یک کارشناس مسائل سیاسی، ضمن مثبت ارزیابی کردن سفر رئیس جمهور به سازمان ملل متحد به دستاوردهای خوب این سفر اشاره کرد و گفت: شرایط لازم برای تنش زدایی بین ایران و آمریکا فراهم شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر حشمت اله فلاحت پیشه گفت : سفر آقای روحانی به سازمان ملل سفر خوبی بود و زمینه تنش زدایی بین ایران و آمریکا را فراهم کرد، به گونه ای که این شرایط حداقل در دو دهه گذشته بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به دیپلماسی شکل گرفته بین دو طرف، ادامه داد: این دیپلماسی از نظر شکلی دیپلماسی خوبی بود که سخنرانی های دو رئیس جمهور،  مذاکرات آقای ظریف با 5+1 و وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین گفت و گوی تلفی آقای روحانی با اوباما از زمینه های شکل گیری این دیپلماسی مثبت بود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه در سفر آقای روحانی به سازمان ملل متحد رخ داد نشان می دهد دو طرف راهبردهایی جدی برای تنش زدایی بین ایران و آمریکا دارند که این راهبردها در هشت سال گذشته هرگز شکل نگرفته است و در مدت این هشت سال دو طرف بیشتر به سمت تنش زایی و افزایش بحران پیش رفتند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا هم تا حدودی در زمینه دیپلماسی عمومی به موضع ایران نزدیک شده است، یادآوری کرد: دیپلماسی شکلی ایجاد شده تنها 10 درصد کار است و 90 درصد کار مربوط به محتوای دیپلماسی است.

وی افزود: امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز زمینه را برای تعدیل تحریم هایی که در قالب قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران تصویب می شود فراهم کند.

به گفته این نماینده پیشین مجلس این اقدامات زمینه اعتمادسازی بین دو طرف را فراهم می کند و پلی بین دیپلماسی شکلی و محتوای دیپلماسی فراهم خواهد کرد و به دنبال آن از تنش های جدی بین دو طرف کاسته شده و زمینه تعاملات فراهم می شود.

فلاحت پیشه گفت: آنچه دیپلمات های دو طرف نیز باید مدنظر قرار دهند این است که مثلث لابی گری مخالف شامل افراطیون صهیونیست، سلفی ها و جنگ آوران آمریکایی تلاش خواهند کرد مانع شکل گیری فضای مذاکرات بین ایران و آمریکا شوند./س

 

برچسب ها: تنش زدایی ، آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.