ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت :استفاده از فصل هفتم منشور ملل متحد در رابطه با سوریه فقط در صورت بکارگیری سلاح شیمیایی توسط دولت این کشور امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل ازریانووستی، فصل هفتم منشور سازمان ملل شامل اعمال تحریم‌ها و یا استفاده از قدرت نظامی علیه کشور ثالث است.
چورکین در همین خصوص خاطر نشان کرد: به این معنی که در صورت تخلف دولت سوریه اتخاذ چنین تدابیری بررسی خواهد شد
این دیپلمات روسی در ادامه تاکید کرد، هرگونه استناد به استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی نباید بر اساس گزارش‌ها و ساخته‌های ذهنی بلکه باید حاکی از به کارگیری واقعی سلاح شیمیایی باشد.
5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل سرانجام روز گذشته به توافق نهایی بر سر قطعنامه از بین بردن سلاح های شیمیایی سوریه دست یافتند.
پیش نویس این قطعنامه از دولت سوریه می خواهد تا از ذخیره سازی بیشتر تسلحیات شیمیایی خودداری کرده و به بازرسان سازمان ملل اجازه دسترسی به کلیه زرادخانه های شیمیایی این کشور را بدهد.
ولی در صورتی که سوریه همکاری لازم را انجام ندهد، شورای امنیت قطعنامه دوم را بر اساس بند 7 منشور سازمان ملل برای اتخاذ اقدامات لازم صادر خواهد کرد، این بند به اعضای شورای امنیت اجازه می دهد تا از اقدامات نظامی و غیر نظامی برای برقراری صلح و امنیت در جهان استفاده کنند.
روسیه و آمریکا متن این قطعنامه را به 10 کشور دیگر عضو غیر دائم شورای امنیت ارائه کرده اند. انگلیس، فرانسه و چین سایر اعضای دائم شورای امنیت نیز از این قطعنامه حمایت کرده اند.
برچسب ها: بین الملل ، روسیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار