رئیس مجلس شوراي اسلامي گفت: آنها (آمريكايي‌ها) در حال ساماندهی وضعیت جدید هستند، رفتار آمریکایی‌ها نسبت به ایران عوض شده ولی زیر لفافه همچنان نسبت به ایران بغض خود را نشان می‌دهند؛ در چند روز اخیر بیان آمریکایی‌ها تفاوت کرده ولی آنچه که برای ما مهم است عمل آنهاست. ما نیاز به الفاظ نداریم بلکه به رفتارها نگاه می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی شب گذشته در مراسمی که به منظور سالروز شکست حصر آبادان در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شده بود، گفت: یکی از مسائل مهم در تاریخ انقلاب تحرک مردم آبادان قبل از پیروزی انقلاب و نقش آنها در دفاع مقدس است.
 
وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب به خاطر سرمایه گذاری‌هایی که رژیم ستمشاهی برای آباداني در این شهر کاملا نفتی به لحاظ جمعیت و دانشکده نفت انجام داده بود، هرگز تصور نمی‌کرد که تحرکات انقلابی در آنجا به وجود آید.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: شاید همان جنایت بزرگ در سینما رکس آبادان پاسخ و خشم رژیم ستمشاهی نسبت به تحرکات انقلابی مردم آبادان بود.
 
لاریجانی ادامه داد: از مدتها پیش در رژیم ستمشاهی در سطوح مختلف اختلاف به وجود آمده بود و تحرکات جامعه را متوجه نمی‌شد، البته نظام‌هایی که مردم سالار نیستند، همواره این مشکل را پیدا می‌کنند.
 
وی اظهار کرد: در تاریخ چند سال اخیر خیلی از رژیم‌های دیکتاتور عرب به راحتی فرو پاشیدند، زمانی در مصر حسنی مبارک تصور نمی‌کرد که ظرف ۲۰ روز رژیمش از هم بپاشد و علت وقوع �Fرگیری در فضای سیاسی که نقطه ثقل آن بنی صدر بود، باعث می‌شد صدام بر منطقش پایبندی بیشتری داشته باشد.

لاریجانی گفت: بنی صدر مدام با حزب جمهوری اسلامی و همچنین شهید بهشتی و مقام معظم رهبری درگیر بود، او همانگونه که برخی از مکاتبات خود را در خارج ازکشور به چاپ رسانده، مشخص می‌%� روزی انقلاب شود.
 
رئیس مجلس اضافه کرد: قبل از پیروزی انقلاب شهید مطهری به خاطر علاقه‌ای که به آبادان داشت، به آنجا بسیار سفر می‌کرد و آبادان جزء محدود جاهایی بود که شهید مطهری در آنجا سخنرانی می‌کرد، وجود همین جریان‌های مذهبی، دینی و روشنفکر در بطن جامعه باعث شد مردم آبادان درک درستی نسبت به آن زمان پیدا کنند و ظرفیت مطلوبی در این شهر به وجود آمد.
 
لاریجانی گفت: در دفاع مقدس نقش مردم خوزستان بسیار عمیق بود و آبادان پس از سقوط خرمشهر به عنوان یک نقطه حساس مورد توجه قرار گرفت که اگر سقوط می‌کرد مشکلات دیگری را در شهرهای دیگر به وجود می‌آورد و تئوری صدام که همان جدایی سرزمین‌های عرب از ایران بود محقق می‌شد.
 
وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس بحث‌های زیادی در داخل و خارج از کشور صورت گرفته است، اضافه کرد: در این میان باید به این سوالها پاسخ داد که چرا صدام به ایران حمله کرد و چرا شرایط را آسان می‌دید، آیا انگیزه‌هایی که برای همراهی با صدام وجود داشت از بین رفته است، اگر این انگیزه‌ها وجود دارد آیا شکلش عوض شده است.
 
رئیس مجلس عنوان کرد: تردیدی نیست که صدام به خاطر به هم ریختگی که پس از انقلاب در کشور وجود داشت، ارتش ایران را ضعیف می‌انگاشت و همچنین وجود درگیری در فضای سیاسی که نقطه ثقل آن بنی صدر بود، باعث می‌شد صدام بر منطقش پایبندی بیشتری داشته باشد.

لاریجانی گفت: بنی صدر مدام با حزب جمهوری اسلامی و همچنین شهید بهشتی و مقام معظم رهبری درگیر بود، او همانگونه که برخی از مکاتبات خود را در خارج ازکشور به چاپ رسانده، مشخص می‌شود که از چه روحیه گستاخ و زیاده طلبی برخوردار بود.
 
وی تصریح کرد: در زمانی که ما گرفتار جنگ بودیم، درگیری‌های داخلی بسیار تشدید شده بود و دشمن تصور می‌کرد به خاطر این درگیری‌ها ارتش ضعیف است.
 
همچنین، بسیاری از کشورهای عربی هم تمایل داشتند که هرچه زودتر انقلاب اسلامی ایران فرو پپاشد، چرا که آنها نگران بودند که چنین وضعیتی برای آنها در کشورشان به وجود بیاید.
 
رئیس مجلس بیان کرد: در زمانی که دمکراسی در ایران در حال شکل گیری بود، فقط سوریه با ما رفاقت می‌کرد چرا که این کشور از اقمار شوروی بود و از آنجایی که می‌دید پایگاه مهم آمریکایی‌ها از منطقه جدا شده است، و همچنین شعارهای حمایت از فلسطین و مقاومت به گوش می‌رسد، علاقمند شد از ایران حمایت کند. در همین زمان لیبی هم ‌های محدودی به ایران می‌کرد، ولی بقیه کشورها مدام در حال ستیز با ما بودند و البته فقط یکی دو کشور دیگر نیز بودند که موضع بیطرفی داشتند و کمک خاصی نمی‌کردند.
 
لاریجانی اضافه کرد: بسیاری از کشورها شاد بودند که در ایران جنگی از سوی صدام رخ داده و این موضوع می‌تواند جلوی وقوع انقلاب در آن کشورها را بگیرد.، ولی این اطمینان خاطر در میان آنها خیلی تداوم نیافت و با وقوع اولین انقلاب در تونس، بقیه کشورها نیز به این سمت حرکت کردند.
 
وی با اشاره به یکی از ملاقات‌های خود با یکی از مقامات کشورهای منطقه، گفت: این مقام عالی رتبه در این ملاقات به من گفت می‌خواهم نقلی را برایتان بیان کنم که تاکنون این موضوع را به کسی نگفته ام.
 
صدام وقتی تصمیم داشت به ایران حمله کند، یکی از پادشاهان منطقه به من زنگ زد و گفت: دو سه روز دیگر صدام حمله به ایران را آغاز می‌کند، شما نیز به او کمک کنید، من نیز پاسخ دادم که باید مطالعه کنم، پس از آن صدام نماینده‌ای فرستاد.
 
همچنین، چندی پیش به یکی دیگر از کشورهای منطقه سفر کردم و پرسیدم که چرا به صدام کمک کردید؟ پاسخ دادند که ما فقط ۴۰ میلیارد دلار به صدام کمک کردیم. ما با چنین شرایطی در جنگ مواجه بودیم.
 
رئیس مجلس اظهار کرد: وضعیت کشور ما به گونه‌ای بود که آمریکا ستون مهمی را از دست داده بود و تلاش می‌کرد شرایط ایران را به نفع خود رقم بزند، ولی وجود امام (ره) آمریکا را مایوس کرد. از این رو پس از مدتی متوجه شدم که دیگر راهی غیر از حمله به ایران ندارم و به صدام برای حمله به ایران کمک کردم.
 
رفیق سامرایی رئیس اطلاعات وقت ارتش عراق نیز این اواخر مطالبی را منتشر کرد و در آن مشخص شده است که آمریکا چگونه به عراق کمک می‌کرد؟ در آن زمان همچنین فرانسه، آلمان، شوروی نیز به صدام کمک می‌کردند.

رئیس مجلس ادامه داد: از آنجایی که عراق یکی از اقمار شوروی سابق بود، شوروی سابق نیز به کمک این کشور شتافت. همچنین یاسر عرفات با وجود اینکه در اوایل انقلاب به ایران آمده بود ولی به خاطر کمک‌هایی که از صدام دریافت می‌کرد، در زمان جنگ به سمت عراق رفت. از این رو تمام کشورهای مهم سمت صدام بودند و همچنین بسیاری از کشورهای منطقه نیز از صدام طرفداری می‌کردند.
 
لاریجانی ادامه داد: اما امام این شرایط را آسان کرد و حضور امام به رزمندگان دلگرمی می‌داد ، انگیزه‌های زیادی برای اینکه انقلاب ایران موفق نشود بسیار جدی وجود داشت و حتی اروپایی‌ها نیز در این میان از صدام حمایت می‌کردند، در صورتی که می‌توانستند مستقل باشند، همچنان که اکنون نیز همان روند گذشته را در پیش گرفته است.
 
وی گفت: در اوایل انقلاب بسیاری از نیروها که در ذیل حفظ جمهوری اسلامی شکل گرفته بودند به خاطر اقدامات بنی صدر به انزوا سوق داده شدند و بنی صدر مدام سپاه پاسداران را سرکوب می‌کرد ولی سپاه با چه مشقتی سلاح جمع می‌کرد و به کمک مناطق جنگی می‌شتافت.
 
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه مسئله بنی صدر در کشور مسئله مهمی بود، تصریح کرد: در آن دوره سرنوشت ساز امام تلاش می‌کرد اولین رئیس جمهور ایران را حفظ کند و برخی از رهبران حزب جمهوری اسلامی نیز در این میان نگران می‌شدند که نیروهای انقلابی خورده شده‌اند.
 
این روند تا زمانی که بنی صدر عزل شود ادامه داشت و ارتش ایران نتوانسته بود کار مهمی را در جبهه‌ها انجام دهد، ولی پس از عزل بنی‌صدر شرایط سیاسی در داخل تغییر کرد و عمده نیروهای وفادار به انقلاب امیدوار شدند، با وجود اینکه حملات پی در پی منافقان که ضربات زیادی را به انقلاب اسلامی وارد کرد، ولی روحیه انقلابی نظم خود را پیدا کرد و نیروهای مردمی وارد جبهه‌ها شدند، در همین راستا اولین اقدام رفع حصر آبادان بود و پس از آن ارتش و سپاه توانست خرمشهر را فتح کند و حرکات پایه ای دفاع در کشور شکل گرفت.
 
لاریجانی اضافه کرد: اکنون بعد از دفاع جانانه ملت روحیه مقاومت در کشور وجود دارد و ظرفیت به وجود آمده در کشور بسیاری از معادلات را تغییر داده،ولی همچنان انگیزه برای مقابله با ملت ایران وجود دارد، همچنان که رئیس جمهور آمریکا می گوید: ما قصد براندازی نظام ایران را نداریم، این بیان آنها به این خاطر است که آنها نمی‌توانند نظام ایران را نابود کنند، ولی می‌خواهند که این کار را انجام دهند.
 
لاریجانی اظهار کرد: برخی از کشورهای منطقه که در آن زمان در کنار صدام بودند اضطراب داشتند‌، اکنون نیز اضطراب دارند ولی اشتباه می‌کنند، ولی تغییراتی در منطقه شکل گرفته، شرایط عراق عوض شده است. این کشور به یک کشور دمکراتیک تبدیل شده و اکنون همسایه و برادر ماست.  
 
همچنین سرنوشت بسیاری از مسلمانان در کشورهای منطقه دچار تحول شده است، ما اکنون با رهبران ترکیه در بسیاری از موارد اتفاق نظر داریم البته در مورد موضوع سوریه ما باهم موافق نیستیم.
 
وی همچنین با اشاره به مقامات عرب و رویکردهای آنها گفت: در آن زمان نسبت به برخی از شهرهای ما احساس بغضی از سوی آنها وجود داشت که با رفع حصر آبادان و پایداری مردم خوزستان اکنون این بغض از بین رفته ، ولی تکفیری ها در حال ضربه زدن به مردم شیعه هستند.
 
لاریجانی اضافه کرد: جریان تکفیری بلای مهمی برای شیعیان است، آنها موجودات عجیبی هستند ؛ جریان تندروی افراطی در بسیاری از کشورها ریشه دوانده و انقلابهای مردمی را تحت تاثیر قرار داده است.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: براین اساس انگیزه‌های نسبتا قوی برای از بین بردن نظام ایران وجود دارد ولی تغییر موضع گیری‌ها در شرایط فعلی به خاطر پایداری و دفاع مردم از انقلاب است.
 
لاریجانی تاکید کرد: برخی اشتباهات در اوایل انقلاب صورت گرفت، چراکه روزنامه‌های زیادی در آن زمان وجود داشتند و مطالبی را منتشر می‌کردند که باعث ایجاد اضطراب می‌شد، اما انقلابی را که امام پایه گذاری کرده بود و از آنجایی که مبتنی بر مردم سالاری بود، توطئه‌های دشمنان نتوانست آن را از پای درآورد.
 
وی اضافه کرد: ایران کشوری مردم سالار است، اما به کشورهای دیگر چشم ندارد ما از نظام‌های مردم سالار و مقاومت مردم فلسطین حمایت می‌کنیم، اما به دنبال کشورگشایی نیستیم.
 
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: انگیزه‌های نسبتا قوی برای مقابله با ایران وجود دارد اما ادبیات تغییر کرده است، آنها در حال ساماندهی وضعیت جدید هستند، رفتار آمریکایی‌ها نسبت به ایران عوض شده ولی زیر لفافه همچنان نسبت به ایران بغض خود را نشان می‌دهند. در چند روز اخیر بیان آمریکایی‌ها تفاوت کرده ولی آنچه که برای ما مهم است عمل آنهاست. ما نیاز به الفاظ نداریم، بلکه به رفتارها نگاه می‌کنیم.
 
رئیس مجلس ادامه داد: غربی‌ها چند قلم تحریم را به خاطر مسائل هسته‌ای ما وضع کرده‌اند، اگر امروز آنها معتقدند که زمان حل مسائل است، پس نباید به دنبال زیاده‌خواهی باشند‌، ما راه را با مقاومت طی کرده‌ایم و خسته نیستیم، آنها نیز نباید فکر کنند که ما خسته‌ایم، آنها باید زبان تهدید خود را تغییر دهند و اگر اینگونه شود می‌توانند با ایران به تفاهم برسند.
 
وی همچنین با انتقاد از این سخن آمریکایی‌ها که پرونده جنگ روی میز است، تصریح کرد: آنها نباید پز جنگ بدهند ممکن است این صلح برای برخی کشورها کارساز باشد، ولی با ایران نمی‌توانند چنین شوخی‌هایی انجام دهند؛ کسی از زبان آنها نمی‌ترسد آنها باید متوجه شوند که صادقانه رفتار کنند و به تغییر رویکرد خود در جلسات خصوصی نیز پایبند باشند.
 
لاریجانی افزود: غربی‌ها و آمریکایی‌ها مدام می‌گویند که حق ایران را در خصوص دستیابی به انرژی هسته‌ای می‌پذیریم ولی بعد در جلسات خصوصی می‌گویند اگر شما صاحب چنین تکنولوژی شوید موازنه منطقه تغییر می‌کند، باید بگوییم اگر موازنه‌ای بوده و یا شما موازنه کارید؟ اینها دغل‌کاری است.
 
رئیس مجلس تاکید کرد: من فکر می‌کنم زمینه برای دنبال کردن راه‌حل‌ها وجود دارد ولی سر دستیابی به آن دست کشیدن از زبان تهدید است، آنها باید با زبان دیپلماسی با ما سخن بگویند.
 
لاریجانی ادامه داد: ما باید در داخل بر این اعتقاد باشیم که ما با روحیه مقاومت چنین دستاوردهایی را بدست آورده ایم و باید با این نگاه عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور را اداره کنیم. باید برای ساماندهی در وضعیت اقتصاد و رونق در تولید، بکوشیم چرا که ظرفیت‌های بسیاری در کشور ما وجود دارد.
 
رئیس مجلس با انتقاد از نگاه به تولید در دولت گذشته گفت: برخی اشتباهات در کشور رخ داد که صحنه رقابت تولیدات داخلی به صحنه واردات تبدیل شد و بسیاری از صنایع نتوانستند جان سالم از آن به در ببرند، دولت کنونی باید برای شکوفایی تولید سرمایه گذاری کند و به ظرفیت‌های کشور در نقاط مختلف توجه کند.
 
پیش از سخنرانی لاریجانی سردار مسجدی از تاثیرگذاران رفع حصر آبادان در مراسم سالروز این رفع حصر گفت: عملیات ثامن الائمه اولین شروع عملیات رزمندگان اسلام بود و این عملیات باعث بوجود آمدن اعتماد به نفس و خودباوری در میان آنها شد.
 
وی افزود: این عملیات علی رغم اینکه حصر آبادان را شکسته بود، توانست پایه گذار سایر عملیات های دفاع مقدس در کشور شود.
 
سردار مسجدی تصریح کرد: آبادان در زمان حصر ۴ هزار شهید و ۴۰۰ شهید دانش آموز تقدیم انقلاب کرد از این رو مردم این شهر جزء دلاورترین مردم کشور هستند ، از این رو مسئولین جمهوری اسلامی در از بین بردن محرومیت های کنونی آبادان باید تلاش مضاعف در پیش گیرند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: دیکتاتور ، عراق ، فاصله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار