ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي دور جديدي از گفت‌وگوهاي خود را درباره برنامه انرژي هسته‌اي تهران برگزار مي‌کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی؛اين ديدار که نخستين نشست بين ايران و آژانس پس از آغاز فعاليت دولت حسن روحاني است روز جمعه (۵ مهر، ۲۷ سپتامبر) در وين، پايتخت اتريش، برگزار خواهد شد.

اين مذاکرات چند ساعت پس از گفت‌وگوهاي وزراي خارجه ايران و گروه ۱+۵ شامل امريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين به اضافه آلمان در نيويورک برگزار خواهد شد.

رضا نجفي، نماينده جديد ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، سرپرستي تيم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامي ايران را بر عهده خواهد داشت.

وبسایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه نمایندگان جمهوری اسلامی را تحت عنوان "مکاتبه مورخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۳ دریافتی از نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران به آژانس در مورد گزارش مدیرکل پیرامون اجرای پادمان در ایران" منتشر کرد.
 
این بیانیه بیست صفحه‌ای همراه با نامه‌ای در اختیار دبیرخانه آژانس قرار گرفته بود و ظاهرا به درخواست نمایندگی جمهوری اسلامی، در قسمت "بخشنامه‌ها جهت اطلاع"وبسایت این نهاد منتشر شده است.
 
نمایندگی ایران در یادداشت تندی با مخاطب قراردادن آژانس، گزارش آمانو را "غیرحرفه‌ای، غیرمنصفانه، غیرقانونی و سیاسی" توصیف کرده است .

 
نمایندگی جمهوری اسلامی در بیانیه خود، گزارش آمانو را مردود دانسته و گفته است که این گزارش حاوی "ادعاها و اتهامات بی‌اساس علیه برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی است" و نحوه برخورد مدیرکل با این موضوع را "غیرحرفه‌ای، غیرمنصفانه، غیرقانونی و سیاسی" توصیف کرده است.
 
نمایندگی جمهوری اسلامی در بیانیه خود، مدیرکل آژانس را متهم کرده است که در نتیجه‌گیری خود، "به اطلاعات مجعول، ساختگی و دروغ سازمان های اطلاعاتی غربی و منابعی اتکاکرده است که آشکارا موضعی خصمانه نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند."

امريکا، اسرائيل و برخي از هم‌پيمانان آن‌ها، با طرح اتهام‌هايي تاييد نشده مبني بر امکان تلاش ايران براي پيگيري اهداف نظامي در برنامه انرژي هسته‌اي خود، تحريم‌هايي يک‌جانبه و غيرقانوني را عليه جمهوري اسلامي اعمال کرده‌اند.

ايران ضمن رد اين ادعاها، همواره تاکيد کرده است به عنوان يکي از امضاکنندگان متعهد پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان‌پي‌تي) و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق استفاده از فن‌آوري هسته‌اي براي دستيابي به اهداف صلح‌آميز برخوردار است.

افزون بر آن، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تا کنون چندين بار از تاسيسات هسته‌اي ايران بازديد کرده است اما هيچ سند و نشانه‌اي مبني بر انحراف برنامه هسته‌اي ايران يافت نکرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار