تیم های ایران و قزاقستان در نخستین مسابقه از هغدهمين دوره از جام قهرماني آسيا از ساعت 14 (13:30 به وقت تهران) در سالن حمدان بن محمد بن راشد شهر دبی به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری سه بر صفر ایران به پایان رسید.

به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران، مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا از سال 1975 آغاز و تا کنون شانزده دوره آن برگزار شده است. این رقابت ها در ابتدا هر چهار سال یک بار (1979، 1983 و 1987) برگزار می شد و از سال 1989 هر دو سال یکبار توسط کنفدراسیون والیبال آسیا برگزار می شود.

در شانزده دوره گذشته این رقابت ها تیم ملی والیبال ژاپن با هفت مقام قهرمانی، سه نایب قهرمانی و سه مدال برنز پرافتخارترین تیم این رقابت ها است. یعنی این کشور در 13 دوره این رقابت ها بر روی سکو رفته است. اما از نظر تعداد دفعات رفتن بر روی سکو، تیم ملی والیبال کره جنوبی رکورد دار است که در 15 دوره این رقابت ها بر روی سکو رفته است. افتخارات این تیم شامل چهار قهرمانی، سه مدال نقره و هشت عنوان سومی مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا است.

چین دیگر کشور پر افتخار این رقابت ها است که با سه مدال طلا، شش نایب قهرمانی و سه مدال برنز در جایگاه سوم پرافتخارترین تیم های این رقابت ها قرار دارد و استرالیا نیز با یک مدال طلا، دو مقام نایب قهرمانی و یک عنوان سومی در جایگاه چهارم این داده آماری قرار دارد.
تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران با یک مدال طلا (2011)، یک عنوان نایب قهرمانی (2009) و یک مدال برنز در سال 2003 ، پنجمین کشور پرافتخار این رقابت ها است. والیبال ایران در حال حاضر یکی از قدرت های برتر قاره کهن آسیا محسوب می شود که در صورت حفظ مقام قهرمانی خود در این دوره از رقابت ها ایران برای اولین مرتبه در تاریخ والیبال در خارج از کشور به عنوان قهرمانی این رقابت ها دست پیدا خواهد کرد و جایگاه چهارم پرافتخارترین تیم آسیا را به دست خواهد آورد و استرالیا به جایگاه پنجم خواهد رفت.

جدول مدال آوران شانزده دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان به قرار زیر است:
ژاپن: هفت طلا، سه نقره و سه برنز
کره جنوبی: چهار طلا، سه نقره و هشت برنز
چین: سه طلا، شش نقره و سه مدال برنز
استرالیا: یک طلا، دو نقره و یک برنز
ایران : یک طلا، یک نقره و یک برنز


**جام هفدهم در یک نگاه:

شانزده دوره گذشته مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا به میزبانی 10 کشور این قاره کهن برگزار شده است که کره جنوبی با سه میزبانی در صدر این جدول قرار دارد.

کشورهای استرالیا، تایلند و جمهوری اسلامی ایران نیز با دو میزبانی در رتبه های بعدی این داده آماری قرار دارند و کشورهای اندونزی، قطر، کویت، چین، فیلیپین و بحرین نیز هر کدام یک بار میزبان مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا بودند.

امارات متحده عربی برای نخستین بار، امسال میزبان هفدهمین دوره این رقابت ها را عهده گرفته است. رقابت های این دوره از مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا در دو سالن مجموعه ورزشی حمدان بن محمد و باشگاه النصر دبی برگزار می شود.

دور مقدماتی این رقابت ها در هشت گروه سه تیمی (24 تیم ) برگزار می شود که گروه بندی آن به قرار زیر است:

گروه A: امارات (میزبان)، اردن و تایلند
گروه B: استرالیا با بحرین و میانمار
گروه C: ایران، کویت و قزاقستان
گروه D: چین، عربستان و چین تایپه
گروه E: ژاپن ، عمان و سری لانکا
گروه F: کره جنوبی، عراق و افغانستان
گروه G: هند، قطر و ازبکستان
گروه H: پاکستان، لبنان و اندونزی

دور مقدماتی این رقابت ها از امروز شنبه ششم مهرماه به مدت سه روز برگزار خواهد شد که تیم ملی والیبال ایران در روز نخست (ششم  مهر) با قزاقستان و در روز دوم (هفتم مهر) با کویت بازی دارد. ملی پوشان کشورمان روز سوم (هشتم مهر) استراحت خواهند داشت.

**نگاهی به چهارده حضور ایران

تیم ملی والیبال ایران در سال 1979 برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی مردان آسیا شرکت کرد که همزمان با برگزار دومین دوره این رقابت ها بود. ایران در نخستین حضور موفق به کسب رتبه ششم شد.

ایران تنها در دو دوره این رقابت ها سال های 1975(دوره نخست) و 1983 (دوره سوم) حضور نداشت و تجربه 14 دوره این رقابت ها را در پرونده کاری خود دارد که تقریبا حضور رو به رشد بوده است.

جایگاه دهمی در سال 1987، رتبه هشتمی و هفتمی در سال های 1989 و 1991، سه مقام ششمی (1979، 1997 و 2005)، چهار عنوان پنجمی ( 1993، 1999، 2001 و 2007) و یک عنوان چهارمی در سال 1995 ره آورد 11 دوره حضور ایران در رقابت های والیبال قهرمانی مردان آسیا است.

تیم ملی والیبال ایران  در سال 2003 مقام سومی مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، در سال 2009 عنوان نایب قهرمانی این رقابت ها و در دوره گذشته این رقابت ها (سال 2011) برای نخستین بار قهرمانی این رقابت ها را به دست آورد.

تیم ملی والیبال ایران یک از مدعیان اصلی کسب مقام قهرمانی در این دوره از رقابت ها است که به سه دلیل مورد توجه تمامی تیم ها قرار گرفته است. قهرمانی در سال 2011 آسیا، حضور شایسته در لیگ جهانی والیبال سال 2013 و کسب سهمیه مسابقات قهرمانی جهان سال 2014 سه دلیل عمده توجه دیگر تیم ها به والیبال ایران در این دوره از رقابت ها است.

این موضوع کار تیم ملی والیبال ایران را بسیار سخت خواهد کرد، زیرا تمامی حریفان حتی آنانی که توانایی کسب مقام در این رقابت ها ندارند، به فکر حضور شایسته در برابر ایران و کسب عنوان شگفتی ساز مسابقات با پیروزی احتمالی در برابر ملی پوشان کشورمان خواهند بود.

از سوی دیگر والیبال ایران برای حضور در مسابقات جام بین قاره ای که آذرماه سال جاری در کشور ژاپن برگزار می شود، نیاز مبرم به کسب عنوان قهرمانی در آسیا که همراه با مجوز حضور در رقابت های بین قاره ای است دارد، تا یک بار دیگر بر توانایی این رشته ورزشی کشورمان مهر تاییدی بزند. مجوزی که 24 کشور آسیایی در پی کسب آن هستند.
 
**برنامه نخستین روز مسابقات والیبال قهرمانی آسیا
 
برنامه نخستین روز این رقابت ها به این شرح است (زمان ها به وقت تهران):
 
ساعت 11:30، لبنان – اندونزی، سالن حمدان
ساعت 11:30، هند – ازبکستان ، سالن النصر
ساعت 13:30، ایران – قزاقستان ، سالن حمدان
ساعت 13:30، عمان – سری لانکا، سالن النصر
ساعت 15:30، عربستان – چین تایپه، سالن حمدان
ساعت 15:30، بحرین – میانمار، سالن النصر
ساعت 18 مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا ، سالن حمدان
ساعت 19 ، امارات – تایلند، سالن حمدان
ساعت 19، عراق – افغانستان ، سالن النصر
 
در این دوره از رقابت ها 24 تیم در هشت گروه به مصاف هم می روند. گروه بندی این رقابت ها نیز به این صورت است:
 
گروه A: امارات (میزبان)، اردن و تایلند
گروه B: استرالیا با بحرین و میانمار
گروه C: ایران، کویت و قزاقستان
گروه D: چین، عربستان و چین تایپه
گروه E: ژاپن ، عمان و سری لانکا
گروه F: کره جنوبی، عراق و افغانستان
گروه G: هند، قطر و ازبکستان
گروه H: پاکستان، لبنان و اندونزی
 
دو تیم برتر هر گروه به مرحله بالاتر صعود می کنند و تیم های سوم این گروه ها برای کسب رتبه های هفدهم تا بیست و چهارم به میدان می روند.
 

تیم های ایران و قزاقستان در نخستین مسابقه این دوره از رقابت های از ساعت 14 (13:30 به وقت تهران) در سالن حمدان بن محمد بن راشد شهر دبی به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری سه بر صفر ایران به پایان رسید.

ملی پوشان کشورمان سه ست این مسابقه را با امتیازات 25 بر 22، 25 بر 17 و 25 بر 22 به سود خود رقم زدند.

خولیو ولاسکو سرمربی آرژانتینی تیم ملی ایران برای این مسابقه، سعید معروف، محمد موسوی، عادل غلامی، امیر غفور، حمزه زرینی، فرهاد قائمی و فرهاد ظریف را به عنوان ترکیب اولیه تیم خود روانه میدان کرد.

علیرضا مباشری، شهرام محمودی، رحمان داودی، آرمین تشکری و مهدی مهدوی نیز بازیکنان ذخیره ایران در این مسابقه بودند.

حدود 400 تماشاگر که تقریبا همه آنها ایرانی بودند دیدار تیم های ایران و قزاقستان را از نزدیک تماشا کردند.

بر اساس برنامه، قرار بود صبح امروز تیم های اندونزی و لبنان آغاز کننده هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا باشند اما به دلیل انصراف اندونزی از شرکت در این رقابت ها، نتیجه این مسابقه با نتیجه سه بر صفر به سود لبنان ثبت شد و دیدار تیم های ایران و قزاقستان نخستین مسابقه رقابت ها شد.

**ست نخست (ایران 25 – قزاقستان 22)

نخستین امتیاز این ست با اسپک عادل غلامی برای ایران به دست آمد. سعید معروف پاسور تیم ملی ایران تلاش می کرد بیشتر از پاس های سرعتی در خط حمله استفاده کند اما در ادامه چند سرویس اشتباه از بازیکنان کشورمان به قزاقستان اجازه داد تا در امتیازات پیش بیفتد و وقت استراحت فنی نخست هم با امتیاز 8 بر 7 به سود قزاقستان اعلام شد. در شرایطی که بازی با نتیجه 9 بر 9 مساوی بود، امیر غفور در خط سرویس قرار گرفت و با دو امتیازی که از سرویس به دست آورد برتری روحی میدان را به سود ایران سنگین کرد. رافائل گیلیازودینوف سرمربی قزاقستان تلاش کرد با درخواست یک وقت استراحت روند امتیازگیری ایران را متوقف کند اما سرویس های خوب غفور باز هم ادامه یافت و دو امتیاز دیگر از دفاع روی تور محمد موسوی و اسپک حمزه زرینی نصیب تیم کشورمان شد. این برتری امتیاز پا برجا بود تا اینکه با اسپک عادل غلامی، نتیجه 16 بر 12 شد تا وقت استراحت فنی دوم در شرایطی که برتری با ایران بود اعلام شود.

پس از ورود دو تیم به زمین، چند اشتباه فردی از بازیکنان ایران، این فرصت را به تیم حریف داد تا فاصله امتیازی خود را کم کند اما خولیو ولاسکو در امتیاز 18 بر 17 به سود ایران درخواست یک وقت استراحت کرد که نتیجه آن کسب دو امتیاز پیاپی برای تیم ملی کشورمان بود. در امتیاز 22 بر 19 به سود ایران، خولیو ولاسکو مهدی مهدوی را به جای سعید معروف روانه میدان کرد. در ادامه مسابقه باز هم بازی با برتری تیم ملی ایران پیش می رفت. سرمربی قزاقستان در امتیاز 24 بر 20 یک وقت استراحت درخواست کرد تا شاید تیم خود را از شکست نجات دهد اما در نهایت این ست با نتیجه 25 بر 22 به سود ایران پایان یافت.

** ست دوم (ایران 25 – قزاقستان 17)

تیم ملی ایران ست دوم را هم با همان ترکیب ست نخست آغاز کرد و این بار خیلی زود توانست برتری خود را بر حریف تحمیل کند. دریافت های عقب زمین تیم ایران این فرصت را در اختیار سعید معروف می گذاشت تا از برنامه های متنوع در خط حمله بهره ببرد و با این کار دفاع روی تور تیم حریف را دچار مشکل کند. وقت استراحت فنی نخست مسابقه در امتیاز هشت بر سه به سود ایران اعلام شد. پس از ورود دو تیم به زمین مسابقه بازهم برتری با ایران بود تا اینکه سرمربی قزاقستان در امتیاز 12 بر 5 درخواست یک وقت استراحت کرد تا مشکلات تیم خود را حل کند اما نتوانست خللی در برتری ایران ایجاد کند. امیر غفور بازیکن پشت خط زن تی ملی کشورمان در این ست عملکرد بسیار خوبی داشت. وقت استراحت فنی دوم این ست هم در امتیاز 16 بر 9 به سود ایران اعلام شد.

در امتیاز 17 بر 11 به سود ایران، ولاسکو یک بار دیگر تعویض ست نخست را تکرار کرد و مهدوی را به جای معروف روانه میدان کرد تا از توانایی او در دفاع روی تور بهره ببرد اما با کسب یک امتیاز به سود قزاقستان، مجددا معروف را به جای خود بازگرداند. ست دوم با برتری ایران ادامه یافت و با توجه به دریافت های خوب بازیکنان کشورمان و پاس های دقیق سعید معروف، قراقستان شانسی برای کم کردن فاصله پیدا نمی کرد. در امتیاز 18 بر 14 مجددا سرمربی قزاقستان درخواست یک وقت استراحت کرد اما این کار هم خللی در حرکت ایران به سوی پیروزی به وجود نیاورد و در نهایت ست دوم هم با برتری 25 بر 17 شاگردان ولاسکو به پایان رسید.

** ست سوم (ایران 25 – قزاقستان 22)

در این ست، بازیکنان قزاقستان که تیم خود را در آستانه شکست می دیدند با جنگندگی بیشتری وارد میدان شدند و بازی متفاوتی با دو ست قبلی به نمایش گذاشتند. همین موضوع باعث شد دو تیم به صورت پایاپای پیش بروند. سرویس های خوب بازیکنان ایران، دریافت عقب زمین را در تیم قزاقستان با مشکل مواجه کرده بود اما عملکرد ضعیف مدافعین کناری تیم ملی کشورمان و بازی درخشان بازیکنان سرعتی و پشت خط زن حریف، این تیم را به تدریج پیش انداخت تا اینکه در امتیاز 14 بر 12 به سود قزاقستان، خولیو ولاسکو با درخواست یک وقت استراحت تلاش کرد روند امتیازگیری حریف را متوقف کند. نتیجه این وقت استراحت کسب دو امتیاز با اسپک های امیر غفور بود که باعث به تساوی کشیده شدن بازی شد. البته در ادامه قزاق ها به دو امتیاز دیگر رسیدند و وقت استراحت فنی دوم در امتیاز 16 بر 14 به سود این تیم اعلام شد.

پس از ورود دو تیم به میدان بازهم ایران با دفاع روی تور عادل غلامی و سرویس فرهاد قائمی به دو امتیاز دیگر رسید و کار را به تساوی کشاند. در حالی که دو تیم در امتیاز 16 مساوی بودند، سرمربی قزاقستان تقاضای وقت استراحت کرد که نتیجه آن کسب دو امتیاز پیاپی بود اما درخشش امیر غفور ایران را در امتیاز 19 به حریف رساند و در نهایت یک امتیاز که با دریافت حمزه زرینی با پا و اسپک سعید معروف به دست آمد، شاگردان ولاسکو از حریف خود پیش افتادند. در امتیاز 23 بر 21 به سود ایران، رحمان داودی به جای حمزه زرینی روانه میدان شد تا از توانایی خود در سرویس زدن بهره ببرد. این ست در نهایت با برتری 25 بر 22 ایران به پایان رسید.
با این پیروزی تیم ملی کشورمان سه امتیازی شد و در رده نخست گروه C قرار گرفت. ملی پوشان ایران فردا (شنبه) از ساعت 14 (13:30 به وقت تهران) در دومین مسابقه خود به مصاف کویت می روند.
برچسب ها: والیبال ، ایران ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۴۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۲
ایران قهرمان
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۹:۴۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
به امید قهرمانی جهان
انشا الله
Iran (Islamic Republic of)
من حسنم
۱۶:۲۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
جام مال ماست
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۵:۵۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
خیلی عالی بود انشا الله بچه های همه ی بازی ها رو همینجوری ببرند و قهرمان بلامنازه آسیا شوند.
خلیج همیشه فارس
Germany
آرینا
۱۵:۴۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
تبریک میگم
به امید موفقیتهای بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۱۵:۳۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
خدایا!خودت مردای غیور کشورمان را در مسابقات آسیایی همراهی کن
...............
Germany
مصطفي
۱۵:۲۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
ايراني هميشه با غيرت بازي مي كند و انشاالله ایران حتماً قهرمان میشه
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۵:۲۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
ایرانی،همیشه قهرمان...
Iran (Islamic Republic of)
naser
۱۵:۱۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
انشاالله ایران حتماً قهرمان میشه
Iran (Islamic Republic of)
یه هموطن از پایتخت والیبال کشور عزیزمون
۱۴:۵۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
درود بر همه والیبالیست های کشور مخصوصا تیم ملی والیبال که همیشه ما رو سربلند کردند...
امیدوارم بتونن برن به مسابقات بین قاره ای
Germany
آرینا
۱۴:۲۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
الهی به امید تو...
آخرین اخبار