گردآورنده مجموعه‌ی کتابشناسی امام رضا(ع) گفت: جشنواره کتاب سال رضوی باید در سطح بين المللي گسترش بيشتري يابد و دستاوردهاي آن به مردم سراسر جهان منتقل شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،سلمان حبیبی عنوان کرد: در ایران بیش از ۱0 هزار طلبه خارجی در شهرهای مذهبی قم و مشهد مشغول به تحصيل هستند که باید از این ظرفيت به خوبی استفاده کرد و برای اشاعه‌ی دستاوردهای جشنواره‌ی کتاب سال رضوی در ابعاد بین‌المللی بهره برد.

وی با تأکید بر این‌که تبلیغ این جشنواره در ملیت‌های دیگر باید در دستور کار سال‌های آینده‌ی برگزاری این جشنواره قرار بگیرد، اظهار کرد: بهترین موقعیت ما برای گسترده‌تر کردن این جشنواره در سطح بین‌المللی، استفاده از طلبه‌‌های ملیت‌های گوناگون است که در کشور مشغول به تحصیل هستند.

حبیبی درباره‌ی مجموعه‌ی کتابشناسی خود بيان كرد: من با استعانت از الطاف الهي، پروژه‌ی بزرگي را تحت عنوان «کتاب‌شناسی جامع اهل بیت(ع)» شروع کرده‌ام که در کنگره‌ی اخير كتاب سال رضوي در دهه‌ی كرامت سال جاري، کتابشناسی حضرت رضا(ع) از سوي سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدي رضوي به چاپ رسید و رونمايي شد.

وي در اين خصوص عنوان كرد: اين كتابشناسي تقریباً تمامی کتاب‌هایی که از قرن‌های اولیه نوشته شده است و بیشتر کتاب‌های چاپی را دربردارد. از نكات برجسته‌ي اين مجموعه اين است كه در آن به کتب خطی موجود در موضوع امام رضا(ع) نیز اشاره شده است.

حبيبي در تشريح اين اثر گفت: کتاب‌شناسی حضرت رضا(ع) شامل معرفی بیش از هزار کتاب درباره‌ی حضرت رضا(ع) و 67 عنوان پایان‌نامه نوشته شده درباره‌ی ایشان است.

وي افزود: این کتاب شامل ۱6 فصل به تفكيك موضوع‌هاست و این فصل‌ها تاریخ زندگانی حضرت، سیره‌ی عبادی، اخلاقی، رفتاری، اقتصادی و اجتماعی- سیاسی حضرت، سخنان، احادیث و مواعظ حضرت، اندیشه‌های معرفتی، کلامی و فقهی ایشان، اندیشه‌های طبی و پزشکی حضرت، معجزات و کرامات ایشان، آداب زیارات، امام رضا در آینه‌ی شعر و ادبیات، امام رضا(ع) و سفرنامه‌ها، امام رضا(ع) و مناظرات و مکاتیب، مجموعه مقالات درباره‌ی حضرت، تاریخ آستان قدس رضوی، موضوعات متفرقه، ترجمه‌ها به زبان‌های مختلف و پایان‌نامه‌ها را دربردارند.

به گفته‌ی وي اطلاعات اوليه‌ی كتاب‌هايي كه فرصت توصيف آن‌ها به‌صورت كارشناسي‌شده نبود، در فصلي مجزا درج شده است.

وي يادآور شد: از برگزاري جشنواره‌ی كتاب سال رضوي بسيار خرسندم و بايد اقرار كنم از دو سال پیش که با این جشنواره آشنا و مرتبط شدم، شاهد آثار بسیار خوب و متنوع در موضوعات عالی و در ابعاد گوناگون زندگی حضرت بودم و چاپ و حفظ این آثار ارزشمند را از برکات این جشنواره می‌دانم.

حبيبي برگزاري جشنواره‌هايي از اين دست در جوار بارگاه منور رضوي را ضروري دانست و گفت: به اعتقاد من تنها مرجعي كه مي‌تواند اين فعاليت را با اين گستردگي و كيفيت انجام دهد، آستان قدي رضوي و به‌ويژه سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد اين مجموعه است.

وي ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر غیر از کتابخانه‌ی تخصصی اهل بیت(ع) که توسط آستان قدس رضوی در حرم مطهر دایر شده، کتابخانه‌ی دیگری به‌صورت تخصصی به اهل بیت(ع) اختصاص داده نشده است و این جشنواره زمینه‌ی مناسبی را برای ایجاد کتابخانه‌های تخصصی در خصوص اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به‌ویژه در شهر تهران و قم ایجاد می‌کند. چراكه این حرکت‌های فرهنگی انگیزه‌های خوبی برای تولید کتاب‌های فراوانی در سال می‌شود.

 

برچسب ها: ضرورت ، انتقال ، جشنواره ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.