مديرعامل شرکت توانير گفت: عوارض برقي که قرار بود از ابتداي سال جاري در قبوض برق دريافت شود به تعداد ماههايي که درياف نشده اين ماه بر روي قبوض حساب مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، حائري مديرعامل شرکت توانير در نشست خبري امروز گفت: تمامي عوارضي که از ابتداي سال در قبوض برق اعمال نشده در قبض اين ماه درج خواهد شد.

وي با بيان اين که اين  عوارض از روستائيان  گرفته نمي شود، افزود: درآمد حاصل از اين افزايش حدود 540 ميليارد تومان است.

حائري بابيان اينکه 32 هزار مگاوات نیروگاه خارج از وزارت نیرو وجود دارد، گفت: نيروگاه ها در کشور به چهار دسته تقسيم مي شوند يکسري به صورت سرمایه‌گذاري BOO(سرمایه گذار نیروگاه را می سازد و مالکیت آن به عهده سرمایه گذار است)، گروه ديگر سرمایه‌گذاری BOT (سرمایه گذار نیروگاه را می سازد و از آن بهره برداری می کند اما نیروگاه منتقل می‌شود)، یک سری از طریق بخش خصوصی واگذار شده و دسته چهارم نیروگاه‌هایی اند که بابت رد دیون واگذار شده اند. 

وی ادامه داد : بدهی بانک‌ها و اوراق مشارکت نيروگاه هايي که بابت رد ديون داده شده همچنان بر گردن توانیر است.

مديرعامل توانير گفت: بدهي توانير به بانکها حدود هشت هزار میلیارد تومان است،‌بنابراین پیشنهاد می کنیم نیروگاه‌ها را پس بگیریم. 

وي بابيان اينکه رفع مشکلات مالي نياز صنعت برق است اظهار داشت:اين مشکلات با برقراري تعادل بين هزينه ها و درآمد ، اقتصاد برق را شکوفا مي کند چرا که با شرايط موجود سرمايه گذاري چندان سودبخش نخواهد بود.

حائري ادامه داد: هزينه ي تمام شدهي هرکيلو وات ساعت توليد برق 68 تومان است در حالي که از اين ميزان  تنها 20 تومان  نصيب اين صنعت مي شود.

مدیرعامل شرکت توانیرافزود: توانیر برای افزایش تعرفه برق در سال آتی نرخ 60 تومان پيشنهاد داده است.

وي اظهار داشت:  تا سال 80 سالانه 20 درصد نرخ برق افزایش می یافت اما پس از تثبیت قیمت در سال 83 تا اواخر سال 89 قیمت برق 170 ریال باقی ماند. 

حائری افزود:‌ اواخر سال 89 با اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها قیمت برق به 430 ریال رسید که 264 ریال سهم برق و 166 ریال مربوط به هدفمندی‌ یارانه‌ها است.


وی با اشاره به این‌که در حال حاضر قیمت برق به ازای کیلووات حدود 200 ریال است گفت: قیمت برق کنونی با در نظر گرفتن 170 ریال نرخ برق در سال 83 به میزان ارزش 50 درصد قیمت برق در سال 83 است.

وي ادامه داد: اگر سالانه افزایش قیمت برق به میزان 300 باقی می ماند الان پول برق باید 877 ریال می‌بود. در صورتي که رقم فعلي يک چهارم این قیمت است.

وي همچنين از صادرات سالانه  8 ميليون دلاربرق به کشورهاي همسايه خبر داد و افزود: اين ميزانصادرات  2 تا 3 درصد توليد برق را شامل مي شود.

حائري در ادامه گفت: هر کيلو وات ساعت برق 10 سنت به کشورهاي همسايه صادر مي شود که اين رقم در حال بازنگري است.

وي همچنين از طلب 500 ميليون دلاري از کشورهاي همسايه در خصوص صادرات برق نيز گفت و ادامه داد: این طلب از طریق بانکی به زودی وصول می‌شود.

حائري همچنين از تعميرات زود هنگام نيروگاه ها در سال جاري اظهار داشت :قبل از شروع فصل جديد 90 هزار مگاوات تعميير شد.

وي ادامه داد :اعتبار لازم براي اداره صنعت برق سالانه 12 هزار ميليارد تومان است در حالي که در آمد سالانه اين صنعت در داخل 4هزار 500 ميليارد تومان است.

حائري در خصوص طرحهاي نيمه تمام صنعت برق گفت: با توجه به کمبود نقدينگي در اين صنعت پروژه ها اولويت بندي مي شوند.

وي همچنين ادامه داد: تغيير قيمت خريد انرژي هاي نو از 186 تومان به 400 تومان در حال بررسي و پيگيري است.

مديرعامل شرکت توانير خاطرنشان کرد: بورس برق به شفاف سازي قيمت ها کمک مي‌کند به شرط آنکه فعال باشد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: برق ، قض ، توانیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار