امروزه فشار خون بالا يكي از مشكلات بهداشتي در جهان محسوب مي شود.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان يزد گفت: 30 درصد انسانها در سراسر جهان مبتلا به پرفشاری خون هستند، این نسبت با سن افزایش می یابد و از 1 نفر از هر 10 نفر در دهه دوم و سوم زندگی به 5 نفر از هر 10 نفر در دهه پنجم زندگی می رسد.

مهديه سادات حاجي ميرزاده در ادامه گفت: فشار خون بالا به افزایش فشار خون سیستولی به بالاتر یا مساوی ۱۴۰ میلیمتر جیوه، فشار خون دیاستولی به بالاتر یا مساوی ۹۰ میلیمتر جیوه و یا یکی از هر دو حالت اطلاق می‌شود.

اين كارشناس تغذيه با بيان اين كه پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه می شود گفت: فشار خون بالای کنترل نشده می تواند منجر به نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی شود به عبارت ديگر؛ خطر این عوارض در صورت وجود عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی مانند دیابت افزایش می یابد.

حاجي ميرزاده با اشاره به اين كه فشار خون بالا قابل پیشگیری و درمان است عنوان كرد: با پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری های قلبی کاهش می یابد.

 اين كارشناس تغذيه متذكر شد: کاهش مصرف نمک، رعایت رژیم غذایی متعادل،  پرهیز از مصرف الکل،  فعالیت بدنی منظم، ثابت نگه داشتن وزن ایده آل و پرهیز از استعمال دخانیات از خطر پیشرفت فشار خون بالا مي كاهد./ح
برچسب ها: فشارخون ، قلب ، سکته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار