مدير دبيرخانه ستاد ويژه توسعه فناوري نانو گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون ۱۶۸ محصول نانويي در ۱۳۱ شركت دانش بنيان توليد شده و یا در حال تولید هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس علمی باشگاه خبرنگاران، دکتر علي محمد سلطاني  در نشست خبری ششمين جشنواره فناوري نانو در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه  از اين ۱۶۸ محصول ۳۷ كالا از ابزارهاي نانو فناوري و بقيه محصولات غير تجهيزاتي هستند گفت:از اين تعداد ۱۷ درصد ( ۲۸ محصول ) در حال ورود به بازار و ۳۶ درصد هم در مرحله نمونه آزمايشگاهي قرار دارد.

وي همچنین با اشاره  به شاخص هاي ارزيابي فناوري هاي نانو در كشورافزود:سرمايه هاي انساني يكي از شاخص هاي ارزيابي است كه بر اين اساس تعداد محققان فعال در عرصه نانو مشخص شده ونشان مي دهد تعداد محققان كشور در عرصه نانو در ۱۱ سال اخير رشد چشمگيري داشته است.

وي با بیان اینکه در سال ۸۲ تعداد محققان بخش نانو ۷۲ نفر بود ادامه داد: اكنون اين تعداد به ۱۷ هزار نفر افزايش يافته كه شامل بخش هاي مختلف هيات علمي دانشگاه ها ، دانش آموختگان و دانشجويان در حال تحصيل است.

سلطانی با بیان اینکه  در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۶ ثبت اختراع در اروپا و آمريكا داشته ايم كه اين تعداد در سال ۲۰۱۳ به ۷ مورد كاهش يافته است اذعان داشت : توليد فناوري يكي ديگر از شاخص هاي ارزيابي فناوري نانو است كه مهمترين بخش آن اختراع و ثبت اختراع است./م

مدير دبيرخانه ستاد ويژه توسعه فناوري نانو با بیان اینکه ثبت اختراع برعکس چاپ مقالات بسیار هزینه بر است افزود: از لحاظ تعداد اختراعات ثبت شده در اداره اختراعات آمريكا در سال ۲۰۱۱ رتبه ۲۹ ، ۲۰۱۲ رتبه ۳۰ را كسب كرديم و در سال ۲۰۱۳ تاكنون نيز داراي رتبه ۳۸ هستيم.

وی خاطرنشان ساخت:به تولید علم نانو به عنوان یک شاخص مهم اهمیت میدهیم و پشتوانه انسانی برای فعالیت جدی در این زمینه فراهم است./م
برچسب ها: فناوری ، نانو ، پیشرفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار