دستگاه حاضر بایوراکتور تولید کننده رنگ خوراکی طبیعی از میوه ها، ضایعات و مواد اولیه طبیعی بومی جهت کاربرد در صنعت می باشد که توسط گروهی از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم و صنایع غذایی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اختراع شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

سرپرست اين گروه گفت: اين دستگاه براي نخسيتن بار در كشور اختراع شده و مشابه خارجي نيز ندارد.

باغستاني اظهارداشت: استفاده از رنگ های خوراکی سال هاست که در در صنایع غذایی مطرح است رنگ های خوراکی علاوه بر جلب نظر مصرف کننده به محصول مورد نظر و بعد صنعتی و اقتصادی این امر، حس تازگی و سلامت محصول را به مصرف کننده القا می کند.

وي عنوان كرد: هدف از این اختراع در درجه اول تولید رنگ خوراکی طبیعی با رنگدهی مناسب بوده ، و در درجه دوم استفاده از محصولات جانبی تولید شده حین رنگ گیری، که شامل دو ماده بیواتانول و DDGS می باشد.

محمد عزيز خاني يكي از مخترعين دستگاه يادآور شد: با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري بر حمايت از توليدات ملي و بهره گيري از دانشهاي شركتهاي دانش بنيان و اختراعات آنها این دستگاه با همت اعضای گروهی متشکل از مسعود باغستانی، محمد عزیزخانی و هدا نیک منش به منصه ظهور رسیده است.

وي عنوان كرد: با توجه به این موضوع که تولید رنگ های خوراکی طبیعی در مقیاس صنعتی در داخل کشور با مشکلات و ابهام هایی همراه بوده، تجاری سازی در مقیاس صنعتی به صرفه بوده و از خروج ارز جهت واردات این دسته از مواد اولیه مهم در صنایع غذایی می کاهد.

عزيزخاني با اشاره به تحريمهاي دشمن و ايجاد موانع بر سر راه خودكفايي و رشد علمي كشور گفت: اگر مسئولين كشور و استاني ما را حمايت كنند ما نخبگان و مخترعين مي توانيم با توجه به نيازهاي كشوربه بخش توليد،صنعت و علمي كشور كمك كنيم وخودكفا شده و تحريمها را به فرصت تبديل كنيم.

اين مخترع با اشاره به مزاياي دستگاه يادآور شد: از مزایای این اختراع می توان به تولید همزمان سه محصول رنگ خوراکی طبیعی، بیواتانول و مکمل غذای دام DDGS در یک سیستم اشاره کرد. همچنین رنگ خوراکی تولید شده در صنعت به دلیل رنگدهی مناسب بصرفه بوده و همچنین سلامت مصرف کننده را تأمین می کند.

عزيزخاني گفت: صرف رنگ های خوراکی مصنوعی مشکلات متعددی برای بدن ایجاد خواهد کرد که از این میان می توان به بیش فعالی در کودکان ، ناراحتی های گوارشی و بعضاً پوستی و حتی برخی نارسایی های کبدی اشاره کرد.

وي اظهارداشت:اين تيم با توجه قراردادن سلامتي مصرف كننده و كاهش عوارض مصرفي ،اين دستگاه را به مدت يكسال طراحي و اختراع كردند، استفاده از ترکیبات رنگی طبیعی همچون بتانین و کورکومین می تواند علاوه بر مرتفع ساختن نیازهای ایمنی، ویژگی هایی همچون خاصیت آنتی اکسیدانی به ماده غذایی که در آن از این دست رنگ ها استفاده شده ایجاد کند.هدف از این اختراع در درجه اول تولید رنگ خوراکی طبیعی با رنگدهی مناسب بوده ، و در درجه دوم استفاده از محصولات جانبی تولید شده حین رنگ گیری، که شامل دو ماده بیواتانول و DDGS می باشد.

عزيزخاني از همكاري ،مسعود باغستانی، و هدا نیک منش كه هر كدام چندين مقاله علمي را ارائه و در جشنواره هاي مختلف كشوري حائز رتبه هاي برتر علمي هستند براي ساخت و طراحي دستگاه تشكر كردوافزود: همكاري و تبادل علمي اين همكاران در اين مدت به ثمر نشست واين كار مهم ارائه شد.

اين تيم سه نفره با هزينه اوليه 3مليون تومان و هم اكنون اين دستگاه به همت اين تيم و عدم حمايت و تشويق مسئولين و شركتهاي دانش بنيان با هزينه  300 ميليون ريال به سمت تجاري سازي رفته است.

و اين اختراع ، به شماره ثبت اختراع 77597 با 8 ماه کار شبانه روزی مورخ 27/8/91  در اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است/س
برچسب ها: اختراع ، در ، یزذ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.