آغاز هفته مبارزه با سرطان، قطع کامل روابط دیپلماتیک ایران و عراق، شروع به کار تلویزیون در ایران، آزمایش نخستین موشک بالستیک جهان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 مهر 1392 خورشیدی برابر با 27 ذی القعده 1434 هجری و 3 اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

آغاز هفته مبارزه با سرطان (11 تا 17 مهر)
همه ساله یک هفته با عنوان هفته مبارزه با سرطان (11 تا 17 مهر) در کشور به بیماران سرطانی اختصاص یافته است. با توجه به اهمیت این بیماری لازم است در خصوص پیشگیری از آن به افراد مختلف جامعه اطلاعات لازم داده شود. در این بیماری معمولاً برخی از سلولهای بدن بصورت نامنظم و بدون تدبیر خاص شروع به تکثیر کرده و میزان مرگ آن سلولها کاهش قابل ملاحظه ای می یابد.

پزشکان برای جلوگیری از ابتلای افراد به سرطان شیوه های مختلفی را پیشنهاد می کنند که از آن جمله می توان به مواردی از قبیل نکشیدن سیگار، پرهیز از رژیم غذایی کم چربی همراه با استفاده از مواد گیاهی فراوان، معاینه مرتب توسط پزشک و دندانپزشک، توجه به هر برآمدگی و یا زخمی که تمایل به التیام ندارد و به هر نوع تغییری در اعمال طبیعی بدن حساس باشد، پرهیز از ایستادن در مقابل تابش مستقیم و شدید نور خورشید، شناخت مواد سرطان زا و عدم استفاده از آنها در محیط کار و خانه و توجه به بهداشت و سلامت روان اشاره کرد.

ادامه پیشروی دشمن تا 15 کیلومتری اهواز و اشغال منطقه غرب کارون (1359 ش)
چند روز پس از تجاوز دشمن بعث به جمهوری اسلامی ایران، ارتش عراق با پیشروی در جبهه‌های جنوب، قصد تصرف شهرهای دزفول، شوش، خرمشهر، آبادان و اهواز را نمود ولی مقاومت‌های شدید مردمی، مانع این امر گردید. دشمن پس از چند روز پیشروی در جبهه‌های جنوب، از اشغال این شهرها مأیوس شده و ناجوانمردانه این منطقه را زیر آتش سنگین توپخانه و حملات موشکی خود قرار داد که به شهید و زخمی شدن تعدادی از مردم مظلوم و بی‌پناه جنوب منجر شد. رژیم عراق در ادامه این تجاوزات، تمام تلاش خود را برای تصرف پایگاه هوایی دزفول به کار گرفت ولی از اشغال آن به خاطر مقاومت‌های مردمی بازماند و وحشیانه، شهر دزفول را زیر ضربات سهمگین موشک‌های دور برد خود قرار داد. شهر شوش هم گرچه هرگز به تصرف دشمن درنیامد، اماهمواره با توپخانه دشمن مورد حمله قرار گرفت که در این حملات به مقبره حضرت دانیال نبی (ع) خساراتی وارد گردید.

قطع کامل روابط دیپلماتیک ایران و عراق در اوج جنگ تحمیلی (1366 ش)
روابط سیاسی ایران و عراق که پس از امضای قرارداد 1353 ش (1975 م) الجزایر، رو به بهبودی می‌رفت با وقوع انقلاب اسلامی به سردی گرایید و در فاصله یک سال و نیم بعد از پیروزی انقلاب، وقوع حوادث متعدد و درگیری‌های پراکنده، باعث ایجاد تنش در روابط دو کشور شد. شروع جنگ تحمیلی و حمله سراسری ارتش بعث عراق، از نقاط عطف روابط بین دو کشور به شمار می‌آید و از دیدگاه روابط بین‌الملل، منشاء اثر در ارتباطات دیپلماتیک محسوب می‌گردد. حمله عراق به جمهوری اسلامی ایران در 31 شهریور 1359، اگر چه نقطه اوج این تنش‌ها به حساب می‌آمد، اما روابط رسمی دیپلماتیک همچنان برقرار بود و دیپلمات‌های دو کشور، در طول سال‌های جنگ، در سفارت دو طرف باقی ماندند، هر چند این حضور در پایین‌ترین رده‌ها بود. با این حال در پایان هفتمین سال از جنگ هشت ساله، دو کشور، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را قطع کردند و دیپلمات‌های ایران و عراق، عازم کشورهای خود شدند.

تولد "لویی آراگون" شاعر و رمان‌نویس بلند آوازه فرانسوی (1898 م)
لویی آراگون، در سوم اکتبر سال 1898 م در پاریس به دنیا آمد. وی از سال 1931 م که به مسائل اجتماعی و سیاسی علاقه‌مند شد، همه آثارش نشانی از اندیشه‌های اجتماعی پیدا کردند و طرزی واقع بینانه به خود گرفتند. آراگون از سال 1949 تا 1951 م چندین کتاب با عنوان کمونیست‌ها انتشار داد و در این آثار، به دنیای واقعی و اشتراک منافع انسانی بازگشته است، چه در خط سیر انقلابی، چه در افکار و الهامات عاشقانه. وی در سال‌های بعد به عنوان یکی از درخشان‌ترین چهره‌های ادبی فرانسه و اروپا در قرن بیستم و نیز سمبل شعر کشور فرانسه در این قرن شناخته شد و آثار معروفی به وجود آورد. مجموعه اشعار معروفش مربوط به زمان مقاومت و اشغال فرانسه در جریان جنگ جهانی دوم است و در کنار آن، دل‌آزردگی، شکسته دل و چشمان اِلْزا از دیگر آثار اوست. لویی آراگون سرانجام در سال 1982 م در 84 سالگی درگذشت. یکی از اعضای جامعه روشن‌فکران فرانسه در مورد وی گفته است: با مرگ آراگون، فرانسه بزرگ‌ترین شاعر و یک نویسنده نابغه را از دست داد.


شروع به کار تلویزیون در ایران (1337 ش)
با راه‌اندازی و بهره‌برداری از نخستین فرستنده تلویزیونی ایران در یازدهم مهرماه 1337 ش، تلویزیون ایران، پخش برنامه‌های خود را آغاز کرد. تلویزیون ایران در ابتدا به صورت یک بخش کاملاً خصوصی اداره می‌شد که ابتدا در هر روز چهار ساعت برنامه پخش می‌کرد. این تلویزیون برای گسترش مناطق تحت پوشش خود، در سال 1340 ش فرستنده دیگری در آبادان و یک فرستنده تقویتی در اهواز تأسیس کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت و با گذشت زمان، فعالیت‌های این سازمان به صورت افزایش فرستنده و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در تهران و شهرستان‌ها رو به گسترش نهاد.

تصرف بغداد توسط "تیمور گورکانی" و قتل هزاران نفر از مردم (804 ق)
تیمور گورکانی معروف به تیمور لنگ طی دوران سلطنت سی و شش ساله‌اش، سه یورش وحشیانهٔ سه، پنج و هفت ساله به نواحی اطراف ایران داشت و در هر نوبت، صدها هزار نفر را قتل عام کرد. وی پس از فتح هر شهر، از سرهای کشتگان، مناره‌ها می‌ساخت و یادبودی از قساوت و سنگدلی در یادها می‌گذاشت. در جریان یورش هفت سالهٔ تیمور، وی شهر بزرگ بغداد را که در قتل و غارت هلاکوخانِ مغول در سال 565 ق ویران شده بود تصرف کرد و چون چند سرباز او در آن شهر کشته شده بودند، دستور داد تا هر یک از سربازان او دو سر حاضر کنند و به دنبال آن، قتل عام سختی در بغداد رخ داد و هزاران نفر از کوچک و بزرگ و زن و مرد بی‌گناه، در پنجهٔ قهرِ سربازانِ خونخوارِ تیمور لنگ مبتلا گردیده و کشته شدند. تیمور سرانجام پس از جنایات فراوان و غارت بغداد، آن را همچون ویرانه‌ای ترک کرد.

درگذشت "آزاد بلگرامی" مورخ مسلمان هندی (1200 ق)
آزاد بلگرامی، مورخ و عارف مسلمان هندی در شهر بلگرام هند متولد شد. او فراگیری علوم مقدماتی و حدیث را از نوجوانی آغاز کرد و پس از آن، به آموختن زبان‌های عربی و فارسی پرداخت. آزاد بلگرامی، آثار فراوانی به نظم و نثر به زبان‌های عربی و فارسی دارد و به سبب قصایدی که به زبان عربی در ستایش پیامبر اسلام (ص) سروده، به نیکوکار هندی، ملقّب شده است. او علاوه بر شعر و ادب، در دیگر دانش‌ها نیز صاحب نظر بود. غزلیات فارسی "آزاد" بیشتر به سبک هندی است و تشبیهات و استعارات لطیف در آن دیده می‌شود. از جمله آثار این شاعرهندی می‌توان به دلگشانامه، مثنوی و دیوان اشعار او که به زبان عربی است اشاره کرد.

درگذشت "فریدریش کارل آندره آس" خاروشناس معروف آلمانی (1930 م)
فریدریش کارْلْ آندرِهْ‌آس، در چهاردهم آوریل 1846 م در هلند به دنیا آمد. آندره‌آس به مدت شش سال در ایران و هند به فراگیری زبان‌های شرقی و مطالعه در آداب و رسوم و نیز آثار باستانی پرداخت و در این امور مهارت یافت. تسلط وی به زبان فارسی باعث شد حدود سی‌سال به عنوان استاد زبان‌های ایرانی در دانشگاه گوتینگن آلمان به تدریس اشتغال یافته و کرسی زبان‌های آسیای میانه را تأسیس نماید. پس از کشف نسخه‌های خطی قدیمی در یکی از مناطق چین که به زبان‌های پارتی، پهلوی، سُغْدی و ایغوری بود، پروفسور آندره‌آس به مطالعه و ترجمه آن‌ها به زبان آلمانی پرداخت. در میان زبان‌های موجود در این آثار، وی توانست زبان سُغْدی را شناسایی و هویت آن را مشخص نماید. علاوه بر زبان‌های ایرانی، از اَوِسْتایی تا فارسی، آندره‌آس به عربی، سریانی، ارمنی، آرامی، بلوچی، کُردی، ترکی، پشتو، سانسکریت، عبری و نیز زبان ارمنی تسلط داشت. فریدریش کارل آندره‌آس، سرانجام در سوم اکتبر 1930 م در 84 سالگی درگذشت.

اعلام استقلال عراق از استعمار بریتانیا (1932 م)
سرزمین کنونی عراق که در گذشته بین النهرین خوانده می‌شد، کانون یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری است. این سرزمین در حدود هزارسال جزو قلمرو امپراتوری ایران بود تا این‌که در قرن هفتم میلادی اعراب با شکست دادن آخرین پادشاه ساسانی تمام اراضی واقع بین دو رودخانه دجله و فرات را به تصرف خود درآوردند. در طول سده‌های بعد، سلجوقیان، مغولان، ترک‌ها و کردها بر عراق حکومت کردند و سرانجام نوبت به عثمانی‌ها رسیدکه تا اوایل قرن بیستم، عراق را نیز تحت سلطه خود داشتند. در پی شکست امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول و تجزیه سرزمین‌های آن، عراق در سال 1921 م تحت قیمومیت و استعمار بریتانیا قرار گرفت. این وضعیت، با مخالفت سرسختانه و مبارزات استقلال طلبانه روحانیون و مردم عراق به رهبری آیت‌اللَّه میرزا محمدتقی شیرازی روبرو شد. سرانجام در سوم اکتبر سال 1932 م، انگلستان مجبور شد، با تشکیل حکومت پادشاهی و بر سر کار آوردن حکومت ملک فیصل اول استقلال این کشور را بپذیرد.

آغاز تهاجم استعمار ایتالیا علیه کشور بی‌دفاع حبشه و تصرف آن (1935 م)
استعمار ایتالیا از سال‌های پایانی قرن نوزدهم میلادی، قصد تصرف نواحی شرقی افریقا را دنبال می‌کرد و با این هدف، ایتالیایی‌ها بارها به خاک حبشه تجاوز کرده و باعث اختلافاتی شده بودند. در سال 1887 م ایتالیا که به خاک حبشه تجاوز کرده بود شکست خورد و وادار به عقب نشینی شد. در سال 1917 م اختلاف میان ایتالیا و حبشه شدت گرفت تا جایی که در سال 1935 به جنگ تبدیل شد. این جنگ که به دستور موسولینی، دیکتاتور فاشیست ایتالیا در سوم اکتبر 1935 م آغاز شده بود. در نهایت، به پیروزی ایتالیا انجامید و حبشه به تصرف ایتالیایی‌ها درآمد. از این زمان دوران استعمار ایتالیا بر حبشه آغاز شد و تا سال 1941 م به درازا کشید. در سال 1941 م و در جریان جنگ جهانی دوم، ارتش انگلستان، ایتالیایی‌ها را از حبشه بیرون راند و امپراتور حبشه که در سال 1935 م کشور راترک کرده بود به میهن بازگشت.

روز وحدت دو آلمان شرقی و غربی (1990 م)
اما مهم‌ترین تحول اروپا در سال 1990 م، که از دگرگونی‌های دنیای کمونیست سرچشمه گرفت، سقوط رژیم کمونیستی آلمان شرقی و وحدت آلمان شرقی و غربی بود که تا اواخر دهه 1980 م رؤیایی تحقق‌ناپذیر به نظر می‌رسید. مقدمات این اتحاد با پیروزی حزب دموکرات مسیحی در نخستین انتخابات آزاد آلمان شرقی فراهم آمد و نخستین مرحله وحدت آلمان شرقی و غربی با وحدت اقتصادی و پولی دو بخش آلمان در اول ژوئیه 1990 م تحقق یافت.

آلمان واحد سرانجام پس از 45 سال جدایی با قریب هشتاد میلیون نفر جمعیت، در روز سوم اکتبر سال 1990 م پا به عرصه وجود نهاد و در نخستین انتخابات سراسری آلمان که روز دوم دسامبر آن سال برگزار شد، هلموت کُهْل صدر اعظم آلمان غربی که قهرمان وحدت این کشور شناخته می‌شد، با اکثریت عظیمی به پیروزی رسید.

برخی از رخدادهای امروز
331: "تان گون Tangun " که شبه جزیره کره را به صورت یک خطه پادشاهی به نام چوسون Chosun در آورد لقب بنیادگذار کشور واحد کره گرفت. مورخان وی را کوروش کره لقب داده اند.
1605: "لی تزوچنگ Li Tzucheng" انقلابی چینی به دنیا آمد که به حکومت دودمان سلطنتی مینگ Ming پایان داد.
1929: اتحادیه صربستان، کرواسی و اسلوانی «یوگوسلاوی (اسلاو های جنوبی)» نام گرفت. روسها، اسلواک ها، اوکراینی ها، لهستانی و بلاروس ها اسلاوهای شمالی بشمار می آیند. بخش یزرگی از ساکنان بلغارستان نیز اسلاو هستند.
1942: دانشمندان آلمان موشک این کشور به نام «وی ـ 2 V) V، حرف اول واژه آلمانی انتقام است)» را که نخستین موشک بالیستیک جهان بشمار می رود با موفقیت آزمایش کردند که پس از رسیدن به تولید انبوه، از آن برای حمله به انگلستان و نیروهای متفقین در بلژیک استفاده شد. هدف هیتلر از ساخت این موشک این بود که بمب اتمی آلمان را که در دست مطالعه بود حمل کند. سازندگان این موشک پس از جنگ جهانی دوم به آمریکا منتقل شدند و برای این کشور موشک بالیستیک ساختند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار