کرمانشاه/

لقمه های خانگی بهترین میان وعده برای دانش آموزان هستند

یک کارشناس ارشدتغذیه ورژیم درمانی به خانواده ها توصیه کرد، به هیچ عنوان پول تو جیبی برای خرید خوراکی به بچه هاندهند، چون نمی توانند انتخاب درستی داشته باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه
فرح روشن پور، با تاکید بر اینکه نخوردن صبحانه باعث کاهش سطح" آی کیو" می شودگفت:استفاده از دو میان وعده کم حجم در فاصله بین ناهار و صبحانه می تواند نقش موثری در افزایش کارایی ذهنی دانش آموزان داشته باشد،

روشن پور با اشاره به اینکه چیپس، شکلات، پفک و ... انرژی بالا و مواد مغذی کمی دارند، افزود: استفاده از این مواد سبب چاقی، پوسیدگی دندان، کم خونی، اختلال در رشد و کاهش مقاومت بدن نسبت به عوامل عفونی می شود.

وی ادامه داد: میوه تازه، میوه خشک شده، انواع مغزها، شیر، بیسکویت و کیک، لقمه های خانگی شامل نان و پنیر و سبزی، انواع کوکوها و... بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان هستند.

وی در ادامه در خصوص نیاز های تغذیه ایدانش آموزانمقطع راهنمایی و دبیرستان سخن گفت وعنوان کرد: با توجه به اینکه این افراد در مرحله رشد ونمو و بلوغ قرار دارند، سوخت و ساز بدنی بالایی دارند و به همین دلیل نیازهای تغذیه ای بالاتری هم دارند.

روشن پور با تاکید بر اینکه سطح پروتئین غذا اهمیت زیادی برای این طیف سنی دارد، گفت: افزایش حجم عضلانی و تولید آنزیم های زیاد در بدن این افراد سبب می شود به منابع تامین مواد پروتئینی مثل گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ و ... نیاز اساسی داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دختران در سن بلوغ به دلیل عدم استفاده زیاد از گوشت و سایر مواد پروتئینی، پروتئین کمتری دریافت می کنند، در ادامه افزود: کمبود پروتئین یکی از مشکلات

روشن پور با اشاره به اینکه دختران در این محدوده سنی به دلیل افزایش قد به کلسیم و فسفر بیشتری نیاز دارند، ابراز داشت: توصیه می شود افراد در این محدوده سنی روزانه دوتا سه لیوان شیر و ماست مصرف کنند.

روشن پور با تاکید بر اینکه نیاز به منابع آهن خصوصا در دخترها از نیازهای جدی است، بیان کرد:دخترها در این سنین به خوردن ترشی، جوهر لیمو و ... می پردازند که سبب افت فشار خون می شود و چون این مسئله با کم خونی آنها همراه است میزان یادگیری را به شدت پایین می آورد.

این کارشناس ارشد تغذیه ورژیم درمانی در ادامه کوتاهی قد را یکی از معضلات جامعه کنونی قلمداد کرد و گفت: عواملیهمچون رعایت نکردن اصول صحیح غذا خوردن، کمی مصرف لبنیات، دیر خوابیدن و... از عوامل تشدید کننده آن است./س

برچسب ها: کرمانشاه ، لقمه ، وعده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.