"علاء الدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و "عباس عراقچی" عضو هیئت اعزامی ایران به نیویورک با حضور در برنامه "نگاه یک"، دیپلماسی ایران در سفر به نیویورک را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "علاءالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و "عباس عراقچی" عضو هیئت اعزامی ایران به نیویورک با حضور در برنامه "نگاه یک"، دیپلماسی ایران در سفر به نیویورک را تشریح کردند.

"علاءالدين بروجردي" درباره سوالي مبني بر اينکه جمع بندی شما از دستاوردهای دیپلماسی مقامات کشورمان در سفر به نیویورک چیست و آن را چطور ارزیابی می کنید، گفت: حماسه سیاسی که مردم در انتخابات رقم زدند فضای جدیدی ایجاد کرد چرا که این مهم بر خلاف محاسبات غرب بود و آنها انتخابات ایران را تصنعی می پنداشتند، اما عکس این قضیه موجب شد ما بتوانیم به بهترین شکل از مجمع عمومی سازمان ملل که مهمترین فرصت و تریبون برای جهانیان است استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نحوه برخورد و مدیریت بحران سوریه، ورود دو عضو دائم شورای امنیت بین الملل در کنار ایران به دلیل مسائله سوریه، اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران وضعیتی را ایجاد کرد که ادعای آمریکا مبنی براینکه ایران نباید به انرژی هسته‌ای دست یابد از بین رفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: ورود دو عضو دائم شورای امنیت بین الملل در کنار ایران در ارتباط با مسائل سوریه تحول جدیدی  بود که در نحوه تعامل غرب با ایران تاثیرگذار شد و موجب شد زمینه برای رویکردی جدید در عرصه سیاست خارجی فراهم شود که نمود آن را در سفر اخیر هیئت ایرانی به نیویورک مشاهده کردیم.

*حضور هیئت ایرانی در یک فضای متفاوت و با یک صلابت و احترام ویژه همراه بود

در ادامه سيد عباس عراقچی، عضو هیئت اعزامی ایران به نیویورک در ارتباط با این سوال اظهار داشت: حضور هیئت ایرانی در یک فضای متفاوت و با یک صلابت و احترام ویژه همراه بود که این بازتابی از انتخابات شکوهمند و حماسه سیاسی است که مردم کشورمان رقم زدند و به موجب آن رئیس جمهور و مقامات ایرانی با روحیه مبتنی بر تعامل و صلابت و استواری به گفتگو پرداختند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در مجمع عمومی نطق بسیار با صلابت و فاخر و در عین حال با زبان گفتگو و تعامل فصل جدیدی را در سیاست خارجی ایران گشودند که با استقبال خوبی هم مواجه شد.

عضو هیئت اعزامي ایران به نیویورک افزود: رئیس جمهور با سران کشورهای فرانسه، ژاپن، اندیشمندان و متفکرین آمریکایی و همچنین با رسانه‌ها مصاحبه‌ها و بحث‌های محتوایی و جدی داشتند همینطور با ایرانیان مقیم آنجا دیدار انجام دادند.

عراقچی تأکید کرد: در طی این سفر مذاکرات ایران با گروه 1+5 وارد یک فاز جدیدی شد که شروع آن با وزرای خارجه ایران همراه بود.

در ادامه وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه با توجه به گفتگوی تلفنی میان دو رئیس جمهور، پس از انقلاب اسلامی اولین بار بود که اتفاق می‌افتاد در این رابطه توضیح دهید که گفتگوی تلفنی میان رئیس جمهور کشورمان و اوباما چگونه انجام گرفت، اظهار داشت: شوق و علاقه برای استقبال از حجت الاسلام والمسلمين دکتر روحانی بسیار زیاد بود بویژه آمریکا طالب ملاقات با دکتر روحانی بود.

* ایده ارتباط تلفنی از طریق اوباما شکل گرفت

وی ادامه داد: تنظیم کردن چنین ملاقاتی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بود و نهایتا این ملاقات صورت نگرفت و ایده ارتباط تلفنی از طریق اوباما شکل گرفت.

