رئيس جمهور بوسني هرزگوين اصلاحات در شوراي امنيت سازمان ملل متحد را خواستار شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ رئيس جمهور بوسني هرزگوين در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد هميشه فرصتي براي سران کشورها است تا دور هم جمع شوند و درباره اوضاع دنيا تبادل نظر کنند تا راه حلي براي مشکلات دنيا بيابند.وي در ادامه درباره برنامه هاي عضويت بوسني هرزگوين در اتحاديه اروپا، ناتو و سازمان تجارت جهاني هم صحبت کرد.

رئيس جمهور بوسني هرزگوين همچنين درباره  اهداف توسعه پايدار هزاره گفت: بوسني هرزگوين معتقد است که همکاري منطقه اي نقشي اساسي در آمادگي براي دوره پس از سال دوهزار و پانزده دارد،  سال دوهزار و پانزده سال تعيين شده براي رسيدن به اهداف هزاره است.

وي افزود: سازمان ملل متحد نيازمند اصلاحات مداوم و جامع است که بايد با احتياط بسيار آن را انجام داد و بايد اين اصلاحات با اجماع گسترده کشورهاي عضو باشد. اصلاحات در سازمان ملل متحد بايد باعث کارکرد کارآمد همه بخش هاي اين سيستم شود. اصلاحات در شوراي امنيت سازمان ملل متحد نقشي اساسي در اصلاحات سازمان ملل دارد. اين اصلاحات که بايد با اجماع کشورهاي عضو باشد براي کارآمدي و اعتبار ضروري است و تنها درصورتي ممکن است که واقعيت هاي کنوني ژئوپلتيکي  درآن در نظر گرفته شود چون اين واقعيت ها با واقعيت هاي سال هزار و نهصد و چهل و پنج تفاوت دارد.

رئيس جمهور بوسني هرزگوين افزود: فقط با اصلاحات در شوراي امنيت سازمان ملل متحد آن هم به اين شيوه، مي توان از اختيارات و مسئوليت کامل براي حل کردن مهمترين موضوعات مربوط به صلح و امنيت جهان برخوردار بود که در منشور سازمان  ملل متحد به آن اشاره شده است.

گفتگو و مصالحه بهترين روش براي رسيدن به بالاترين حمايت از اين اصلاحات است. بوسني هرزگوين از اين ايده حمايت مي کند که اصلاحات در شوراي امنيت بايد هرچه سريعتر شروع شود. ما همچنين معتقديم که اصلاحات در شوراي امنيت سازمان ملل متحد بايد طوري باشد که گروه شرق اروپا هم در آن عضو داشته باشد.

رئيس جمهور بوسني هرزگوين افزود: از شوراي امنيت سازمان ملل متحد ديپلماسي پيشگيرانه بيشتري انتظار مي رود. ما معتقديم که فعاليت بيشتر در زمينه ديپلماسي پيشگيرانه به حل بسياري از مشکلات و بحران ها قبل از تشديد آنها کمک خواهد کرد. تشويش به گفتگوها براي حل مشکلات مهم از طريق مصالحه و اقدام عليه تبعيض ، به خصوص در زمينه حقوق بشر ، از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. پيشگيري کارآمد و به موقع مناقشه ها به جاي واکنش در برابر بحراني که اوج گرفته است ، قطعا رويکردي کارآمد تر و کم هزينه تر براي صلح و امنيت بين المللي خواهد بود.

رئيس جمهور بوسني هرزگوين افزود: هيچ راه حل جهاني يکسان براي همه بحران ها وجود ندارد. هر بحراني وضع خاص خود را دارد که بايد به دقت و جداگانه مورد بررسي قرار گيرد.

وي افزود: بوسني هرزگوين  معتقد است که براي پيشگيري از اشاعه هسته اي برداشتن گام هاي ملموس ضروري است. با وجود موانع مشهود در يک دهه گذشته ، ابتکار عمل هاي جديد باعث ايجاد عزم جديد براي روند خلع سلاح و مقابله با اشاعه مي شود. بوسني هرزگوين معتقد است که مي توان  با ترغيب کشورهاي عضو سازمان ملل به پيوستن به پيمان و احترام گذاشتن به تعهدات خود در ان پي تي، به خلع سلاح هسته اي دست يافت. بوسني هرزگوين پيمان تجارت اسلحه را امضا خواهد کرد.

وي درباره اوضاع سوريه گفت: بوسني هرزگوين به شدت نگران ادامه خشونت در سوريه است که باعث تشديد بحران انساني و درد و رنج بسيار براي مردم سوريه شده است. بوسني هرزگوين از همه طرف ها مي خواهد که به همه تعهدات خود مطابق با قانون بين الملل و حقوق بشر عمل کنند. حل کردن بحران در خاورميانه همچنان يکي از مهمترين اولويت هاي اين سازمان جهاني است. ما معقتديم که مي توان همه گام هاي احتمالي را براي ايجاد فضايي مثبت جهت رسيدن به صلح عادلانه و جامع در اين منطقه برداشت. ما انتظار داريم که همه طرف ها از هرگونه اقدام عجولانه خودداري کنند و روي گفتگو تمرکز کنند.

وي همچنين درباره اهميت کمک به قاره آفريقا هم صحبت کرد.رئيس جمهور بوسني هرزگوين ادامه داد: لازم است که ما به ارزش هاي اساسي و اصول حقوق بشر، برابري و صلح جهاني بازگرديم که اساس سازمان ملل متحد را تشکيل مي دهد. 
برچسب ها: سازمان ، شورا ، امنیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار