صدور اولین قطعنامه شورای امنیت در خصوص جنگ عراق با ایران، مرگ "لویی پاستور" بنیان‌گذار میکروب‌شناسی، آغاز انتفاضه جدید مسجدالاقصی، پایان تألیف تفسیر مشهور "مجمع البیان" و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 6 مهر 1392 خورشیدی برابر با 22 ذی القعده 1434 هجری و 28 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

صدور اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص جنگ عراق با ایران (1359 ش)
در تاریخ سوم مهر 1359 ش، چهار روز پس از آغاز جنگ تحمیلی، دبیر کل سازمان ملل پیشنهاد کرد شورای امنیت، مسأله را با فوریت رسیدگی کند. سرانجام این جلسه در روزهای چهارم تا ششم مهرماه آن سال تشکیل شد و طرح صدور قطعنامه‌ای در این زمینه به اتفاق آرا تصویب شد، تا این که قطعنامه 479 به عنوان اولین قطعنامه شورای امنیت درباره جنگ عراق با ایران صادر گردید. در این قطعنامه، ضمن اظهار نگرانی عمیق درباره وضعیت رو به گسترش جنگ میان دو طرف، از ایران و عراق خواسته شده بود که مناقشه خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز و طبق اصول عدالت و حقوق بین‌الملل حل نمایند.

در این میان، جمهوری اسلامی ایران در اظهار نظر راجع به این قطعنامه، با اعلام نقض مکرّر عهدنامه 1975 الجزایر توسط عراق و قصد و نیت عراق به تشدید اقدامات خصمانه در مقابل خویشتنداری ایران، تصریح کرد که عراق با برپا کردن یک جنگ تجاوزکارانه در داخل سرزمین ایران و حمله به مراکز حساس کشور برای جمهوری اسلامی، راهی جز دفاع از خود برای حفظ حاکمیت جمهوری اسلامی باقی نگذارده است. جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد مادام که عراق، تمامیت ارضی و حاکمیت ما را زیر پا گذاشته و مأموران عراق در داخل مرزهای ما به اقدامات تجاوزکارانه و خرابکارانه مبادرت می‌ورزند، قطعنامه نمی‌تواند مورد قبول ایران واقع شود و هیچ فایده‌ای در مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم در مورد منازعه بین دو کشور نمی‌بینیم.

سقوط سوسنگرد توسط دشمن متجاوز بعثی (1359 ش)
در زمان جنگ ارتش عراق ۳ بار برای تصرف سوسنگرد تلاش کرد که با مقاومت شدید مردم مواجه گردید ولی در حمله سوم شهر در محاصره ارتش عراق قرار گرفت. با حمله عراق در ۳۱ شهریور، عناصر تیپ ۳ زرهی لشکر ۹۲ اهواز، مستقر در پاسگاه صفریه و سوبله، نتوانستند حملات دشمن را دفع کنند و به ناچار به عقب رانده شدند. لشکر ۹ مکانیزه عراق کم کم به محور سوبله، تنگه چزابه و ارتفاعات الله اکبر می رسید. عراقی ها موفق شدند روی رودخانه کرخه و رمیم پل شناور نصب کنند. به این ترتیب بستان به طور کامل سقوط کرد و عراقی ها از شمال و غرب وارد شهر شدند. آن ها با پیشروی در محور بستان – سوسنگرد این شهر را از سمت غرب مورد تهدید قرار دادند. علاوه بر این عراقی ها در جنوب کرخه و از محوه نشوه، کوشک، طلائیه و جفیر وارد ایران شده و در این محور رو به شمال پیشروی کرده و به کرانه جنوبی کرخه کور رسیده بودند. آنها با عبور از کرخه کور، به قصد تصرف حمیدیه و سوسنگرد در دو ستون پیشروی کردند. به حاشیه جنوبی حمیدیه و سوسنگرد رسیدند. دشمن پس از شکستن مقاومت مدافعان اندک آن در ۶ مهر ماه سوسنگرد را اشغال کرد.

وقوع کودتای نظامی در سوریه و خروج از جمهوری متحد عربی (1961م)
بعد از اعلام تشکیل جمهوری متحده عربی و شکل‌گیری آن در اوائل سال 1958م با شرکت مصر، سوریه و سپس یمن، ریاستِ جمهوری متحده عربی به جمال عبدالناصر رهبر مصر سپرده شد و در دولت ائتلافی بیشترین و مهمترین وزارتخانه‌ها در اختیار مصری‌ها قرار گرفت. حضور گسترده نظامیان مصر باعث بروز و شکل‌گیری احساسات ناسیونالیستی و ملی‌گرایانه افسران سوری شد. درنتیجه در 28 سپتامبر 1961م جمعی از افسران ارتش سوریه علیه قیمومیت این کشور توسط مصری‌ها که تحت عنوان جمهوری متحده عربی اعمال می‌شد، دست به شورش زدند. این اقدام به خروج سوریه از جمهوری متحده و فروپاشی این جمهوریِ سی ساله در این روز انجامید. در 30 سپتامبر همین سال، دولت جدید سوریه دستور اخراج 27 هزار مصری از سوریه را صادر نمود.

عقب راندن دشمن از گیلانغرب (1359 ش)
در ادامه تجاوز ارتش رژیم بعث عراق به خاک میهن اسلامی، لشکرهای دشمن به قصد تسخیر سر پل ذهاب و گیلانغرب به سوی این شهرها حرکت کردند که با مقاومت نیروهای مردمی مواجه شده و زمین گیر شدند. دشمن پس از این ناکامی، نیروهای خود را برای تصرف نواحی خوزستان راهی جبهه‌های جنوب نمود.

درگذشت حمید شیرزادگان،پیشکسوت فوتبال ایران (1386ش)
حمید شیرزادگان از پیشکسوتان و قهرمان‌های فوتبال دهه چهل ایران بود. وی در سال ۱۳۱۹ش در محله درخونگاه تهران به‌دنیا آمد. وی، فوتبال را از سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۳۰ش ‬زیر نظر مربیانی همچون اکبر کیا، حسن فاخری، ابتهاج و مسعود برومند در تیم‌های زیرگروه شاهین و در سال ۱۳۳۶ش ‬برای اولین‌بار در ترکیب تیم بزرگسالان شاهین حضور یافت. تیمی که به‌عنوان منتقد حکومت وقت شهرت یافته بود. شیرزادگان از سال ۱۳۳۸ش تا ۱۳۴۵ش در عضویت تیم ملی ایران بود و به‌خاطر گل‌هایی که به ثمر رساند "شیری پاطلائی" نام گرفته بود. وی در دوره مقدماتی المپیک ۱۹۶۴م توکیو با هفت گل بهترین گلزن مسابقات. وی پس از حضور در آمریکا و بازی در تیم کیکرز بالتیمور، به ایران بازگشت و تیم نفت تهران را بنیان گذاشت. حمید شیرزادگان در روز ششم مهرماه سال ۱۳۸۶ش در سن شصت و هفت سالگی بر اثر سرطان ریه در بیمارستان آپادانای تهران درگذشت.


آغاز انتفاضه جدید مسجدالاقصی (1379 ش)
در پی ورود آریل شارون، رهبر حزب تندروی لیکود و عامل کشتار بی‌رحمانه فلسطینی‌ها در اردوگاه صبرا و شتیلا به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس، فلسطینی‌های خشمگین در اعتراض به این اقدام، تظاهرات کردند و قیام اسلامی خود را آغاز نمودند. به همین مناسبت، این قیام، انتفاضه مسجدالاقصی نام گرفت. این قیام زمانی آغاز شد که مذاکرات سازش بین صهیونیست‌های نژادپرست و دولت به اصطلاح خودگردان فلسطین با شکست روبرو شده بود و مردم فلسطین دریافتند که از راه گفتگو و سازش با صهیونیست‌ها نمی‌توانند بر حقوق انسانی و اسلامی خود دست یابند.

رژیم صهیونیستی در مقابل خروش انسانی فلسطینیان، برای سرکوب انتفاضه، از انجام خشن‌ترین و وحشیانه‌ترین شیوه‌های ضدانسانی خودداری نکرده و از قساوت‌بارترین روش‌های ترور و کشتار استفاده نموده است. انتفاضه مسجدالاقصی و انقلاب سنگ به همگان این پیام را فهماند که ریشه صهیونیسم و نژادپرستی در سرزمین اسلامی فلسطین، خواهد خشکید.

درگذشت حسین ناصحی، آهنگساز برجسته ایرانی (1356)
حسین ناصحی از آهنگسازان ایرانی در زمینه موسیقی سمفونیک بود. وی در سال ۱۳۰۴ش در تهران متولد شد. ناصحی از سال ۱۳۱۸ش در هنرستان عالی موسیقی به تحصیل پرداخت. ساز تخصصی وی ترومبون بود و استاد او در تهران یکی از استادان چک به‌نام ژوزف اسلادک بود. وی در سال تحصیلی ۱۳۲۷-۱۳۲۸ش دوره عالی کمپوزیسیون را به اتمام رساند. وی خود عقیده داشت که در کوارتت زهی می‌مینورش بدین‌منظور دست یافته؛ گفتنی است کوارتت مزبور هنگامی که در ترکیه اجرا شد، مورد توجه پروفسور لودویک چاچکس از استادان آکادمی موسیقی وین فرا گرفت به‌طوری‌که وی به سفارت ایران در ترکیه مراجعه و درخواست کرد تا مصنف جوان این کوارتت را برای مطالعات فنی مدتی به وین اعزام دارند.
از جمله شاگردان او باید از حسین دهلوی، احمد پژمان و پرویز منصوری نام برد. حسین ناصحی سرانجام در تاریخ ششم مهرماه سال ۱۳۵۶ هجری شمسی در سن پنجاه و دو سالگی بدرود حیات گفت. از آثار حسین ناصحی می‌توان به پوئم شور (برای ویلنسل و پیانو)؛ کوارتت زهی در می‌مینور؛ حرمان (برای آواز و پیانو، که به حسین سرشار تقدیم شده است)؛ آواز بی‌گفتار (برای ارکستر)؛ گدا (برای پیانو)؛ رقص در بارگاه شاه سمنگان (برای آواز و ارکستر)؛ ملودرام رستم و سهراب و قطعاتی دیگر که متأسفانه نت بسیاری از آن‌ها مفقود شده است، اشاره کرد.

حملهٔ "سلطان محمودغزنوی" به سیستان و انقراض سلسلهٔ صفاریان(389ق)
آلپتکین ، یکی از سپهسالاران سامانیان ، در اواخر عمر خود ، از دولت سامانی ناراضی شد و به شهر غزنین رفت و با جانشینانش در این شهر حکومتی را تشکیل داد که این حکومت غزنویان نامیده شد . آن ها از غزنین به جنگ با بت پرستان می رفتند . سلطان محمودغزنوی ، بزرگترین فرمانرواهای غزنویان ، قلمرو خود را از غزنین فرا تر برد . او به سیستان لشکر کشید و بقایای صفاریان را بر انداخت

وقوع نبرد خونین بین سپاهیان آلمان و بلژیک در جریان جنگ جهانی اول (1914م)
با آغاز جنگ جهانی اول دولت آلمان از بلژیک خواست تا به نیروهای آلمان اجازه دهد که برای حمله به روسیه، از خاک بلژیک عبور کنند. در مقابل، آلمان تعهد نمود که کلیه خسارات ناشی از این امر را پرداخت کرده و پس از جنگ نیز مرزهای بین‌المللی را تضمین نماید. این درخواست آلمان که با سیاست بی‌طرفی و شئون ملی بلژیک منافات داشت، از طرف دولت آن کشور رد شد. از این رو، نیروهای آلمان بدون در نظر گرفتن این مسئله، به خاک بلژیک یورش بردند و از 28 سپتامبر 1914م، محاصره و جنگ‌های خونینی بین قوای دو طرف در بندر آنْوِرْسِ بلژیک آغاز شد. این جنگْ در حقیقت مهم‌ترین و آخرین پیکار مهم آلمان و بلژیک در جریان جنگ جهانی اول بود. زیرا پادشاه بلژیک به همراه هشتاد هزار نفر از افراد خود در بندر آنورس به دفاع از این بندر پرداختند. جنگ آنورس تا روزنهم اکتبر آن سال به طول انجامید و در آن روز، این بندر به دست آلمانی‌ها سقوط کرد.


تولد "خواجه نظام الملک" وزیر دانشمند سلجوقی(408 ق)
خواجه نظام الملک، دانشمند و از شخصیت‌های مهم سیاسی - فرهنگی قرن پنجم هجری است که در طوس به دنیا آمد. او از جمله دانشمندانی است که تاثیر بسیار زیادی بر تحولات سیاسی و فرهنگی عصر خویش گذاشت. خواجه در دربار سلسلهٔ سلجوقیان به وزارت منصوب شد و در طی سی سال وزارت خود،در حل و فصل امور مملکتی تلاش بسیاری کرد و بسیاری از پیشرفت‌های ایران در زمان سلجوقیان، مدیون کاردانی و لیاقت او بود.از اقدامات مهم خواجه نظام الملک، تاسیس مدارس متعددی در شهرهای مهم بود که به نظامیه معروف شدند. خواجه از نویسندگان چیره‌دست ادب فارسی نیز به شمار می‌رود. او تجربهٔ سالیان دراز وزارت خویش را درکتابی به نام سیاست نامه گردآوری کرده است.

پایان تألیف تفسیر مشهور "مجمع البیان" توسط علامه "طبرسی"(536 ق)
تفسیر مجمع البیان نوشتهٔ علامه شیخ طبرسی یکی از مفسرین بزرگ قرآن است. وی از علمای مشهور ایران بود که به خاطر فضیلت، درست‌کاری و امانت داری در علوم فقه، حدیث و تفسیر به امین الاسلام،یعنی امانت دار اسلام شهرت یافت.

تفسیر مجمع البیان که ازتفاسیر مهم قرآن می‌باشد،تفسیری مرجع و قابل استفاده برای دانشمندان مسلمان بوده و هست. این تفسیر بارها چاپ شده و ترجمهٔ فارسی این تفسیر،در سی جلد موجود است.

وفات "مخدوب علی شاه همدانی" شاعر و عارفِ مکتب تصوّف(1238 ق)
میرسید علی همدانی پسر سیدشهاب‌الدین همدانی ملقب به علی ثانی یا شاه همدان و معروف به مخدوب علی شاه، از عارفان و شاعران نامی‌قرن هشتم هجری است. او از شاگردان شیخ تقی‌الدین علی دوستی سمنانی (شاگرد ممتاز شیخ علاءالدوله سمنانی) بود که به راهنمایی دو تن از شاگردان و جانشینانِ شیخ علاءالدوله سمنانی، در اواسط قرن هشتم هجری از ایران عازم هندوستان گردید و در کشمیر به تبلیغ و نشر مکتب تصوف پرداخت. مرگ مخدوب علی شاه به سال 786 ق در ولایت کبر و سواد هندوستان اتفاق افتاد.

وفات عارف عالم "ملا محمدعلی نوری اصفهانی" (1253 ق)
ملامحمد علی نوری اصفهانی، عارف و عالم در نور متولد شد. او در موطن خود در انزوا و تفکر زندگی می‌کرد و بر حَسب علاقه، به سیر آفاق و انفس پرداخت. بعدها به هندوستان سفر کرده و در بازگشت به علت تلاطم دریا تمامی کتب و یادداشت‌هایش را از دست داد. ملای نوری از عرفای قرن 13 بشمار می‌رود که در سال 1253 در اصفهان وفات یافت. حاشیه بر شرح لمعه و حاشیه بر مثنوی مولوی از آثار اوست.

درگذشت "اوریان لووریه" منجم فرانسوی و کاشف سیاره نپتون (1877م)
اوریان ژان ژوزف لووریه، منجم برجسته فرانسوی در نوزدهم فوریه 1811م در فرانسه به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود، در ابتدا به آزمایش‌های شیمی پرداخت ولی پس از آشنایی با علم نجوم، به ستاره‌شناسی علاقه‌مند گردید و تحقیقاتی درباره مریخ و اورانوس انجام داد. لووریه ضمن محاسبات دقیق خود موفق شد تا در سال 1843م، وجود یک سیاره را در منظومه شمسی ثابت کند و مکان آن را با تقریبی کمتر از یک درجه، در مکان تعیین شده معین نماید. این سیاره بعدها شناسایی شد و نپتون نام گرفت. کشف سیاره نپتون، از روی محاسبات صِرف، جنجال فراوانی به پا کرد و لووریه را به شهرت فراوان رساند. وی در سال 1854م به مدیریت رصدخانه پاریس منصوب شد و سرانجام در 28 سپتامبر 1877م در 66 سالگی درگذشت.

شکست طرح جمهوری متحد عربی (1961م)
پس از آن که جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور مصر کانال سوئز را در 26 ژوئیه 1956م ملی اعلام کرد، فرانسه و انگلیس که از سهامداران اصلی این کانال بودند، مصر را برای تجدیدنظر در این تصمیم و برقراری مجدد نوعی کنترل توسط شرکت‌های فرانسوی و انگلیسی بر کانال تحت فشار قرار دادند. اما چون جمال عبدالناصر زیر بار این فشار نرفت از این رو نیروهای انگلیس و فرانسه در اواخر اکتبر 1956م مصر را از هوا و دریا مورد حمله قرار دادند. از سوی دیگر، نیروهای رژیم صهیونیستی نیز با استفاده از فرصت به دست آمده، صحرای سینا در شمال‌شرقی مصر را به تصرف خود درآوردند. این تهاجمات با واکنش شدید جهانی روبرو گردید و نیروهای متجاوز تحت فشار بین‌المللی مجبور به تخلیه مصر شدند. این پیروزی، جمال عبدالناصر را به صورت یک قهرمان در جهان عرب درآورد و زمینه مساعدی برای وحدت اعراب تحت رهبری مصر فراهم نمود. از این رو در اوایل فوریه 1958م کشورهای یمن، سوریه و مصر، جمهوری متحد عرب را تشکیل دادند، که ریاست این جمهوری به عهده جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر بود. اما به دنبال کودتایی که در 28 سپتامبر 1961م سوریه انجام شد، دولت سوریه از کشورهای متحد عربی جدا گردید. و بدین ترتیب، عملاً در این روز جمهوری متحدعربی منحل شد.

مرگ "لویی پاستور" پزشک فرانسوی و بنیان‌گذار میکروب‌شناسی (1895م)
لویی پاستور، پزشک معروف فرانسوی در 27 دسامبر سال 1822م در یکی از شهرهای فرانسه به دنیا آمد. پاستور در سال 1847م موفق به اخذ دکترا در رشته علوم طبیعی گردید و سال بعد به عنوان استاد شیمی دانشگاهِ اسْتراسْبورْگْ برگزیده شد. پاستور با کشف مهم خود، مبنی بر شناسایی باکتری‌های زیان‌آور به عنوان عامل بیماری‌ها، جان مردم بی‌شماری را از مرگ نجات داد. او ثابت کرد که عمل تخمیر و کپک زدن غذاها به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی نیست بلکه بر اثر وجود موجودات زنده ذره بینی می‌باشد. این کشفیات او دانشِ مدرنِ میکروب‌شناسی را پایه ریزی کرد و در عین حال، پاستور را به این نتیجه رساند که می‌توان میکروب‌ها را با حرارت معتدل نابود کرد.

وی این شیوه را برای جلوگیری از فساد شیر و برخی مایعات به کار برد. پاستور هم‌چنین داروی ضد بیماری سیاه زخم در حیوانات را کشف کرد و پس از آن سِرُم ضد هاری را به دست آورد. این پزشک شهیر در سال 1888م انیستیتو پاستور رابه منظور تولید سرم مزبور تأسیس کرد که درحال حاضر این مؤسسه با صدها شعبه در جهان، برخی امور مربوط به بهداشت مواد غذایی و ساخت واکسن‌ها و سرم‌ها را برعهده دارد. لویی پاستور سرانجام در 28 سپتامبر سال 1895م در 73 سالگی درگذشت و با احترام فراوان در انیستیتوی پاریس به خاک سپرده شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار