به رغم اعتراضات به برنامه جاسوسی گسترده سازمان امنیت ملی آمریکا، این برنامه به قوت خود باقی می ماند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره ؛ از قانونگذاران آمریکا خواسته شده است با برنامه نظارتی سازمان امنیت ملی(ان اس ای) این کشور و گرد آوری اطلاعات مکالمات میلیون ها نفر از شهروندان این کشور مقابله نکنند. رئیس این سازمان نیز اعلام کرده است، افشاگری که درباره این برنامه صورت گرفت، موجب تغییر تاکتیک های نظارتی این سازمان می شود.

به گزارش کمبرلی هالکت خبرنگار این شبکه، مسئولان امنیتی ارشد آمریکا در کنگره اعلام کردند برنامه نظارتی گسترده این کشور دست نخورده باقی خواهد ماند تا آمریکا را ایمن نگه دارد و تاکید کردند این برنامه نقض حریم خصوصی به شمار نمی رود.جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در این جلسه گفت:«ما فقط برای اهداف اطلاعاتی خارجی معتبر اقدام به جاسوسی می کنیم که قانون آن را مجاز شمرده است و این کار با نظارت های چند لایه صورت می گیرد».

اما شمار فزاینده ای از سیاستمداران آمریکایی باور دارند که برنامه جاسوسی این سازمان بیش از حد پیش رفته است و باید محدود شود.ران وایدِن سناتور دموکرات کنگره آمریکا سوال کرد:« آیا ان اس ای تا کنون اقدام به گردآوری اطلاعات خصوصی مردم آمریکا کرده یا برنامه این کار را داشته است؟»ژنرال کیت الکساندر مدیر سازمان امنیت ملی آمریکا پاسخ داد:«من تمایل ندارم آنچه را محرمانه است، به شکلی غیرمحرمانه مطرح کنم».

دامنه این برنامه جاسوسی آمریکا را ادوارد اسنودن پیمانکار امنیتی سابق این کشور در تابستان امسال فاش کرد. او اطلاعات محرمانه ای را در این خصوص فاش کرد که ابعاد گسترده نظارت ان اس ای بر مراودات اینترنتی و مخابراتی مردم و گردآوری اطلاعات خصوصی آنها را نشان می داد.
گروهی از نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه کنگره آمریکا روز چهارشنبه لایحه ای را مطرح کردند که دسترسی به اینگونه اطلاعات صرفا به کسانی محدود شود که مظنون به تروریسم هستند.

ران وایدن از این اقدام به حرکتی اصلاحی در خصوص گردآوری اطلاعات یاد کرد که از حمایتنمایندگان هر دو حزب آمریکا برخوردار است.اما این برنامه نظارتی آمریکا علاوه بر جنبه های داخلی، جنبه های خارجی نیز دارد. رئیس جمهور برزیل روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از این برنامه نظارتی انتقاد کرد.

اوباما در این نشست از این برنامه دفاع کرد اما گفت باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد.به رغم اعتراضاتی که به این برنامه نظارتی وجود دارد، رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا نیز سرگرم تدوین لایحه ای است که قدرت اطلاعاتی دولت را گسترش می دهد تا دولت بتواند درباره افرادی که در خارج از آمریکا شناسایی شده اند، در حین سفر به این کشور جاسوسی کند. این لایحه جدید نشان می دهد شکاف بین موافقان و مخالفان کنگره بر سر برنامه نظارتی دولت تا چه حد گسترده است.
برچسب ها: آمریکا ، اسندن ، تاکتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار