تا به امروز سابقه نداشته که ریاض با واشنگتن در قبال دو مساله مهم منطقهتا به اين حد با هم اختلاف داشته باشند. این دو قضیه عبارتند از مساله مصر و سوریه.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسلام تايمز، به احتمال زیاد آمریکا و عربستان در این که آنچه در مصر رخ داد کودتای نظامی بود و این که هر دو خواهان ثبات مصر هستند، با هم نقطه اشتراک دارند. این هدفی است که برای عربستان بیش از دیگران مهم است. در رابطه با مساله سوریه اختلاف این دو عمیق تر است، آمریکا و عربستان هر دو در ایجاد بحران در سوریه نظر واحد دارند اما در بعد بحران و در اولویت ها و سیاست ها و هدف با هم اختلاف دارند.

عربستان معتقد است که سقوط نظام سوریه خواسته مردمی است و این سقوط به منزله مصلحت استراتژیک منطقه است.

عربستان می گوید: نظام سوریه زندگی سوری ها و همسایگان سوریه را تهدید می کند .

اوباما هم این چنین توصیفی از سوریه دارد اما تغییر نظام سوریه را از اولویت های کنونی خود نمی داند، آمریکا مانع از تحقق این تغییر نمی شود اما نمی خواهد بهای این تغییر را بپردازد.بلکه معتقد است که  تحولات سوریه برای تحقق این هدف بدون اینکه بهای آن را بپردازد، کافی است.

اوباما معتقد است که تنها راه خروج از بحران سوریه تنها از طریق راه حل سیاسی ممکن است و آن رسیدن به تفاهم با ایران و روسیه است.

اوباما مدتی است که از شعار براندازی و کناره گیری بشار اسد از قدرت دست کشیده است.

نشانه های تفاهم با ایران زیاد و جالب توجه است. اوباما در یکی از گفتگو های خود می گوید: ایران نقش سازنده ای در قانع کردن بشار اسد به خود داری از استفاده سلاح شیمیایی ایفا کرده است.
ادعا مي شود قبل از این اوباما نامه ای به ایران توسط سلطان عمان فرستاد و در آن خواهان روابط جدیدی شد که در این صورت از تحریم ها علیه ایران کاسته خواهد شد. زمان ارسال این نامه جالب بود، یعنی هنگامی که اوج بحران در سوریه بود و سوریه سریعا طرح روسیه را قبول کرد.

پیش از این هم "جفري فلتمن" معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که رسیدن به راه حلی در قضیه سوریه نیازمند تفاهم با ایران و روسیه است. 

اين گزارش در ادامه مدعي است: قبول طرح روسیه از سوی آمریکا تنها به منزله تفاهم با روسیه نبود بلکه نشان داد که آمریکا بر امنیت اسرائیل نیز حریص است ، اما اینکه اینطور پیشنهاد روسیه را به صرف نظر از عناصر دیگر بحران سوریه قبول کرده است، باعث می شود که چنین به نظر آید که طرف دیگری نیز در کنار روسیه و آمریکا در تفاهمات بین المللی موثر باشد و این طرف ایرانی است.

عربستان ضرورت تفاهم با ايران را انكار نمي كند اما معتقد است که تفاهم باید بعد از حل بحران سوریه صورت گیرد و نه قبل از آن. از سوی دیگر آمریکا می گوید این تفاهم باید به موازات راه حلی برای بحران سوریه باشد.  

حقیقت این است که موضع دولت اوباما در قبال بحران سوریه غافلگیر کننده نیست، این موضع گیری کاملا با سیاست های آمریکا در قبال خاور میانه هماهنگی دارد.

در هر حال رسیدن بحران سوریه به منحنی حاد و مبهم باعث می شود که عربستان در اعتماد به چتر امنیتی آمریکا تجدید نظر کند و روشن است که آمریکا چندي است منافع دوستان و درگیری های سیاسی آنان را نادیده گرفته یا حداقل امنیت آنان زیادی برایش ندارد.

با توجه به اين موضوعات، عربستان بعد از موضع گیری اخیر اوباما نیاز مبرم دارد که در مفهوم وابستگي امنیت ملی خود به امريکا تجدید نظر کند و در نتیجه موقعیت خود و نقش آن در ائتلاف با واشنگتن را نیز بازنگري کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار