وزير خارجه ليختن اشتاين در مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت بحران سوريه محدوديت ها و ضعف هاي سازمان ملل را نمايان کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، "آئورليا فريک" وزير خارجه ليختن اشتاين در مجمع عمومي سازمان ملل گفت: براي دومين سال متوالي است که اين مجمع در سايه بحران سوريه برگزار مي شود. اين بحران چالش امروز ماست. هيچ بحران ديگري در گذشته نزديک به اندازه بحران سوريه توانايي پاسخگويي سازمان ملل را به بوته آزمايش نگذاشته و محدوديت ها و ضعف هاي اين نهاد چند مليتي را به نمايش نگذاشته است.
 هزاران نفر در اين جنگ کشته شده اند که بسياري از آنها زن و کودک بوده اند. ثبات منطقه اي تخريب شده است. ميليون ها نفر به کمک هاي بشردوستانه نياز دارند اما امکان ارسال کمک وجود ندارد. امکان ارسال کمک به علت محاسبات نادرست سياسي وجود ندارد. تصويب قطعنامه براي از ميان برداشتن تسليحات شيميايي سوريه در شوراي امنيت ما را دلگرم کرد. اين بايد ديگر کشورها را به پيوستن به کنوانسيون منع تسليحات شيميايي تشويق کند و قدمي به سمت نابودي همه تسليحات کشتار جمعي در سراسر دنيا باشد. اما اين مسئله نبايد توجه ما را از مشکل اصلي در سوريه منحرف کند، جنگ در اين کشور بي وقفه ادامه دارد و غيرنظاميان آسيب مي بينند. پيشرفت اخير در زمينه تسليحات شيميايي نشان مي دهد که حل و فصل سياسي بحران امکان پذير است. فرصتي براي شوراي امنيت به وجود آمده است تا به مسئوليت ها و وظايف خود عمل کند ، با متوقف کردن جريان اسلحه و فشار  وارد کردن به دو طرف درگيري  زمينه حل سياسي بحران و همچنين شناسايي عوامل جنايت هاي گذشته را فراهم کند.
 شايد درخصوص اين که چه کسي از سلاح شيميايي در سوريه استفاده کرده است، اختلاف نظر وجود داشته باشد اما به هرحال اين اقدام يک جنايت عليه بشريت بود که نبايد بدون مجازات بماند. سوريه نماد شکست جامعه جهاني در تاريخ معاصر است. در يک دهه گذشته که دادگاه بين المللي کيفري تاسيس شده است، به اين حد جنايت سازمان يافته بدون واکنش جامعه جهاني  وجود نداشته است.
برچسب ها: بین الملل ، سازمان ، ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار