روزنامه لوموند در مطلبي به بررسي سخنان حسن روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد و ديدارها و برنامه هاي حاشيه اي وي در نيويورک و آمادگي ايران براي همکاري با جامعه بين المللي پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه فرانسوي در تحليلي به قلم "ايو ميشل ريول"، خبرنگار اعزامي خود به محل اجلاس سالانه سازمان ملل متحد در نيويورک نوشت: سرانجام حرکتي که همگان انتظارش را مي کشيدند محقق نشد. دکتر حسن روحاني، رئيس جمهور ايران،  تمجيد شده ترين مرد افتتاحيه شصت و هشتمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد بود. رئيس جديد دولت ايران همه توجهات را به خود جلب کرده بود و دستور کار جلسه را در سلطه خود درآورده بود.

اين روزنامه نوشت: حتي بدون پيشرفت ملموس در اين مسائل، شور و اشتياقي که دکتر حسن روحاني برانگيخته است خود  پيروزي و موفقيتي براي ديپلماسي ايران به حساب مي آيد و نشانگر بازگشت چشمگير جمهوري اسلامي به عرصه ديپلماسي است.در طول روز ، راهروهاي سازمان ملل متحد چشم انتظار ديدن ديدار احتمالي باراک اوباما و همتاي ايراني وي بودند که در ماه ژوئن انتخاب شده و اقدامات اخير وي در زمينه ايجاد گشايش سياسي اميدهاي بسياري را به وجود آورده است. اما اين اتفاق رخ نداد.

لوموند ادامه داد: دکتر حسن روحاني در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، از اهداف و مقاصد خود پرده برداري کرد که به صورت هوشمندانه‌اي با قاطعيت و مصالحه همراه شده بود. وي در اشاره به بحران سوريه ، گفت که ايران در قبال امنيت منطقه اي و بين المللي مسئولانه عمل خواهد کرد.  او همچنين با محکوم کردن شديد تحريم ها بر ضد کشورش ، تأکيد کرد که تهران آماده همکاري دوجانبه و چند جانبه با ديگر بازيگران مسئول در اين زمينه است. او سپس تأکيد دوباره‌اي بر اين داشت که برنامه هسته اي ايران منحصراً در خدمت اهداف صلح آميز است.

اين روزنامه ادامه داد: در عوض منتفي شدن ديدار دکتر روحاني و اوباما، حسن روحاني و فرانسوا اولاند ، رؤساي جمهور ايران و فرانسه، ‌براي اولين بار پس از سال 2005، ديداري در سطح رئيس جمهور را برگزار کردند. اين ديدار در اوايل بعد از ظهر روز سه شنبه بيست و چهارم سپتامبر ، در دفتر نمايندگي فرانسه در ساختمان سازمان ملل متحد برگزار شد. اين ديداري رسمي و مودبانه بود. دو رئيس جمهور که وزراي خارجه خود را به همراه داشتند وارد جلسه اي حدوداً چهل دقيقه اي شدند.

به گفته يکي از مشاوران نزديک اليزه، آقاي روحاني بسيار ملايم و از لحاظ ظاهري هم بسيار مذهبي بود. اين مشاور افزود صحبت هاي آن دو، بحث هاي کاملي در مورد سوريه، لبنان و مسئله هسته اي بود و به نظر مي رسيد که ايران در حال تلاش براي ايجاد فضايي جديد و بازگشت به بازي است.

به نوشته لوموند، باراک اوباما و فرانسوا اولاند، هر دو از ابتکارات ايران، استقبال محتاطانه‌اي داشته اند. رئيس جمهور فرانسه با بازتاب سخنان رئيس جمهور آمريکا تأکيد مي کند که اظهارات رئيس جمهور جديد ايران نشان دهنده تحول است و لازم است که اين کلمات تعبير عملي پيدا کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار