مدیرجهاد کشاورزی سنقروکلیایی گفت: برداشت آفتابگردان از سطح بیش از سه هزار هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

محمدقاضی هرسینی گفت: متوسط عملکرد آفتابگردان تولیدی در سنقروکلیایی دو تا سه تن در هکتار است و پیش بینی می شود امسال حدود 9 هزار تن تخمه سنقری تولید شود.

وی اظهار کرد: آفتابگردان تولیدی سنقر از نوع آجیلی و مطبق است که با توجه به اقلیم سرد و معتدل شهرستان و تفاوت دمایی زیاد بین شب و روز، عملا ذخیره سازی مواد موثر و معطر در دانه آفتابگردان تولیدی در این شهرستان بیش از سایر مناطق کشت شده آن می باشد که این امر سبب می شود تا طعم، مزه و بوی محصول تولیدی سنقروکلیایی از کیفیت خیلی خوبی برخوردار باشد.

مدیر جهاد کشاورزی سنقروکلیایی افزود: قسمتی از محصول تولیدی این شهرستان در کارگاه های سنتی تخمه پزی فرآوری شده و قسمت عمده آن به اقصی نقاط کشور ارسال می شود.

قاضی افزود: معروفیت تخمه سنقری سبب شده تا در بسیاری از مناطق، آفتابگردان آجیلی را به نام تخمه سنقری به مشتریان عرضه کنند.

وی با بیان اینکه به موازات تاسیس دانشکده کشاورزی در سنقروکلیایی مقرر شده، پژوهشکده کشاورزی نیز در این شهرستان راه اندازی شود، گفت: در صورت راه اندازی این پژوهشکده ثبت ژنتیکی آفتابگردان تولیدی سنقر انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل های ژنتیکی موجود در ارقام محلی آفتابگردان سنقری، زمینه برای تحقیق، مطالعات تعیین صفات و بهبود عملکرد این محصول با ارزش توسط محققین و دانشجویان علاقه مند فراهم شود.

برداشت آفتابگردان شهرستان سنقروکلیایی تا نیمه دوم مهر ماه ادامه دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.