عراقچی افزود: مسلما یک تاریخ پر تنش میان آمریکا و ایران با یک مذاکره، ملاقات و گفتگوی تلفنی به روابط معمول بر نمي‌گردد و آنچه که تعیین کننده تغییر سیاست‌های آمریکا است تغییر رویکردها بوده و اقداماتی که طرف مقابل جهت اعتماد و اطمینان باید انجام دهد چرا که مطابق فرمایش مقام معظم رهبری هیچ خوش بینی به این مذاکرات نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: انتظارات باید در حد معقول باشد و بعد از تغییر لحن و ادبیات در عرصه سیاست خارجی انتظار می رود رویکردها نیز تغییر یابد.

بروجردی در ارتباط با این سوال اظهار داشت: اوباما قبل از سفر دکتر روحانی به نیویورک به وی نامه نوشتند و پاسخ آن را دریافت کردند و سپس اوباما یک درخواست رسمی برای ملاقات با دکتر روحانی مطرح کرد که پس از مدتی پاسخ منفی دریافت کرد و این موجب شد از نظر حیثیتی آمریکا احساس ضعف کند.

وی ادامه داد: علت اساسی در آخرین لحظات تماس تلفنی برقرار شد به دلیل این بود که اوباما بیش از این دچار ضربه حیثیتی نشود.

*مسئله ما با آمریکا نه با گفتگو و نه با تماس‌های تلفنی حل نخواهد شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: مسئله ما با آمریکا نه با گفتگو و نه با تماس‌های تلفنی حل نخواهد شد و این یک مسئله ریشه‌ای است، چرا که در یک جمله سیاست‌های آمریکا در رابطه با ایران خصمانه است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا به دلیل تحریم‌های متعدد فرا قطعنامه‌ای که علیه ایران وضع می‌کند و قوانینی که به منظور براندازی ایران در کنگره به تصویب می رساند سیاست خصمانه‌ای با ایران دارد.

عراقچي درباره اين سوال که از آنجایی که یکی از مقامات کاخ سفید عنوان کردند گفتگوی تلفنی صورت گرفته بین دو رئیس جمهور به درخواست طرف ایرانی بوده است و حال آنکه دکتر روحانی این موضوع را تکذیب کردند شما این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید، تصريح کرد: درخواست تماس تلفنی توسط مقامات آمریکایی صورت گرفت و آنها تأکید و اصرار بسیاری بر این ارتباط داشتند و ما نپذیرفتیم بنابراین نهایتا ایده تلفنی مورد پذیرش واقع شد.

وی ادامه داد: مقامات آمریکایی عبارت نادرستی را به کار بردند و برخی رسانه‌ها که نمی‌خواستند این تعامل صورت بگیرد این مسئله را بزرگ و وارونه جلوه دادند.

*نباید گرفتار جزئیات شویم و از مسیر اصلی دور شویم

عضو هیئت اعزام ایران به نیویورک يادآور شد: آمریکا به عنوان یک کشور ابرقدرت درخواست دیدار با رئیس جمهور کشورمان را داشت آنچه مهم است این است که تقاضا برای ملاقات از سمت اوباما صورت گرفت و این نشان از عظمت و قدرت کشورمان دارد بنابراین نباید گرفتار جزئیات شویم و از مسیر اصلی دور شویم.

عراقچی ادامه داد: مقدمه تغییر سیاست‌ها، تغییر در رویکردها و مقدمه تغییر در رویکردها، تغییر در لحن و ادبیات است که این روند جدید در حال آغاز می‌باشد و زمانی به تغییر در سیاست‌ها و اقدامات طرف مقابل منجر شود، باعث اطمینان زایی و ایجاد اعتماد خواهد شد.

وی همچنین گفت: ما هیچگاه به آمریکا اعتماد صد در صد نداشتیم و در ادامه مسیر هم اطمینان صد در صد نخواهیم کرد.

عضو هیئت اعزامی ایران به نیویورک فرمایش مقام معظم رهبری در اینباره را کاملا درست برشمرد و افزود: این فرمایش مبتنی بر این تجربه و تجربه‌های مشابه زیادی است که داشتیم و مسلما این طور نیست که کوچک‌ترین اعتمادی داشته باشیم و تمام اقداماتی که صورت می‌گیرد با عنایت به تجربه گذشته است.

بروجردی در ارتباط با این سوال اظهار داشت: این ذهنیت که ما انتظار صداقت از آمریکا داشته باشیم ذهنیت غیرواقع بینانه ای است چرا که مطابق فرمایش مقام معظم رهبری زیر این دستکش مخملی آمریکا یک پنجه چودنی وجود دارد.

*خوشبینی یک نوع ساده انگاری است

وی ادامه داد: تا زمانی که ما شاهد گام‌های عملی از سوی آمریکا نباشیم خوشبینی در این ارتباط یک نوع ساده انگاری است.

معاون وزیر خارجه کشورمان درباره مذاکره با آمریکا با بیان اینکه اولین بار نیست که با آمریکایی‌ها گفت‌وگو می‌کنیم، به گفت‌وگوهای 2 کشور درباره افغانستان و عراق اشاره کرد و افزود: درباره عراق چندین دور گفتگو انجام شد و در موضوع هسته‌ای گفته‌ بودیم که مخالفتی با گفت‌وگو نداریم؛ ولی طبق فرمایش مقام معظم رهبری به این گفت‌‌وگوها بدبین هستیم.

وی اینکه در این فضای جدید برآمده از انتخابات و حماسه سیاسی اخیر، رویکرد جدیدی از طرف آمریکا صورت گیرد و با پاسخ ما مواجه شود را امر غریبی ندانست.

عراقچی تصریح کرد: اگر در رابطه با موضوع هسته‌ای و تأمین منافع و حقوق مردم ایران تشخیص دهیم که گفتگویی باید با آمریکا صورت گیرد، این کار صورت خواهد گرفت. این تصمیمی بود که آقای دکتر روحانی گرفت که در این شرایط به یک گفتگوی تلفنی بسنده کند.

عضو هیئت اعزامی ایران به نیویورک ادامه داد:‌ اگر عکس العمل‌های طرف آمریکایی در آینده مناسب باشد و این تغییر لحن و ادبیات منجر به تغییر رویکردها و نهایتا منجر به تغییر سیاست‌ها و رفتارها شود، آن زمان گفتگوها جدی‌تر خواهد شد.

*ادامه غني سازي تحت هر شرايطي موضع مسلم ماست

وی با بیان اینکه غنی‌سازی تحت هر شرایطی ادامه می‌یابد و این موضع مسلم ماست، افزود: چارچوب‌های غنی‌سازی، سطح، میزان، شکل و محل آن می‌تواند موضوع مذاکره باشد و اصل غنی‌سازی تعلیق بردار نیست.

بروجردی به لابی صهیونیسم اشاره و اذعان کرد: در هیئت حاکمه آمریکا پدیده‌ای به نام لابی صهیونیسم وجود دارد، یعنی صهیونیست‌ها مخالف جبهه این روند هستند و حتی برخی از کشورهای منطقه مخالفند و فشار وارد می‌کنند و به هرگونه برداشتن گام مثبت از سوی آمریکا معترض هستند.
 
در چنین شرایطی کشور ایران باید بداند که در یک بازی پیچیده سیاسی قرار دارد و این یک معادله چند مجهولی است و عوامل متعدد تاثیرگذاری وجود دارد و ما باید بازی خود را براساس منافع ملی انجام دهیم.
 
عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دیدارهای مقامات ایرانی و غربی در مورد لغو تحریم‌ها صحبت شد، زیرا یکی از مشاورین بان کی مون گفتند که قرار شده پیش نویس لغو تحریم‌ها تقدیم شورای امنیت شود، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: چنین خبری را نشنیده ام اما موضوع برنامه هسته‌ای ایران و بحث تحریم‌ها یکی از موضوعات اصلی در این ملاقات‌ها بوده است و در این دوره جدید گفتگوها با گروه 1+5 ایده‌ای را مطرح کرده‌ایم مبنی بر اینکه باید بر دو مرحله قائل باشیم، در مرحله اول یک چشم انداز و هدف واحد را تعریف کنیم تا هر دو طرف به سمت آن هدف حرکت کنند و در یک چارچوب مفهومی تعریف شود و مشخص شود که آخر خط ما کجاست و آنجایی است که همه تحریم ها لغو شده باشد.
 
عراقچی ادامه داد: ایران برنامه غنی سازی دارد و نگرانی‌های منطقه‌ای رفع شده و در همه گفتگوهای طرف‌های مقابل این ایده را قبول کردند و قرار شد در دور بعدی مذاکرات در این چارچوب حرکت کلی و چشم انداز نهایی مذاکرات مورد توجه قرار گیرد و گام اول که نقش کلیدی برای دادن اعتماد است، برداشته شود.

* قرار نیست ما چیزی بدهیم و چیزی بگیریم
 
وي ادامه داد: کشور ایران قرار نیست از حقوق هسته‌ای چیزی را بدهد و چیزی را کم کند، این تلقی اشتباه است از بازی برد_ برد که فکر می‌کنند یک چیزی بدهیم و چیزی بگیریم، بلکه منظور از سیاست برد_ برد بازی است که در آن هر دو طرف احساس برنده شدن دارند و این برنده شدن برای مردم ما ثبت شدن حقوق هسته ای است و طرف مقابل اگر مدعی نگرانی در این مورد است، برد آن زمانی است که نگرانی‌اش برطرف شود، بنابراین قرار نیست ما چیزی بدهیم و چیزی بگیریم، در حرکت گام به گام می‌توانیم نگرانی‌ها را برطرف کنیم که طرف ما نتواند اتهامی و نگرانی داشته باشد رفع نگرانی منطقه ای و ابهامات برطرف شود.
 
معاون وزیر امور خارجه به پیش شرط مذاکرات اشاره و اذعان کرد: پیش شرط به معنای اینکه از حقوق خود کوتاهی کنیم و حقوق خودمان را مورد توجه قرار ندهیم، قطعا پذیرفتنی نیست، ولی در یک روند مذاکراتی رسیدن به یک چارچوب مشترک که دو طرف بتوانند در آن چارچوب حرکت کنند مطلوب است. این نامش تعیین کننده چارچوب مذاکراتی است و یک منطق دارد.
 
*تعلیق غنی سازی به طور کامل امکانپذیر نیست

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر آنها تعلیق غنی سازی را درخواست کنند، آیا جمهوری اسلامی ایران می پذیرد، گفت: 10 سال روی این موضوع پافشاری کردیم، تعلیق غنی سازی به طور کامل امکانپذیر نیست، بنابراین غنی سازی در هر شرایطی ادامه خواهد داشت و این حق مسلم ماست، ولی در مورد چارچوب‌های غنی سازی میزان و شکل آن می‌تواند موضوع مذاکره باشد تا جایی که اصل حق را نفی نکند، ابعاد آن می تواند مورد مذاکره قرار گیرد، اما مسلمان اصل خود غنی سازی موضوع مذاکره نخواهد بود.
 
رئیس کمیسیون امنیتی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اتفاقاتی که در نیویورک رخ داد، بازهم مقامات آمریکایی برای لغو تحریم ها اظهاراتی را مطرح کردند از جمله غنی سازی و بازدید از فردو، با این فاکتورها چگونه می‌توان با آمریکا ارتباط برقرار کرد، گفت: موضع گیری آنها نوسان دارد،  جان کری اعلام کرده بود که ممکن است تعدادی از تحریم‌ها سریعا برداشته شود و این خبرها همواره از سوی طرف‌های آمریکایی منتشر می‌شود. آنچه که مسلم است مطالبات ما در مذاکرات هسته‌ای است و به این موضوع تاکید داریم که آنها حق فناوری هسته ای ما را که در عهدنامه ان پی تی به رسمیت شناخته شده است، را به رسمیت بشناسند و سریعا اعلام کنند و همچنین تحریم‌های به ناحق اعمال شده را رفع کنند، نگاه ما در سیاست خارجی بر همین اساس بوده و ما براساس نیازهای خودمان حق استفاده از غنی‌سازی را تعریف کرده‌ایم و زمینه برای مذاکراتی که بتواند حقوق ما را تامین کند، به وجود آمده است.
 
بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تفسیر شما از نرمش قهرمانانه که مقام معظم رهبری بیان کردند، چیست؛ فکر می کنید آنچه که در نیویورک رخ داد نرمش قهرمانانه بود، گفت: یک تعبیری معصوم دارد که "المومن کیس" این نوع هوشمندی و کیاست مومن است در رفتار با دیگران و حفظ اصول در کنار آن و به گونه ای عمل کردن که ضمن حفظ اصولمان امتیاز بگیریم، اینکه آمریکایی‌ها درخواست ملاقات دارند و به حداقل‌ها راضی می‌شوند، رویکرد جدیدی است و این متاثر از تحولات و استفاده از هوشمندی مومن است.

*خاکریزهای فتح نشده را فتح می‌کنیم، تا مسئله هسته‌ای در حوزه سیاست خارجی ما وجود نداشته باشد
 
بروجردی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ماحصل نرمش قهرمانانه برای ایران چیست، گفت: ما از این گذرگاه فعلی عبور می‌کنیم و همینطور بسیاری از خاکریزهای فتح نشده را فتح می‌کنیم و به یک نقطه تعادل می‌رسیم تا مسئله هسته‌ای در حوزه سیاست خارجی ما وجود نداشته باشد.
 
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند ما حق ایران را در استفاده صلح آمیز هسته‌ای به رسمیت می‌شناسیم یعنی چه، گفت: آنچه که در صحبت‌های اوباما نیز بوده، این است که حقوق هسته‌ای ایران را در چارچوب ان پی تی و مقررات بین المللی مطرح کرده و این موضع جدیدی نیست. قبلا هم این موضوع گفته شده بود، باید آمریکایی‌ها اذعان کنند که حق غنی سازی شامل حال ایران می‌شود و آنها این حق را انکار کردند و ما در گفتگوهای 1+5 این موضوع را مشخص خواهیم کرد که چشم انداز و غایت نهایی ما زمانی است که غنی‌سازی وجود داشته باشد و اگر مورد پذیرش قرار بگیرد، به جلو حرکت خواهیم کرد و امیدواریم در چارچوب گفتگوها بتوانیم به یک تفاهم واحدی برسیم.
 
عراقچی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها قبلا غنی سازی را به رسمیت می‌شناختد، اما در عمل مغایر با گفتمانشان بود و در این خصوص اقدام خاصی را شاهد نبودیم، این شناسایی چه اقدامات عملی می خواهد، گفت: وقتی که قبول کنند که ایران در چارچوب بین المللی و مقاصد صلح آمیز حق غنی سازی را دارد و این امر ادامه پیدا کند، باید بپذیرد تحریم‌های اعمال شده باید مرتفع شود و موضوع اصلی مذاکرات حول محور اصلی است.
 
وی ادامه داد: شناسایی حقوق ایران که آنها مدعی‌اند انجام می‌دهند، باید شامل غنی سازی نیز باشد، تبعا اگر صورت بگیرد، راه برای مذاکره باز می‌شود و در قالب گام‌هایی که به صورت متقابل طرفین بردارند، آن موقع قابل بررسی است، اگر گروه 1+5 به بخش مشترکی درباره ایران برسند، که انتهای مذاکرات زمانی است که غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شود، آن زمان قادر خواهیم بود که در یک مسیر گام به گام به صورت متقابل قدم برداریم و به صورت برابر اقداماتی را برای اعتمادسازی انجام می دهیم، آنها نیز باید اعتمادسازی کنند.
 
عراقچی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه اعتمادسازی شامل چه مواردی می شود و آیا قرار است پرونده ایران به آژانس انرژی اتمی ایران برگردد، گفت: نهایت مذاکرات باید به اینجا برسد، یعنی باید هدف مشترک را مشخص کنیم، شناسایی حقوق ایران به رسمیت شناخته شده و رفع تحریم ها خروج پرونده از شورای امنیت باید مورد توجه قرار بگیرد تا اقدامات اصلی شروع شود.
 
عضو کمیسیون امنیت مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا گفته است رژیم صهیونیستی را در جریان مذاکرات قرار می دهد، آیا این مانعی برای آنچه که انجام شده نیست، گفت: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیئت حاکمه منهای رژیم صهیونیستی مفهومی ندارد، لابی صهیونیستی در هیئت حاکمه قوی است، در حد مکالمه تلفنی با رئیس جمهوری ما داشته باشد با اطلاع رژیم صهیونیستی است.

*صهیونیست‌ها به این میزان علاقمند به تغییر رویکرد اوباما نبودند
 
وي ادامه داد: این واقعیت حاکم بر کنگره آمریکا و رژیم صهیونیستی است، اگر مانع بود این رویکرد را تغییر نمی‌دادند، چون صهیونیست‌ها به این میزان علاقمند به اوباما و تغییر رویکرد آن نبودند و تحولات جدید قطعا مورد رضایت رژیم صهیونیستی نیست، بنابراین در درون هیئت حاکمه آمریکا نظر واحدی حاکم نیست.
 
عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه کشورمان با وزرای امور خارجه 1+5 دیدار کردند و شما نیز در این دیدارها حضور داشتید، در این دیدارها چه گذشت و آیا این دو طرف به توافق درباره دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای رسیده اند، گفت: این دیدار نقطه عطفی در مذاکرات ما با 1+5 بود که در سطح عالی برگزار شد. برای اولین بار و با یک محتوای متفاوت همراه بود، زیرا لحن گفتگوها و بحث‌های محتوایی در چارچوب رسیدن به یک هدف واحد صورت می‌گرفت. پیشنهاد دکتر ظریف مورد توجه قرار گرفت که ما در دو مرحله گفتگوی ایران و 1+5 را ادامه دهیم، در مرحله اول تکلیف هدف مذاکرات را مشخص کنیم و چشم اندازمان را با هم یکی کنیم و در مرحله دوم گامهای عملی شروع شود که پیچیده است و رفع تحریم‌ها در این گامها وجود داشته باشد، غیرعادلانه بودن تحریم‌ها را قاطعانه مورد تاکید قرار دادند و ما به آینده نگاه می‌کنیم.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زمان و مکان مذاکرات مشخص شده است ، گفت: در 15 و 16 اکتبر در شهر ژنو برگزار خواهد شد شهر ژنو یک شهر بین‌المللی است و ما مذاکرات را از نیویورک شروع کردیم و در ژنو ادامه خواهد یافت و در سطح مذاکرات رایزنی‌ها ادامه خواهد یافت. حضور دکتر ظریف و اشتون قطعی است و ما تأکید کردیم که یک جلسه در نیویورک و یک جلسه در ژنو خواهیم داشت.

بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صرف ارتقای مذاکره‌کنندگان می‌تواند برای حل این موضوع سیاسی موثر باشد، گفت: به این مسئله کمک خواهد کرد در سطح وزرای خارجه بالاتر است و همچنین رسمیت کار بیشتر می‌شود و به هر میزانی که تنزل پیدا کند طبیعتا اختیاراتشان محدود می شود. اتفاقی که در نیویورک رخ داد پیامی داشت مبنی بر آنکه آنها نسبت به مسئله هسته‌ای جدی هستند و از طرف ایران تغییر رویکردی وجود داشت و شخص وزیر مسئولیت پیدا کرد.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دکتر ظریف پس از دیدار با وزرای گروه 1+5 با وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیدار داشتند علت این دیدار چه بود و در این دیدار بین دو طرف چه مسئله‌ای مطرح شد، گفت: دیدارهای حاشیه‌ای در این جلسات بین‌المللی معمول است در این جلسه اصل مذاکرات تمام شد دکتر ظریف به درخواست جان کری می‌خواست چند دقیقه ای با یکدیگر گفتگو کنند و ایشان قبول کردند و نیم ساعت گفتگو طول کشید. جان کری همان مواضع اوباما را با همان جزئیات بیان کرد و تأکید داشت که آمریکا آماده پذیرش حقوق هسته ای ایران است و بر راهکار دیپلماتیک تأکید دارد. دکتر ظریف نیز مواضع ایران را مطرح کردو در خصوص حقوق هسته‌ای ایران قاطعانه دفاع کرد.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره سوریه در نیویورک چه گذشت و موضع کشورهای غربی چگونه بود و اگر مذاکرات دوجانبه صورت بگیرد آینده سوریه چگونه خواهد بود، گفت: مواضع ما در مقابل سوریه کاملا روشن است و ما به دنبال راهکار سیاسی هستیم آن هم به دنبال گفتگوهایی که هم دولت و هم معارضین داخلی در آن شرکت کنند نه گروه‌های تروریستی که از خارج آمدند تا بتوانند در یک فضای مسالمت آمیز گفتگو کنند و درباره آینده سوریه تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: ایده‌ای که در حال حاضر وجود دارد ایده برگزاری کنفرانس بین‌المللی ژنو دو است و ما اعلام کردیم که ایران چه در این کنفرانس دعوت بشود یا خیر از مواضع سوریه حمایت خواهد کرد و ما به دنبال راه حل‌های سوری سوری هستیم بحث سلاح‌های شیمیایی مطرح شد و ما خود قربانی این سلاح‌ها هستیم و کاربرد آن را محکوم می‌کنیم؛ این سلاح‌ها ضد بشری و ضد اخلاقی است و طبق فرمایش رهبری معظم انقلاب همه گونه سلاح‌های کشتار جمعی را محکوم می‌کنیم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا حضور ایران در نشست ژنو2 قطعی شده است، گفت: در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است احتمالا در نیمه ماه نوامبر برگزار می شود. در مورد کشورهایی که در این مذاکرات شرکت خواهند کرد تصمیم گرفته نشده است.

*شکست سیاست‌های آمریکا در سوریه مشهود است

بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آنچه که در سوریه اتفاق افتاده می تواند نوید بخش حل مشکلات این کشور باشد، گفت: سوریه یکی از نقاط مهم و راهبردی خاورمیانه است و آمریکا با توجه به اینکه با همپایمانان اروپایی و گسیل 60 هزار نفری تروریست‌ها مواضعش عملا با شکست روبرو شده است یک تحول مهمی رخ داده و برای اولین بار در کنار ایران دو عضو شورای امنیت روسیه و چین قرار گرفته‌اند و بر همین اساس شکست سیاست های آمریکا در سوریه مشهود است.

وی ادامه داد: این دو کشور از حق وتو استفاده کردند و در مقابل تهدید نظامی روسیه ناو جنگی فرستاد و پیشنهادی که انجام شد بهانه کاربرد سلاح‌های شیمیایی بود.

بروجردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نظرتان درباره قطعنامه‌ای که درباره سوریه صادر شده است چیست، گفت: روسها در انجام این قطعنامه نقش موثری داشتند و به دنبال آن بودند که سوریه را به اصل 7 منشور سازمان ملل ببرند و عملا دست و پای سوریه را ببندند که این امر اتفاق نیافتاد و قطعنامه‌ای که محورش را خلع صلاح شیمیایی بود.

بروجردی در پاسخ به سوال پایانی مبنی براینکه آیا نشست کنفرانس 2 می‌تواند گام موثری برای حل مسئله سوریه باشد، گفت: تمام تلاشمان این است که سوریه در عرصه برخورد نظامی زمین‌گیر شود و معادله میدانی و نظامی در داخل سوریه به ضرر تروریست‌ها و به نفع دولت سوریه رقم بخورد بنابراین انگیزه اولیه در آمریکا وجود ندارد لذا این ژنو طراحی شده آن ژنو قبلی نیست و این نشست تحت تأثیر حضور ایران می‌تواند اثرات مثبتی را داشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تاریخ ، پرتنش ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار