رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار با استفاده از دوربین تله‌ای از یک قلاده پلنگ ایرانی در حوزه بخش مرکزی شهرستان نیکشهر تصویربرداری شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، حسن کیخا اظهار داشت: پلنگ گربه‌ای بزرگ با بدن عضلانی ولی نرم و قابل انعطاف است که بدنش از خال‌های تو خالی پوشیده شده و اندازه آن از 110 تا 195 سانتی متر و وزن آن تا 90 کیلوگرم می رسد.

وی افزود: مامورین اداره حفاظت محیط زیست نیکشهر طی کنترل و گشت زنی شبانه روزی و تحقیقات میدانی موفق به تصویربرداری از یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات و مناطق سخت گذر کوهستانی جنوب سیستان و بلوچستان شدند.

کیخا با بیان اینکه این پستاندار یکی از گونه های حمایت شده و در خطر انقراض است، ادامه داد: حضور پلنگ به عنوان یکی از گوشتخواران بزرگ که جایگاه خاصی در چرخه حیات منطقه دارد نشان از بکر بودن، سلامت محیط زیست و وجود امنیت در جنوب سیستان و بلوچستان دارد.

وی با بیان این مطلب که این نوع گربه سان در مناطق دارای آرامش شب و روز فعال است، ولی در مناطقی که احساس خطر کند فقط در شب فعال می شود ،خاطر نشان کرد: اینگونه پلنگ به صورت انفرادی زندگی و با سرعت کم حرکت می‌کند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.