ده‌ها سکه نقره از امپراتوری مغول و نخستین اسکناس‌های هند پس از استقلال از استعمار بریتانیا، به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،مسئول گنجینه‌های سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی با اعلام این خبر گفت: این مجموعه ارزشمند که شامل کتیبه‌هایی با نام پادشاهان مختلف هندوستان است، توسط سید جلال بلوکی نیکوکار تهرانی، به گنجینه سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

محمدحسن یزدی‌نژاد با بیان این که این سکه‌ها میان سال‌های 1068 تا 1161 قمری ضرب شده‌اند، افزود: بر روی این سکه‌ها، نام پادشاهانی چون «محمدشاه»، «اورنگ‌زیب» و «فرخ‌سیر» دیده می‌شود.

وی درج اشعار فارسی بر روی برخی از این سکه‌ها را درخور توجه دانست و ذكر كرد: زبان فارسی به مدت 800 سال، زبان ادبی دربار سلسله شاهان مسلمان هند بوده که درج اشعار فارسی بر روی سکه‌های یادشده، نشانگر درست بودن این مطلب است.

وي در ادامه اسکناس‌های این مجموعه را جزء نخستین اسکناس‌های هند پس از استقلال از استعمار بریتانیا برشمرد و گفت: تصاویری چون کشتی بادبانی، سد و نیروگاه بر روی این اسکناس‌ها به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده روند پیشرفت در هندوستان است.

وی یکی دیگر از تصاویر چاپ ‌شده بر روی برخی از این اسکناس‌ها را تصویر «شیر» ذکر کرد و گفت: «ستون سر شیر» که بر روی این اسکناس‌ها چاپ شده، بیش از دو هزار سال است که به عنوان نماد رسمی کشور هندوستان شناخته می‌شود.

گفتنی است که گنجینه‌های سکه و ‌اسکناس، واقع در طبقه منهای یک موزه مرکزی آستان قدس رضوی، با در اختیار داشتن مجموعه‌های کم‌نظيري، رتبه نخست را در منطقه از آن خود کرده است

 

برچسب ها: اهدا ، سکه ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.