شکست حصر آبادان، آغاز صدارت "اميركبير"، آغاز سلطنت "پتر كبير" امپراتور معروف روسيه، آغاز به كار اولين راه ‏آهن جهان، روز جهاني جهانگردی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5 مهر 1392 خورشیدی برابر با 21 ذی القعده 1434 هجری و 27 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

آغاز عمليات بزرگ ثامن الائمه و شكست حصر آبادان (1360 ش)
به فرمان امام خميني(ره)، رزمندگان دلير اسلام، در عملياتي سريع و هماهنگ عليه مواضع ارتش اشغالگر عراق، موفق به شكستن حلقه محاصره شهر آبادان شدند. اين شهر از ابتداي جنگ تحميلي به مدت حدود يك سال، در محاصره نيروهاي نظامي عراق بود و به خاطر وجود استحكامات متعدد دشمن، شكست محاصره آن بسيار دشوار به نظر مي‏رسيد. اما رزمندگان اسلام در عمليات ثامن‏الائمه با رشادت، اين محاصره را شكستند و اولين پيروزي بزرگ خود را در جنگ به ثبت رساندند. عمليات بزرگ ثامن‏الائمه با رمز نوراني "نصرُ من اللَّه و فتحٌ قريب" در جبهه جنوب و شمال آبادان در شرق رود كارون در وسعت 150 كيلومتر مربع از 5 مهر 1360، با هدف شكست حصر آبادان و با همكاري ارتش و سپاه انجام شد.

بدين ترتيب، اولين همكاري سپاه و ارتش در اين عمليات و در مقياس وسيع به منصه ظهور رسيد و تحقق يافت. نتايج عمليات بزرگ ثامن الائمه: تلفات نيروي انساني دشمن: 1800 نفر اسير، 1500 تا 2000 نفر كشته و زخمي؛ ساير نتايج: آزادسازي 150 كيلومتر مربع از خاك ميهن اسلامي شامل دو جاده استراتژيك اهواز - آبادان و ماهشهر - آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره؛ تجهيزات و امكانات: تانك و نفربر: 90 دستگاه انهدامي و 160 دستگاه اغتنامي، خودرو: 100 دستگاه انهدامي و 150 دستگاه اغتنامي و... .

اشغال قصر شيرين، غرب دزفول و مناطق اطراف توسط دشمن بعثي در آغاز جنگ (1359 ش)
در نخستين روز مهرماه سال 1359، نيروي زميني عراق، با تعداد زيادي نيرو و ادوات جنگي، اقدام به پيشروي در خاك جمهوري اسلامي ايران نمود و قسمت اعظم نوار مرزي به ويژه در جبهه‏ هاي مياني را به تصرف خود درآورد. در ادامه، قصر شيرين در محاصره تانك‏هاي دشمن قرار گرفت. نيروهاي بعثي پس از دور زدن شهر و قطع ارتباط آن و كوبيدن شهر با گلوله ‏هاي مستقيم تانك، وارد قصر شيرين شده و آن را نيز به اشغال خود درآوردند.

روز جهاني جهانگردی
جهانگردي در دنياي امروز، يكي از بهترين ابزارهاي تبادل و تعامل فرهنگي است و سياحت يا گشت و گذار در سرزمين‏هاي مختلف، از روش‏هاي موفق و گذران سالم اوقات فراغت مي‏باشد. جهانگردي در واقع مجموعه‏اي از سيرو سفرها و سياحت‏هاي داخلي و خارجي است كه با اهداف و نيت‏هاي مختلف انجام مي‏گيرد. جهانگرد كسي است كه به منظور تفريح، بازديد از نقاط ديدني، معالجه، تجارت، ورزش و زيارت به كشور ديگر سفر كند، مشروط بر اين كه مدت اقامت از بيست و چهار ساعت كمتر و از شش ماه بيشتر نباشد و در فاصله‏ اي كمتر از هفتاد كيلومتر انجام نگيرد. در ايران، مسأله جهانگردي با نگرش جديد از سال 1317 ش مورد توجه قرار گرفت و براي اولين بار در وزارت كشور، اداره‏اي تحت عنوان امور جهانگردي، سازمان يافت. در سال 1320، اين اداره به شوراي عالي جهانگردي تغيير نام داد و در سال 1342، سازمان جلب سياحان، تصويب و كار خود را شروع كرد.

وفات "ابن نفيس" طبيب مسلمان و كاشف گردش ريوي خون(687 ق)
علاءالدين علي ابن نفيس دانشمند و طبيب مسلمان در دمشق به دنيا آمد و در زادگاهش به تحصيل علوم اسلامي پرداخت. او علم طب رانزد دانشمندان مشهور آن عصر فراگرفت و پس از مطالعه و تحقيقات عميق در اين رشته مهارت بسياري پيدا كرد. يكي از نخستين كتاب‏هاي ابن نفيس شرح تشريح القانون نام دارد كه گردش ريوي خون را شرح داده است. كشف اين گردش خون، مربوط به سه قرن قبل از زماني است كه توسط دانشمندان اروپايي ارايه شده است. به همين جهت، بنا به نظر برخي از محققان، دانشمندان اروپايي، اين نظريه را از ابن نفيس اقتباس كرده ‏اند. كتاب الشامل، يكي ديگر از آثار اوست كه درباره‏ تكنيكِ جراحي، بحث‏هاي قابل توجهي دارد.

آغاز صدارت "اميركبير" صدراعظم با كفايت ناصرالدين شاه قاجار(1264 ق)
پس از مرگ محمدشاه قاجار، پسرش ناصرالدين ميرزا كه شانزده سال داشت به شاهي رسيد. وي پس از آن كه در تبريز بر تخت نشست، ميزا تقي خان اميرنظام را با لشكري آراسته به تهران فرستاد و خود در 21 ذي قعده به تهران رسيد.

ناصرالدين ميرزا، پيش از ورود به تهران، امير نظام را به لقب اتابك اعظم ملقب كرد و او رابه صدر اعظمي خويش برگزيد. بعدها صدر اعظم ناصرالدين شاه توسط سلطان قاجار ملقب به امير كبير گرديد.

درگذشت عالم بزرگوار آيت ‏اللَّه "سيد يونس اردبيلي" (1377 ق)
سيد يونس فرزند سيدمحمدتقي موسوي اردبيلي در سال 1293 ق در اردبيل به دنيا آمد. سيديونس سپس براي ادامه‏ تحصيل راهي نجف اشرف شد و در حلقه‏ درس اساتيد نامداري همچون شيخ الشريعه‏ اصفهاني، فاضل شربياني، آخوند خراساني و علامه سيدمحمدكاظم يزدي جاي گرفت. وي پس از آن به كربلا رفت و از محضر آيت‏ اللَّه ميرزا محمد تقي شيرازي بهره جُست. آيت‏ اللَّه اردبيلي در سال 1346 ق به اردبيل بازگشت و عهده‏ دار امور مذهبي گرديد. از آن پس به مشهد رفت و به دنبال كشتار خونين مسجد گوهرشاد، به همراه عده ‏اي ديگر از روحانيون، دستگير، زنداني و سپس تبعيد شد. در اواخر عمر چندي درعتبات بود ولي به علت بيماري به تهران رفت و در آن شهر در 84 يا 81 سالگي درگذشت. از آيت‏ اللَّه سيد يونس اردبيلي آثاري برجاي مانده كه دوره‏ كامل فقه، رساله در فروع علم اجمالي و معتقدات القاصر از آن جمله ‏اند.

پيروزي ارتش آلمان عليه نظاميان شوروي در جريان جنگ جهاني دوم (1941م)
در جريان پيشروي نيروهاي آلمان نازي به خاك شوروي كه از 22 ژوئن 1941 شروع شده بود، قواي شوروي در حالي كه خسته بودند و مهمّاتشان رو به پايان بود، مورد حمله همه جانبه سربازان آلماني قرار گرفتند. در اين نبرد كه در 27 سپتامبر 1941م به پيروزي آلماني منجر گرديد، روس‏ها به شدت شكست خوردند. هم‏چنين بيش از 600 هزار تن از سربازان شوروي اسير شدند و حدود 1200 تانك و 5400 توپِ شوروي از بين رفت يا توسط آلمان‏ها به غنيمت گرفته شد. آمار فراوان اسراي شوروي در جريان اين نبرد، بزرگ‏ترين ميزان اسير در دوران جنگ جهاني دوم در هنگام پيكار را رقم زد. چندي بعد با فرا رسيدن فصل سرما و آغاز بارندگي در شوروي، نظاميان آلمانْ زمين گير شده و حملات متقابل ارتش سرخ شوروي عليه آنها آغاز گرديد.

انتخاب شهر "پكن" به عنوان پايتخت كشور جمهوري خلق چين (1949م)
شهر پكن در چين يكي از شهرهاي قديمي است كه سابقه آن به بيش از هزار سال قبل از ميلاد مي‏رسد و سابقه پايتختي آن را مي‏توان از سده‏ هاي اوليه بعد از ميلاد به حساب آورد. در قرن سيزدهم كه مغول‏ها سرتاسر چين را تصرف كردند و سلسله يوآن را تأسيس نمودند، بخشي از اين منطقه را خانبالق ناميده و به پايتختي برگزيدند اما در زمان سلسله مينگ، مركزيت چين در پكن تثبيت گرديد. بعد از پايان جنگ جهاني دوم و خروج ژاپن از چين، گروه‏هاي معارض داخلي شامل كمونيست‏ها و ملي‏ گرايان روياروي يك‏ديگر قرار گرفته و پس از شكست ملي‏ گرايان و پناهنده شدن آن‏ها به تايوان، سرزمين گسترده چين به تصرف كمونيست‏ها درآمد و در 27 سپتامبر 1949م در آستانه اعلام حكومت جمهوري خلق چين، شهر پكن به پايتختي برگزيده شد. شهر پر جمعيت و تاريخي پكن كه در شرق چين قرار دارد، از مراكز بزرگ سياسي، اقتصادي و فرهنگي اين كشور محسوب مي‏شود. اين شهر با حدود 11 ميليون نفر جمعيت داراي 2 قسمت است كه بخش مياني آن به نام شهر ممنوعه محل سكونت پادشاهان قديمي و از مراكز جذب توريست‏ها به شمار مي‏رود.

آغاز به كار اولين راه ‏آهن جهان در انگلستان (1825م)
نخستين راه‏هاي ريلي با ريل‏هاي چوبي ساخته مي‏شد و واگن‏هاي اسبي بر روي آن‏ها حركت مي‏كرد. در قرون هفده و هجده ميلادي اين قطارها براي حمل زغال سنگ و سنگ معدن به كار مي‏رفت. در قرن هجدهم كه مخترعان انگليسي، فرانسوي و امريكايى مشغول آزمايش لوكوموتيوهاي بخار شدند، ريل‏هاي چُدَني جاي‏گزين ريل‏هاي چوبي گرديد. استفاده از ريل‏هاي چدني، دامنه به كارگيري راه‏ آهن را به كارهاي غيرمعدني نيز كشانيد. با كشف نيروي بخار، نخستين راه آهن براي حمل مسافر و كالا كه با نيروي بخار كار مي‏كرد در 27 سپتامبر سال 1825م در انگلستان به كار افتاد. راه آهن به سرعت در اروپا رواج يافت و كشورهاي گوناگون از آن بهره بردند. راه آهن در حال حاضر يكي از راه ‏هاي اصلي حمل و نقل كالا و مسافر است كه سهم عمده ‏اي در اين جابجايي دارد.

آغاز سلطنت رسمي "پتر كبير" امپراتور معروف روسيه (1689م)
پتر كبير، تزار بزرگ و معروف روسيه، در 12 مارس سال 1672م در مسكو به دنيا آمد. در 29 آوريل 1782 به سلطنت رسيد ولي نيابت سلطنت بر عهده خواهرش سوفي قرار گرفت. پس از آن كه خواهرش به نيابت سلطنت رسيد، او را به قريه ‏اي در نزديك مسكو فرستاد كه اين امر باعث تربيت روحي و اخلاقي پتر شد. خواهر پتر درصدد تقويت حكمراني خود بر روسيه تا پايان عمر بود ولي از پتر شكست خورد و پتر پس از اين واقعه در 27 سپتامبر سال 1689م رسماً به سلطنت نشست.

وي تصميم گرفت تا مردم عقب مانده كشور خود را به سوي تمدن غربي، رهبري كند. بنابراين با يورش به امپراتوري عثماني و ديگر كشورهاي غرب، در اخذ و فراگيري فنون و مهارت‏هاي آنان تلاش نمود. پتر كبير سرانجام در 28 ژانويه سال 1725م در 53 سالگي به مرض ذات‏ الريه درگذشت و كاترين اول، همسر وي، به پادشاهي دست يافت.

برخي از رخدادهاي امروز
1821: نيروهاي اسپانيا بر اثر فشار انقلابيون مسلح مكزيك شهر مكزيكوسيتي را تخليه كردند. مكزيك بيش از سه قرن متعلق به اسپانيا بود كه در اين روز به استقلال رسيد.
1990: روابط سياسي ايران و انگلستان که بر سر انتشار کتاب سلمان رشدي قطع شده بود پس از 18 ماه از سر گرفته شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار