مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت گفت:در راستای رونق و ترویج موضوع مقاومت، تلاش برای ورود و فروش آثار در بازار های جهانی در دستور کار شورای سیاست گذاری قرار می گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سومين جشنواره جهاني هنر مقاومت، جواد جباری  به توضیحی از هنر مقاومت اشاره کرد و گفت: هنری که روح و پایداری را در جامعه جاری و تقویت کند و یا موجب تقویت روحیه دفاعی شود ؛ هنرمقاومت قلمداد می شود.

وی در تشریح معنایی دو کلمه هنر و مقاومت اذعان کرد: کلمه مقاومت با معادل فارسی ایستادگی و پایداری به اقدامی گفته می شود که منجر به دفع ، شکست توقف و یا بازدارندگی دشمن شود.البته این تعریف اعم ازمقاومت فیزیکی و غیر فیزیکی و یا به تعابیر امروزی سخت و نرم و فضای مجازی و غیر مجازی است که شامل مقاومت در حوزه های اقتصادی،سیاسی،نظامی،اجتماعی و فرهنگی می شود.

رئیس سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت در خصوص نقش و اهمیت موضوع مقاومت در سطح بین المللی تاکید کرد: نقش و اهمیت پرداختن به حوزه مقاومت با شرایط کنونی و موقعیت حوزه بین الملل روشن است. امروزه با توجه به اتفاق هایی که به واسطه انقلاب اسلامی در دنیا رخ داده، شرایطی فراهم شده که پرداختن به این موضوع بیش از هر مضمونی اهمیت دارد و این هنر است که می تواند رسالت ترویج فرهنگ مقاومت را به خوبی ایفا کند .
 
جباری تصریح کرد: جشنواره جهانی هنر مقاومت که در آستانه برپایی سومین دوره آن هستیم، جشنواره ای است نوپا ، اما با توجه به حضور هنرمندان بین المللی خصوصاً با روندی که در دو دوره اخیر داشته، احساس می شود  ورود به حوزه بین الملل با استقبال خوبی روبرو بوده است که البته با تلاش مضاعف می توانیم شاهد اتفاق های بهتر در این حوزه باشیم. 

وی در خصوص همکاری سازمان ها و ارگان های مختلف برای برپایی جشنواره ای که بیداری ومقاومت جوامع را در قالب هنر به تصویر می کشد، بیان کرد : با توجه به این امر ، ضرورت همراهی ،مشارکت و حمایت از این جشنواره از سوی سازمان هایی که می توانند در رابطه با ترویج فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس ایفای نقش کنند  بیشتر احساس می شود.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت افزود: انتظاری که ما از مجموعه های دیگری که در فرهنگ کشور ذی نقش هستند و در حوزه داخلی و بین المللی فعالیت می کنند، این است که با این جشنواره همراهی و همکاری لازم را داشته باشند .

جباری همچنین با اشاره به اهمیت گسترش بخش بین الملل جشنواره ،گفت: از دومین تا سومین دوره جشنواره رشد چشم گیری از حیث کیفی وکمی آثار و کشورهای شرکت کننده در بخش بین الملل جشنواره داشتیم؛ که این امر بیانگر تاثیر  تلاش ستاد جشنواره ، برای بسط و گسترش جغرافیایی آن  است.

وی ادامه داد: این مسیر باید با برنامه ریزی هایی که در شورای سیاست گذاری انجام می شود با تلاش هنرمندان کشورهای دیگر افزایش پیدا کند.

جباری اعلام کرد: عدم حضور هنرمندان برخی ازکشورها در این جشنواره شاید حاکی و ناشی ازضعف اطلاع رسانی و ارتباط گیری باشد، زیرا کشورهای علاقمند و فعال در این حوزه بسیارند که امیدورارم در دوره بعد آثارشان در معرض دید علاقمندان قرار گیرد.
رئیس کل جشنواره جهانی هنر مقاومت درباره تاثیرات این جشنواره در خلاقیت و فعالیت هرچه بیشتر هنرمندان ، تاکید کرد: هنر بدون خلاقیت محکوم به ایستایی و فنا است. در حوزه مقاومت نیز به دلیل ویژگی هایی که وجود دارد، باید با زایش های خلاقانه آثار مواجه باشیم و هنرمند با درک شرایط روز و وقایع رخ داده در جهان بتواند عکس العمل مناسب نشان دهد و با این روش خلاقیت های هنری را بیش از پیش به منصه ظهور برساند.

جباری گفت: جشنواره فرصتی ایجاد می کند تا هنرمندان جوان و پیشکسوت در موضوعات مورد علاقه شان ورود پیدا کنند و آثارشان را در معرض رقابت و دید عمومی قرار دهند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت با اشاره به ارائه آثار در دیگر کشورها ،گفت:در خصوص ارائه و نمایش آثار هنرمندان عرصه مقاومت تلاش های لازم انجام گرفته و تلاش می کنیم در داخل کشور نیز آثاری را که توسط هنرمندان حرفه ای و پیشکسوت تولید شده ،رادر کنار آثار جوان ترها در معرض دید عموم قرار دهیم و مخاطبان جدیدی را به این بخش وارد کنیم.

جباری درباره ورود آثار این جشنواره به بازارهای جهانی نیزیاد آور شد: این طرح در دستور کار شورای سیاست گذاری قرار خواهد گرفت تا رونق و ترویج بیشتر آثار مقاومتی را با برنامه ریزی های لازم محقق کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته آثار تجسمی با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات به چند کشور ارسال شد لذا در دوره جدید ،در مرحله نخست باید کشورهای مورد نظر آمادگی خود را اعلام کنند ودر گام بعد با توجه به شرایط کشور مقصد زمان برگزاری نمایشگاه مشخص شود ،فعلاً در مرحله رایزنی هستیم تا در صورت مثبت بودن پاسخ ، اقدامات لازم را برای برقراری این تعامل انجام دهیم.

جباری ضمن تاکید براینکه رایزنی با کشورهای اسلامی و مللی که بیداری اسلامی در آنها اتفاق افتاده در اولویت این برنامه قرار خواهد داشت،اذعان کرد: لبنان، فلسطین، غزه، ترکیه ، مصر ، تونس، سوریه، عراق و افغانستان کشورهایی هستند که برای برپایی نمایشگاه با آنها مذاکره داشته ایم.

وی در رابطه با تعاملاتی که برای برپایی این جشنواره با دیگر ارگانها برقرار می شود اعلام کرد: تصمیم اصلی ما بر این است که حتماً سازمان ها و نهادهای فرهنگی مرتبط ،در این خصوص همکاری جدی داشته باشند .همچنین در تلاشیم که با وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیشترین همکاری راداشته باشیم.

جواد جباری در پایان در ترسیم چشم اندازی از جشنواره جهانی هنر مقاومت گفت: ما برآیند برگزاری جشنواره هنرمقاومت را بسیار روشن، پربار ،تاثیر گذار و پر مخاطب می بینیم .باید تلاش های زیادی برای رسیدن به این چشم انداز داشته باشیم که البته اگر با همکاری و همراهی سازمان های دیگر باشد قطعاًرسیدن به این هدف در آینده نزدیک شدنی است.
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار