز سالانه بیش از 600 هزار غیرسیگاری را از جمله کودکان از بین می برد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزشکی پزشکی بیش از 43 درصد مرگ و میرها در کشور با بیماری های قلبی و عروقی ارتباط مستقیم دارد.

محمد عباسی متخصص قلب و عروق گفت: از بین بردن زمینه های ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از موثرترین و بهترین راه مقابله با این بیماری ها بیان کرد.

وی، با بیان اینکه بیماری های قلب و عروق از عوامل اصلی مرگ و میر در دنیا به ویژه کشور ایران است، وراثت، چاقی، بیماری های قند، ابتلا به دیابت و شیوه های نادرست زندگی را از عوامل موثر در ابتلا به بیمای های قلبی و عروقی عنوان کرد.

عباسی تصریح کرد: لازم است با ارائه آموزش های لازم به مردم به ویژه از دوران ابتدایی تحصیل فرزندان، فرهنگ صحیح شیوه زندگی را به آنان آموزش دهیم و گامی مهم در ارتقاء بهداشت جامعه برداریم.
این متخصص قلب و عروق با توصیه به مردم مبنی بر استفاده از رژیم غذایی مناسب در زندگی، ادامه داد: رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع شده، اسیدهای چرب ترانس و نمک، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را در انسان افزایش می دهند و مصرف زیاد نمک نیز عامل موثری در ابتلاء به فشارخون بالاست.
وی، احساس ناراحتی در جناغ سینه، احساس ناراحتی در سایر مناطق بالاتنه، تنگی نفس بدون ناراحتی در قفسه سینه یا بدون آن به ویژه هنگام فعالیت بدنی و عرق سرد، تهوع یا سبکی سر را از نشانه های ابتلاء به بیماری های قلبی عنوان کرد.

همواره در جاده قلب سالم حرکت کنید به عنوان شعار روز جهانی قلب در سال 2013 انتخاب شده است./س

برچسب ها: قلب ، حرکت ، سالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.