در آستانه كشت پاييزه ، مشكلات و مسايل پيش رو براي توسعه كشت دانه روغني «كلزا» در استان خوزستان در نشستي با حضور رييس سازمان جهادكشاورزي استان ، مديران بخش زراعت و مسوولان كشت و صنعت هاي نيشكر و نيشكري استان بررسي شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ در اين نشست رييس سازمان جهادكشاورزي خوزستان اظهار داشت:توليد محصول كلزا كه چگونگي و طول دوره كاشت تا برداشت آن تقريبا همانند گندم است نه تنها از نظر اقتصادي ،خودكفايي روغن ،توسعه صنايع جانبي ،توسعه تحقيقات و تاثير آن بر صنعت زنبورداري و توليد عسل مي تواند مثمر ثمر باشد ،بلكه به لحاظ اهميت آن در تناوب كشت ،به عنوان يكي از محصولات زراعي محسوب مي شود.
كيخسرو چنگلوايي سطح زير كشت اين محصول در سال زراعي گذشته در استان خوزستان را ۱۱ هزار هكتار بيان كردو گفت: سهم كشت و صنعت ها از آن حدود چهار هزار هكتار بوده است.
وي گفت: با توجه به رويكرد جديد و تصميم اكيد مسوولان وزارتخانه مبني بر افزايش سطح زير كشت كلزا در سال جاري پيش بيني مي شود سطح زيركشت اين محصول استراتژيك به ۲۰ هزار هكتاربرسد.
چنگلوايي افزود: با توجه به هماهنگي انجام شده از اين ميزان حدود هفت هزار هكتار سهم كشت و صنعت ها مي باشد كه اميدواريم با تعامل و همكاري كشت و صنعت ها، به اين مهم دست يابيم.
در ادامه اين نشست مسوولان كشت و صنعت هاي نيشكر و غير نيشكري با توجه به تجربيات حاصله و اهميت موضوع و نوع تاثير محصول كلزا بخصوص در تناوب كشت،در خصوص تعيين قيمت هاي تضميني و توافقي و چگونگي خريد و انبارداري توسط دستگاه هاي دولتي ،چگونگي توزيع نهاده ها ،موضوع برداشت و رعايت زمان آن و همچنين تعهد آنها به سطح زيركشت با عنايت به ظرفيت هاي موجود مطالبي مطرح كردند كه مورد توجه قرار گرفت.
كشت كلزا در يك دهه اخير مورد اقبال كشاورزان خوزستاني قرار گرفته به گونه اي كه كشاورزان مناطق شوش ، دزفول ، انديمشك و شوشتر با دانش كاشت ، داشت و برداشت اين محصول آشنا هستند و بخشي از اراضي خود را براي اين كشت اختصاص مي دهند.
دانه روغني كلزا به قيمت تضميني و توافقي توسط شركت توسعه كشت دانه هاي روغني خريداري مي شود./س
برچسب ها: مشکلات ، کشت ، کلزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.