خضیر الخزاعی معاون نخست وزیر عراق در سخنرانی خود در مقابل نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت:دولت عراق تلاش دارد تا این کشور تا سال 2015 در بخش ارژی به خود کفایی برسد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه المیادین:"خضیر الخزاعی" معاون رئیس جمهور عراق با اشاره به تلاش های دولت این کشور برای توسعه پایدار در عراق بر راه حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد و درباره ادامه سرکوبگری های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان به شدت هشدار داد و منطقه خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای و اصلاح ساختار شورای امنیت را خواستار شد.

"خضیر موسی الخزاعی" در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: برای من مایه افتخار است که در این دوره از نشست مجمع عمومی سازمان ملل مسئله مهم و حیاتی توسعه پایدار پس از سال 2015 مورد بحث و بررسی قرار گیرد. امیدواریم اهداف این طرح برای همه کشورها محقق شود. عراق پس از این که آثار خطرناک سیاست های اقتصادی و اجتماعی رژیم گذشته را پشت سر گذاشت تلاش می کند توافق سران کشورهای جهان را در سال 2000 برای اهداف توسعه ای محقق کند. این کشور طرح ها، راهبرد ها و قوانینی اتخاذ کرده است تا سازوکار مناسب برای توسعه پایدار بر اساس سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فراهم شود.

دولت عراق در سطح سیاست های مالی و پولی بودجه عمومی این کشور را افزایش داده است و پیش بینی می شود تا سال 2015 به یکصد و پنجاه میلیارد دلار برسد و چهل درصد از بودجه سرمایه گذاری ضروری در امور خدماتی و زیربنایی اساسی و تقویت اقتصاد عراق هزینه خواهد شد. عراق در بخش های اقتصادی و مشخصا در طرح های توسعه خود از سال 2013 تا 2017رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت. نفت همچنان موتور محرک برای دیگر بخش های اقتصادی عراق خواهد بود. این کشور از ثروت نفتی و گازی گسترده ای برخوردار است و ذخایر احتمالی قابل استخراج نفت به دویست و پنجاه میلیارد بشکه نفت می رسد و بیش از دویست و پنجاه میلیارد متر مکعب گاز دارد. پیش بینی می شود تولید نفت عراق بر اساس طرح توسعه ای 2013 تا 2017 افزایش یابد و به سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار بشکه در سال 2015 برسد. طرحهای توسعه ای عراق در سالهای 2000 تا 2014 برای محیط زیست پایدار و اقتصاد سبز در عراق بوده و اهداف راهبردی این طرح مشخص شده است. اخیرا طرح توسعه ای عراق از سال 2013 تا 2017 در کابینه این کشور تصویب شده است. از اهداف این راهبرد مشخص کردن راهبرد کاهش فقر است. فقر یکی از عناصر تهدید کننده توسعه پایدار است. میزان فقر در سال 2007 از بیست و شش درصد به نوزده درصد در سال 2012 رسید و این امید وجود دارد میزان فقر در سال شانزده درصد در سال 2017 برسد.

وی افزود: اولویت دوم این طرح کاهش بیکاری در عراق است. میزان بیکاری از پانزده درصد در سال 2007 به یازده درصد در سال 2012 رسید و این امید وجود دارد میزان بیکاری در سال 2017 به شش درصد برسد. اولویت سوم افزایش درآمد مردم است. میزان درآمد سرانه شهروند عراقی از 3000 دلار در سال 2009 به 6000 دلار در سال 2012 رسید. افزایش درآمد سرانه شهروندان عراقی تاثیر قابل ملاحظه ای در رفاه اقتصادی مردم داشته است. چهارم این که بر اساس این طرح تلاش می شود از مرگ نوزادان کاسته شود و این رقم از مرگ سی و دو کودک در سال 2011 تلاش به هجده مورد در سال 2017 برسد. همچنین تلاش می شود از شمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در عراق کاسته شود. پنجم این که بر اساس این طرح تلاش می شود کودکان بیشتری در مدارس ابتدایی ثبت نام کنند. در سال 2012 نود و دو درصد از کودکان عراقی در مدارس ابتدایی ثبت نام کردند و تلاش می شود این رقم در سال 2017 به نود و پنج درصد برسد. بیابان زدایی و اصلاح اراضی شوره زار از اهداف این طرح است. همچنین از فن آوری پیشرفته در آبیاری و افزایش منابع آبی در این طرح استفاده خواهد شد. تلاش می شود از هدر رفتن منابع گازی در چاه های کاسته شود و به صورت کامل از این گاز در سال 2015 استفاده شود.

همچنین دولت عراق درپی اجرای طرحی برای تامین مسکن افراد فقیر و کم درآمد است و در پایان این طرح تلاش می شود یک میلیون واحد مسکونی برای این قشر از مردم فراهم شود.
دولت عراق تلاش می کند در عرصه انرژی برق به خودکفایی برسد و میزان تولید برق در سال 2015 به بیست و دو هزار مگاوات خواهد رسید که این رقم بیش از اوج مصرف به میزان پانزده درصد است. میزان تولید برق در سال 2003 دو هزار و پانصد مگاوات برق بوده است.

"الخزاعی" گفت: ما در این دوره از نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بر این امور مهم تاکید داریم. نخست این که خواهان افزایش همکاری های بین الملل به ویژه همکاری جنوب-جنوب هستیم.
از جامعه بین المللی می خواهیم به تعهدات خود برای استقرار توسعه پایدار عمل کند. دوم این که باید انتقال فن آوری از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه فراهم شود. باید کشورهای پیشرفته تلاش های بیشتری برای کاهش مشکلات گازهای گل خانه ای و تغییرات آب و هوایی داشته باشند. باید تلاش شود مشکلات کم آبی در جهان حل می شود. این مشکل باعث بی ثباتی در برخی از مناطق جهان شده است.

این مقام عراقی در ادامه افزود : باید میزان سهم عادلانه آب برای کشورهای مشرف بر رودخانه های بین المللی مشخص شود. چهارم این که باید حمایت ویژه از ملت هایی صورت گیرد که از درگیری های بین المللی و تحریم های اقتصادی متاثر شده اند. این مشکلات مانعی بر سر راه توسعه پایدار در این کشورهاست. پنجم این که باید از حاکمیت قانون، مالکیت خصوصی و آزادی بیان و رسانه حمایت گردد و عدالت محقق و با فساد مقابله شود. ششم این که از دولت ها خواسته شود نقشی پیشرو در عرصه آموزش داشته باشند و باید به این مسئله اعتراف شود حمایت از آموزش مسئله ای مشترک میان خانواده ها ، جوامع مدنی و محلی است و باید همه در توسعه شیوه های آموزشی مشارکت داشته باشند. هفتم این که باید یکی از اولویت های طرح توسعه پایدار پس از 2015 از بین بردن خشونت علیه زنان و برابری میان زن و مرد در کارهای شایسته و مراکز تصمیم گیری باشد تا امنیت اقتصادی و اجتماعی فراگیری حاصل و با فساد و فقر کشنده مقابله شود. هشتم این که باید بر معیارهای بین المللی حفظ حقوق بشر تاکید شود. بر این مسئله تاکید می کنم که اگر تروریسم سازمان یافته ادامه داشته باشد،
تا قبل از سال 2015 و پس از آن توسعه پایداری رخ نخواهد داد.

باید موضع عملی قاطعانه ای برای مقابله با تروریسم از طریق همکاری های بین المللی اتخاذ شود و منابع مالی، فکری و تسلیحاتی تروریسم از بین برود و جهان از خطرات این پدیده رها شود.
همچنین بر این مسئله تاکید می کنم باوجود کوبیده شدن بر طبل جنگ در شماری از مناطق جهان ، توسعه پایدار رخ نخواهد داد. صلح، توسعه و زندگی نمی تواند همراه با جنگ و کشتار جمعی باشد.
دولت عراق خواهان حل و فصل مسالمت آمیز درگیری هاست.

وی در ادامه سخنان خود افزود: زور نمی تواند صلح به همراه آورد و کشتارها نمی تواند امنیت و رشد و توسعه را محقق کند.
ملت عراق که در رژیم سابق صدام با حماقت های وی روبرو بود درباره وخامت اوضاع مرزهای خود با سوریه به شدت هشدار می دهد. دو کشور بیش از نهصد کیلومتر مرز مشترک دارند. ما بر این باوریم ادامه درگیری های مسلحانه در سوریه تهدیدی جدی برای امنیت، ثبات و سلامت اراضی عراق است. ما طرحی را برای حل بحران سوریه به صورت سیاسی ارائه کردیم تا از وقوع فاجعه انسانی در نزدیکی مرزهای عراق جلوگیری شود.

از همه اعضای سازمان ملل می خواهیم از طرح عراق برای حل بحران سوریه جهت خدمت رساندن به صلح، امنیت و ثبات حمایت کنند در غیر این صورت منطقه حیاتی خاورمیانه در مسیر نامشخصی خواهد کرد.
در حال حاضر این منطقه با نگرانی جنگ منطقه ای گسترده روبروست که می تواند با جنگی کوچکی آغاز شود ولی هیچ کس نمی داند این جنگ چه گستره ای را در برخواهد گرفت و چه زمانی پایان خواهد یافت. در منطقه بی ثبات، توسعه پایدار و شکوفایی و ثبات محقق نخواهد شد.

سیاست دولت عراق پس از سرنگونی رژیم دیکتاتوری این کشور مبتنی بر استفاده از سازوکارهای دموکراتیک به عنوان تنها راه برای چرخش آزادانه قدرت بوده است. دولت عراق به آزادی، حقوق و عزت و کرامت شهروندان خود باور دارد. همچنین این کشور در تعاملات خارجی خود سیاست درهای باز را مبنی قرار داده است.
عراق به دنبال منافع مشترک و از بین بردن اختلافات از طریق گفتگوهای مثبت مبتنی بر عدالت و مشارکت مسئولانه با کشورهای همسایه، منطقه و جهان است.

دولت عراق به موفقیت راه حل های مسالمت آمیز برای همه مشکلات کنونی میان ملت ها و دولت ها باور دارد و با خشونت، تروریسم و تجاوز در هر منطقه اژی مخالفت می کند.
عراق در عرصه داخلی خواهان آشتی ملی و همکاری برای محقق شدن همزیستی مسالمت آمیز و ثبات است و کنفرانس ملی صلح اجتماعی که اخیرا در بغداد برگزار شده همین هدف را دنبال کرده است.

همه سران و گروه های سیاسی و ملی عراق میثاق و منشور شرف ملی را امضا کردند.
الخزاعی گفت: عراق در دو دهه اخیر با تحریم های بین المللی روبرو بود که به دلیل حمله رژیم گذشته عراق به کشور کویت ایجاد شد. عراق جدید از طریق همکاری خود با جامعه بین المللی و توسعه روابط خود با کویت توانست به آثار این تحریم ها پایان دهد.
دولت عراق با شورای امنیت همکاری کرد و در نهایت قطعنامه 2107 در بیست و هفتم ژوئیه مبنی بر خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل صادر شد. تلاش می کنیم روابط عراق وکویت بیش از پیش گسترش یابد تا آینده شکوفایی برای دو ملت عراق و کویت فراهم شود.

باور دولت عراق به برادری انسانی باعث می شود همیشه از حق مظلومان، محرومان و مستضعفان امت عربی و اسلامی دفاع کنیم. مسئله فلسطین در این اولویت قرار دارد.
ملت فلسطین همچنان با سرکوب سازمانه یافته و شهرک سازی مستمر روبروست که نقض حقوق شهروندان فلسطینی و تهدید کننده هویت فلسطینیان است. باید سازمان های بین المللی و کشورهای جهان به مسئولیت های خود در حمایت از حقوق ملت فلسطین واقف باشند تا آزادی، عدالت، استقلال و کشور فلسطین محقق شود. بدون محقق شدن این مسئله، منطقه خاورمیانه همیشه با بی ثباتی و تنش روبرو خواهد بود. برای این که منطقه خاورمیانه از امنیت و صلح برخوردار باشد خواستار منطقه خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای هستیم.

وی در پایان افزود: ما بر برگزاری کنفرانس هلسینکی برای ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای در سریعترین زمان ممکن تاکید داریم. شکست تلاش های بین المللی در این زمینه تاثیر منفی بر اعتبار منع گسترش سلاح هسته ای خواهد داشت و در نهایت به مسابقه تسلیحاتی، تنش و خشونت منجر خواهد شد. همیشه باید تلاش شود مشکلات و چالش ها از طریق گفتگوهای چند جانبه حل و فصل شود. زمان آن رسیده است که اصلاح ساختار سازمان ملل به ویژه شورای امنیت که مسئول اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی است، آغاز شود تا اصلاح ساختار همسو با خواسته های ملت های جهان در قرن بیست و یکم باشد و شفافیت و اعتبار بیشتری به این سازمان برای مقابله با چالش ها داده شود.

از این فرصت از همه کشورهایی که به خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل کمک کردند، قدردانی می کنم.
برچسب ها: خضیر ، الخزاعی ، عراق ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار