معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان از آغاز عمليات داده برداري و نمونه گيري خون و مو از خالص ترين اسب هاي اين استان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اهواز؛ محمد مشكور زاده دراين باره اظهار داشت: در راستاي تشكيل پايه هاي اسب بومي كشور، با توجه به اين كه استان خوزستان مهد نژاد اسب اصيل عرب مي باشد اكيپي از كارشناسان مركز اصلاح و نژاد و بهبود توليدات دامي كشور و كارشناسان اين معاونت، عمليات داده برداري و نمونه گيري خون و مو از خالص ترين اسب هاي موجود در استان را آغاز كرده اند تا در صورت تامين هزينه از طريق اعتبارات دام روستايي، تست هاي ژنتكي مربوطه انجام گيرد.
وي افزود: در راستاي شناسايي و حفظ و حراست نژادهاي اسب بومي كشور، انجام مطالعات بنيادي و كاربردي كه بتواند جايگاه واقعي اسب بومي نه تنها در سطح كشور بلكه در سطح جهاني را مشخص نمايد الزامي است.
مشكور زاده تصريح كرد: در بين نژادهاي اسب بومي، اسب اصيل عرب از جايگاه ويژه اي برخوردار است چون اين نژاد با توجه به علاقه و تعصب مالكان به صورت خالص پرورش داده شده است و همچنين با همت مالكان و پرورش دهندگان، اسب اصيل ايران در طول سال هاي گذشته به عضويت سازمان جهاني اسب عرب درآمده و هم اكنون به صورت متوالي ادامه دارد.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: در اين راستا مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي كشور اقدام به تشكيل پايه هاي ژنتيكي اسب هاي بومي كشور كرده و تا كنون در نژادهاي اسب تركمن، كرد، عرب و دره شوري اقدام به اخذ نمونه گيري در سطح كشور نموده است.
وي افزود: درهمين راستا پس ازاخذ نمونه گيري با انجام تست هاي ژنوميكي با بررسي كل ژنوم اسب هاي بومي مي توان تمام تست هاي انساب و انتساب را در داخل كشور با همكاري موسسه تحقيقات علوم دامي ايران به عنوان تنها آزمايشگاه مرجع در كشور انجام داد كه در آينده، كشور ايران جايگاهي براي ادعاي مالكيت تثبيت نژادي اسب بومي كشور را داشته باشد. /س
برچسب ها: نمونه ، خون ، مو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.