مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما و تلویزیون فرهنگ‌نامه 80 جلدی اسارت و آزادگان را در طول 20 سال و با همراهی 150 محقق تدوین کرده است که این اثر ادبی-پژوهشی 11 مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس با حضور جمع کثیری از آزادگان، ایثارگران و مسئولین کشوری در تالار وحدت رونمایی می‌شود.

به گزارش حوزه دفاعي- امنيتي باشگاه خبرنگاران؛


مراسم رونمایی از کتاب "معرفی فرهنگنامه اسارت و آزادگان" و نشست خبری در محل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور "منصور واعظی" (دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور)، مسعود ده نمکی و اصحاب رسانه برگزار شد؛ رونمایی از این فرهنگ‌نامه 80جلدی 11مهرماه برگزار می‌شود.


"عضو هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی" با تاکید بر ضرورت ثبت مستند تاریخ دفاع مقدس توسط نویسندگان معتبر گفت: به نظر می‌رسد فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان جز ماندگارترین آثار برای نسل امروز و آینده خواهد بود.


"علیرضا قزوه، شاعر انقلاب" می‌گوید: کاری که مسعود ده‌نمکی با ساختن فیلم‌هایش پیش از این انجام داد درست مثل کار مرحوم آغاسی بود که شعر مقاومت را در میان مردم برد. با توجه به شنیدن خبر رونمایی از این مجموعه می‌خواهم بگویم روزی که این کتاب‌ها به دست من برسد بسیار خوشحال تر از روزی خواهم بود که اخراجی‌ها را دیدم.


"عضو جامعه روحانیت مبارز" با بیان اینکه فرهنگ‌نامه اسارت آقای ده‌نمکی بر حسب توان بشریت کاری ارزشمند و وسیع است، گفت: وقتی در کشور ما جهاد از افتخارات ملت است، معتقدم هرچقدر از این نوع کارهای انجام شود باز هم کم است.


"مدیرکل منابع نهاد عمومی کتابخانه‌ها" با بیان اینکه فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان یک کار کاملا تحقیقی است و در آن اطلاعات جالب توجهی کنارهم گذاشته شده که نمونه ندارد، گفت: این اثر زمان و هزینه زیادی برده و آرزوی ده‌نمکی موفقیت این کار است.


"رئیس انجمن ناشران دانشگاهی" با اشاره به خلاءهای موجود در ادبیات دفاع مقدس، گفت: به نظر من مخاطب ویژه فرهنگ‌نامه آزادگان مسئولینی هستند که امروز با سرنوشت سروکار دارند؛ مراجعه به چنین آثاری باعث می‌شود فراموش نکننند که وارث چه کسانی هستند.


"نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی" با بیان اینکه به موضوع دفاع مقدس در حد آن چیزی که سزاوار و شایسته آن است،‌ نپرداخته‌ایم، گفت: کارهای بسیار خوبی در کارنامه ده‌نمکی به جا مانده است و از این نظر به کارهای او غبطه می‌خورم.


فرهنگ‌نامه اسارت منجي فعالان حوزه دفاع مقدس
"نويسنده ادبيات دفاع مقدس" دانشنامه اسارت را به عنوان منجي براي فعالان حوزه دفاع مقدس مطرح كرد.


"عضو شورای شهر تهران" با بیان اینکه "فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان" منبعی معتبر در حوزه دفاع مقدس است، گفت: این اثر می‌تواند مورد مراجعه دانشجویان، پژوهشگران، معلمان مدارس و فعالان فرهنگی هنری قرار گیرد.


"یک ناشر کتاب" با تاکید بر ضرورت تلاش برای بیدار نگه‌داشتن حس دفاع مقدس در نسل‌های آینده، گفت: مسعود ده‌نمکی که شهامت داشته و داستان جنگ را سوژه کارش کرده است نسبت به کسانی که شهامت حضور در این عرصه را ندارند برتری دارد.


"فرهنگ‌نامه آزادگان" پیام‌های زیادی برای نسل جوان دارد/جای خالی ایده‌های هنری جذاب و اثرگذار در حوزه دفاع مقدس
"عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی" با بیان اینکه "فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان" حرکتی ارزشمند برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به‌ویژه دوران مربوط به اسارت آزادگان است، گفت: این اثر پیام‌های زیادی برای نسل جوان امروز و نسل‌های آینده دارد.


"یک نویسنده کتاب" با اشاره اینکه اسرا از متن مردم هستند و مردم کنجکاوند در مورد آنها بیشتر بدانند،‌ گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم کارهای هنری آقای ده‌نمکی در حوزه دفاع مقدس توانسته نظرات زیادی را به سمت خود جلب کند.


"نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی" تدوین "فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان" را تلاشی در جهت بازنمایی دفاع رزمندگان در آن سوی مرزها عنوان کرد و گفت: اگر چنین کارهایی در حوزه اسارت و آزدگان انجام نشود، چیزی از خاطرات ده سال اسارت آزادگان جنگ تحمیلی باقی نمی‌ماند.


"نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی" با اشاره به اینکه آنچه که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد در جهان و حتی در طول تاریخ بی‌نظیر است، گفت: نگارش فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان یک سند تاریخی برای آیندگان است.


"یک بانوی اسیر ایرانی" با بیان اینکه دنیای اسارت رزمندگان دوران دفاع مقدس برای مردمی که آزاد بوده‌اند مبهم و مجهول است و بایدبرای معرفی تلاش شود،  گفت: ضرورت تدوین "فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان" احساس می‌شد.


"عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی" تدوین «فرهنگ‌نامه 80 جلدی اسارت و آزدگان» را کاری بزرگ و ارزشمند دانست و گفت: "ده‌نمکی" کارهای زیبایی در حوزه دفاع مقدس انجام داده‌است.


"نویسنده کتاب سال‌های تنهایی"، تدوین فرهنگ 80 جلدی اسارت توسط مسعود ده‌نمکی را پرزحمت و تحسین‌برانگیز دانست و گفت:‌ انتظار می‌رود این چنین کارهایی از طرف دولت و مقامات هم مورد همراهمی و همکاری قرار گیرد.


"مدیر موسسه پیام آزادگان" با تاکید بر اینکه هر کس هر قدمی برای معرفی عظمت کارایثارگران اعم از جانبازان،‌ شهدا، رزمندگان، خانواده‌های شهدا و ... بردارد،‌ این قابل تقدیر است،‌ گفت: امیدورایم آقای ده‌نمکی درتهیه و تدوین فرهنگ اسارت حق آزادگان را به درستی ادا کرده باشد.


پوستر فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان رونمايي شد.


مسعود ده نمکی کارگردان سینما و تلویزیون در هفته دفاع مقدس فرهنگ نامه جامع اسارت و آزادگان را منتشر می کند.


نگارش فرهنگ‌نامه‌ جامع، يك اتفاق معمولي جنگ را به بحث فرهنگي تبديل مي‌كند
نگارش فرهنگ‌نامه‌ جامع اسارت و آزادگان به قلم "مسعود ده‌نمكي" يك اتفاق معمولي در همه‌ي جنگ‌ها به نام اسارت را به يك بحث فرهنگي پايه‌گذاري شده براساس دسته‌بندي‌هاي علمي تبديل كرده است.


بايستي به تعداد اسرا كتاب خاطره داشته باشيم
تبيين ادبيات اردوگاهي به گفته‌ي "جواد كامور بخشايش" نويسنده و پژوهشگر اين حوزه ادبي محوري بوده كه كمتر مورد توجه قرار گرفته و بايد به تعداد اسرا و به نام هر كدام از آنها كتاب خاطره داشته باشيم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار