یک پژوهشگر حقوق گفت: با توجه به گسترش فضاي مجازي و سهولت انجام جرايم جديد و بين‌المللي در فضاي سايبري ضرورت تدوين قوانين منسجم در ابعاد جهاني و تقويت همكاريهاي بين‌المللي در راستاي مبارزه با جرايم سايبري ضروري به نظر مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، امروزه فراگیری اینترنت و فن‌آوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، موجب ظهور فضای مجازی در کنار جهان واقعی شده که این امر، تغییر معادلات و الگوهای ارتباطات سنتی، تولید، انتقال و مصرف اطلاعات را به دنبال داشته است.

در چنين شرايطي امكان دسترسي به فضاي مجازي در اختیار طراحان جنگ نرم قرار مي‌گيرد،كه آسيب‌ها و چالش‌هاي بسياري را به دنبال دارد.

در همین زمینه "رضا محمدی" پ‍ژوهشگر حقوق طی ارسال یادداشتی به باشگاه خبرنگاران به بررسی این مهم پرداخته است.
 
بازیگران سیاسی، از طریق رسانه‌های نوین، در بازی قدرت حضور دارند و از آن‌جا که اطلاعات و ارتباطات، عمدتا از طریق شبکه جهانی اینترنت و ماهواره‌ها و خبرگزاری‌ها است، بازی سیاسی، به نحو فزاینده‌ای در فضای رسانه‌ها صورت می‌گیرد. همچنین تکنولوژی‌های ارتباطی، مانند اینترنت، در عضوگیری و گسترش قدرت جنبش‌های اجتماعی نقش مهمی دارند.
 
چنین فضایی که به عنوان واقعیت مجازی یک‌پارچه، درنظر گرفته می‌شود، از ویژگی‌هایی چون بی‌مکانی، فرا زمان بودن، صنعتی بودن محض، عدم محدودیت به قوانین مدنی متکی بر دولت- ملت‌ها، قابل دسترسی بودن همزمان، روی فضا بودن و نیز آزادی از هویت بدنی و جنسی جدید برخوردار است.  

جنگ نرم، به دلیل ماهیت خود و عدم نیاز به ابزارهای فیزیکی، به دنبال آن است که در مسافت‌های دورتری از مراکز طراحی کننده، به اجرا درآید.
 
جهانی و فرامرزی بودن فضای سایبر، امکان‌های موردنیاز را به آسانی در اختیار طراحان جنگ نرم قرار می‌دهد و با فراهم شدن بسترهای فکری- فرهنگی اهداف موردنظر، دنبال می‌شود.

میسر بودن ارتباط دو طرفه نیز ابزارهای عملیاتی را در خدمت طراحان و رهبران مراکز موردنظر درمی‌آورد و در موقعیت‌های حساس که امکان حضور و هدایت مستقیم میدانی حوادث، از براندازان سلب می‌شود؛ عناصر حاضر در صحنه نقش رسانه‌ای عملیات را بازی می‌کنند.

از سوی دیگر، جنگ نرم به عناصر و سربازان میدانی نیاز دارد که از جنس مخاطبان جامعه هدف باشند. این عناصر، باید برای خود هویتی خاص قایل باشند تا بتوانند هدایت روند درگیری را برعهده بگیرند.

در شرایط کنونی، امکان دسترسی به فضای مجازی به دلیل در اختیار گذاشتن لحظه‌ای حجم وسیعی از اخبار، اطلاعات و تسهیل ارتباط، چنین هویت کاذبی را به راحتی در میان بخشی از صحنه گردانان حوادث ایجاد می‌کند. 

نبود بسیاری قیود و محدودیت‌ها که برای سایر اقسام رسانه‌ای وجود دارد، در محیط مجازی، گستره فعالیت در این فضا را برای اهداف و انگیزه‌های امنیتی و سیاسی در جنگ نرم افزایش می‌دهد.

سایت‌هایی هستند که قابلیت شبکه‌سازی وسیعی در اینترنت دارند و در برخی مواقع، این شبکه‌ها به عنوان سربازان جدید جنگ نرم دول غربی، اقدامات خود را به فضای وقایع جامعه نیز تسری داده و هماهنگی و سازماندهی بسیاری تجمع‌های سیاسی و اعتراضی را بر ضد دولت برعهده می‌گیرند.

امروزه بيش از هر زمان ديگري ضرورت تدوين قوانين منسجم در ابعاد جهاني و تقويت همكاريهاي بين‌المللي در راستاي مبارزه با جرايم احساس مي‌شود. با توجه به گسترش فضاي مجازي و سهولت انجام جرايم جديد و بين‌المللي در فضاي سايبري تدوين قوانين موثر وهمكاري هاي بين‌المللي ميان دولت‌ها ضروري به نظر مي‌رسد.
 
مجرمان جرايم سايبري بدون حضور فيزيكي قادر به انجام جرايم گسترده در ساير كشورها هستند، بنابراين تدوين قوانين موثر و همكاري همه‌جانبه با پليس اينترپل بايد سرلوحه هرگونه اقدام قرار گيرد. 
 
 يك نهاد نظارتي و بازوي توانمند اجرايي نظير پليس اينترپول، بايد ميان كشورهاي اسلامي تشكيل و همكاري‌هاي نزديك و همه‌جانبه ميان اين كشورها را تقويت كند.
 
تشكيل دادگاه اسلامي حقوق بشر مي‌تواند، از بازوهاي اجرايي مانند پليس بين‌الملل اسلامي(مشترك در كشورهاي مسلمان) استفاده كرده و در راستاي جلوگيري از عدم مجازات مجرمين ،اقدامات موثر را انجام دهد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار