همه نگاه‌ها به گردشگري نبايد اقتصادي باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه گردشگري باشگاه خبرنگاران؛ سفرنامه‌ها دست‌نوشته‌هاي جهانگردان و توريست‌هايي كه تا به حال از ايران بازديد كرده‌اند، نشان مي‌دهد كه ايرانيان از قديم‌الايام به مهمان‌نوازي شهره بوده و حتي نخستين مركز پذيرايي از مهمانان خارجي در تخت جمشيد و در زمان كوروش كبير ايجاد شد.

به‌طوري كه فرستاده‌ها و مردماني كه از نقاط مختلف براي ديدار با پادشاه و امپراطوري ايران وارد كشور مي‌شدند در محلي به نام «كاخ بار» اسكان داده مي‌شدند.

اين سنت در ميان مردم نيز اهميت خاصي داشته و با گذشت زمان تبديل به يك حرفه براي خيلي از افراد شد كه امروزه نه تنها در ايران بلكه در تمامي كشورهاي دنيا بخش قابل‌توجهي از اقتصاد كشورها را فعاليت‌هاي گردشگري تشكيل مي‌دهد.

اما اگر بپذيريم كه هدف از گردشگري فقط بحث اقتصادي نيست؛ جنبه‌هاي بيشتر و مهمتري از اين سنت ديرينه نمايان خواهد شد.

ميثم حجام، كارشناس ارشد و فعال حوزه گردشگري در اين رابطه مي‌گويد: «مهمترين بخش حوزه گردشگري، صادرات فرهنگي آن است، به‌طوري كه سنت‌هاي يك منطقه يا كشور به واسطه تعاملات فرهنگي كه ابتدا از طريق ملاقات فرهنگي صورت مي‌گيرد، به ديگر افراد دنيا معرفي مي‌شود. بنابراين همين گوناگوني سنت‌ها و جذابيت آن براي ديگر افراد باعث رونق گردشگري و در نهاييت رونق اقتصادي خواهد شد.»

بسياري بر اين عقيده هستند كه گردش‌پذيري ما تحت تاثير تبليغات غلط و مغرضانه برخي رسانه‌هاي خارجي كه عليه ايران به راه انداخته بودند، از رونق افتاده است.

اما حجام معتقد است: «اين شرايط الان يك موقعيت مناسبي به‌وجود آورده كه ما بايد آن را تبديل به فرصت كنيم.»

وي با اشاره به فرهنگ غني ايران اسلامي تاكيد مي‌كند: «مسوولان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد ميل و رغبت گردشگران خارجي را براي سفر به ايران بيشتر كنند در حالي‌كه زيرساخت‌هاي جذب گردشگر در داخل بسيار ضعيف است.»

توسعه گردشگري مذهبي، گردشگري دريايي، گردشگري روستايي و بسياري ديگر از بخش‌هاي گردشگري سالهاست كه در حد شعار و ادعا در رسانه ها از قول مسوولان مطرح مي‌شود اما به نظر مي‌رسد چندان پيشرفتي در اين زمينه حاصل نشده است. 

رجب علي خسروآبادي، كارشناس گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، با نو پا دانستن صنعت گردشگري كشور مي‌گويد: «طبعا همه نگاه‌ها به گردشگري نبايد اقتصادي باشد، چرا كه در اين صورت بسياري از جنبه‌هاي ديگر گردشگري در كشور مغموم واقع مي‌شود.»

وي مي‌افزايد: «به نظر مي‌رسد ما از گردشگري فاصله گرفته‌ايم بنابراين اگر بخواهيم اقدام موثر و مهمي در عرصه گردشگري داشته باشيم بايد تمام مؤلفه‌ها را در نظر بگيريم.»

آنچه از نظرات كارشناسان برمي‌آيد اين است كه نمي‌توان گردشگري را تك بعدي دانست. بلكه اين سنت ديرينه مهمانوازي ايرانيان، آميخته به فرهنگ و هنر، سنت درخشاني است كه در مسير گذر از سنت مهمان‌نوازي به سمت صنعتي مهمان‌نوازي است.

گزارش از رضا شوكتي.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار