رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان گفت:فروش بدون نسخه داروهای مسکن در داروخانه ها، و متعاقب آن مصرف خودسرانه ی این داروها توسط افراد، امکان بروز تشنج را تشدید می کند.

جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، با اشاره به مصرف بالای داروهای مسکن در میان مردم گفت: متاسفانه مردم خودسرانه و با کوچک ترین نشانه ای از درد به داروخانه مراجعه کرده و از آن استفاده می کنند.

وی با اشاره به تنوع داروهای مسکن در داروخانه ها گفت: متاسفانه قشر جوان بخصوص دانشجو و یا قشر کارگر به خاطر فشارهای روحی و جسمی، بدون هیچ شناختی از این داروها اقدام به مصرف می کنند، که در برخی موارد منجر به ایست قلبی، یا پارگی عروقی در مغز می شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان با بیان اینکه در چند ماه اخیر آمار مسمومیت و بروز تشنج بر اثر استفاده از داروهای مسکن افزایش یافته است یادآور شد:استفاده طولانی مدت و بیش از نیاز بدن از هر دارویی از جمله مسکن ها می تواند باعث بروز مسمومیت در افراد شود که ممکن است با علائمی مانند سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ ظاهر شود.

وی زخم معده و نارسایی کلیه را از عوارض جانبی داروهای مسکن، معرفی کرد و گفت: متاسفانه مصرف خودسرانه و طولانی مدت مسکن ها امکان بروز تشنج در افراد را نیز ایجاد می کند.

دکتر جعفرزاده با بیان اینکه داروهای مسکن ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و سبب بروز برخی از واکنش های شدید در بدن شوند گفت: تداخل بین داروها می تواند باعث بروز عوارض خفیف، شدید و حتی مرگ شود.

وی خاطر نشان کرد: حتی استامینوفن ساده نیز در صورت مصرف زیاد و مداوم، زیان آور است و در صورتی که حاوی کدئین باشد، می تواند اعتیادآور نیز باشد زیرا کدئین ماده ای مخدر است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان ادامه داد: دیگر مسکن های پرمصرف مانند ایبوپروفن و مفنامیک اسید در صورت مصرف خودسرانه و طولانی مدت می تواند، باعث تشدید مشکل معده، کبد و یا کلیه شود./س

برچسب ها: داروهای ، مسکن ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.