جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت: اگر ایران سریعا تدابیری برای همکاری با نظارت بین المللی بر برنامه هسته‌ای‌اش ترتیب دهد، آمریکا هم می‌تواند ظرف چند ماه رفع تحریم‌ها علیه این کشور را آغاز کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، وزیر امور خارجه آمریکا باز کردن تاسیسات فردو به روی بازرسان آژانس را از جمله کارهایی عنوان کرد که ایران می‌تواند در این مسیر انجام دهد.
 
جان کری یک گام سازنده ایران در این جهت را اینگونه توصیف کرد: "آنها می‌توانند تاسیسات فردو را به روی بازرسان بین المللی باز کنند. آنها می‌توانند بلافاصله پروتکل‌های الحاقی جامعه بین الملل در خصوص این بازرسی‌ها را امضا کنند. می‌توانند پیشنهاد توقف داوطلبانه غنی سازی از یک سطح به بالا را بدهند و غنی سازی را در درجه‌ای پایین نگه دارند. چون برنامه صلح آمیز نیازی به غنی سازی با درصد بالا ندارد".
 
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به جدول زمانی پیشنهادی رئیس جمهوری ایران که از برنامه‌ای سه ماهه صحبت کرده است گفت: ممکن است حتی زودتر از این زمان نیز به نتیجه برسیم. همه چیز بستگی به آمادگی و شفافیت دارد".
 
جان کری تاکید کرد: "اگر ایران گام‌های درستی بردارند من مطمئنم آمریکا نیز پاسخ خواهد داد، احتمالا با اعمال تغییرات در تحریم‌های موجود، با ایجاد روندی که به ایران نشان بدهد می‌توانند برنامه هسته‌ای صلح آمیزی داشته باشند بدون آنکه به تلاش‌های ما برای جلوگیری از دستیابی کشورهای دیگر به تسلیحات هسته‌ای ضربه‌ای وارد شود".

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۸:۰۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۲
بزک نمیر بهار میاد...
آخرین اخبار