به گزارش
خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، بابک هاشمی در این باره تصریح کرد: با توجه به اینکه مجموعه تاکسیرانی محدود به استفاده از دو نوع خودرو غیر استاندارد از نظر کارشناسان اتحادیه است که حتی نمیتواند مجوز شماره گذاری پلاک "ت" را نیز اخذ کند، اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور نسبت به واردات خودرو با هدف ایجاد رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی مخالفتی ندارد.
وی با اشاره به هجمه رسانهای از سوی مخالفان واردات تاکسی اظهار کرد: رویه فعلی به معنای حمایت از تولید ملی نیست، زیرا اقتصاد سالم، اقتصادی است که عرضه و تقاضا همپوشانی مناسبی با یکدیگر داشته باشند، اما در دو سال اخیر در قالب طرحهای توسعه و نوسازی، خودرویی از سوی خودروسازان به ناوگان تاکسیرانی واگذار نشده است.
هاشمی با بیان اینکه بر اساس حمایت از تولید ملی، در سنوت گذشته خودروهای دو خودروساز داخل را به عنوان تاکسی پذیرفتهایم، گفت: در حال حاضر خودروسازان از تحویل همان دو نوع نیز سرباز زدهاند.
معرفی خودرو تیبا از گروه خودروسازی سایپا با توجه به اینکه از سایر محصولات تولید داخل از نظر قیمت تمام شده خودرو مناسبتر است از سوی اتحادیه برای برون رفت از وضعیت حاد کنونی به مقامات بالادستی مطرح شده، اما به گفته این مقام مسئول تا کنون هیچ پاسخی مبنی بر تایید یا عدم تایید این خودرو به اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور اعلام نشده است.
وی با ابراز تاسف از انحصاری بودن تولید خودرو تاکسی در کشور اظهار کرد: افرادی که مخالف واردات تاکسی هستند و فریادهای آنان به افلاک رسیده است چرا طی دو سال گذشته هیچ گونه فریادی برای حمایت از خانواده بزرگ تاکسیرانی با بیش از 50 هزار تاکسی فرسوده علیرغم فشارهای اقتصادی زیادی که تاکسیرانان متحمل شدهاند، بر نیاوردند، و حداقل به فکر خانوارهای این رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی نبودند که چگونه هزینههایشان از درآمدهایشان پیشی گرفته است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور اذعان کرد: بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهار ماهه منتهی به تیرماه امسال تولید انواع سواری در کشور توسط خودروسازان به 155 هزار و 435 دستگاه رسیده است که افت 46.8 درصدی را نسبت به سال قبل شاهد هستیم.
وی در تشریح مشکلات گریبانگیر مالکان تاکسیهای فرسوده اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 50 هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که این خودروها به دلیل آلایندگی بالا و نداشتن توان خدمات دهی نمیتوانند در مدت موظفی کار کنند و متاسفانه تعادل و رابطه منطقی در کیلومتر بر هزینه و کیلومتر بر درآمد برای رانندگان ندارد. ضمن آنکه با اتلاف سوخت به یکی از حاملهای انرژی ضربه جبران ناپذیری خواهیم زد.
هاشمی در این باره افزود: هر تاکسی روزانه به طور متوسط بیش از 100 نفر را جابجا میکند که این میزان برای صاحبان تاکسیهای فرسوده به دلیل فرسودگی خودرو کاهش مییابد و علاوه بر آسیب رساندن به اقتصاد رانندگان تاکسی باعث رشد فزاینده مسافربرهای شخصی غیرمجاز میشود و تبعات اجتماعی فرهنگی زیادی نیز در پی خواهد داشت.
به گفته این مقام مسئول بحث نوسازی خودروهای فرسوده به ویژه ناوگان تاکسیرانی از بنیادی ترین مباحثی است که حل آن میتواند به مثابه کلیدی در حل معضلات آلودگی هوا نقش آفرینی کند.
هاشمی با بیان اینکه آلودگی هوا طی چند سال اخیر نه تنها عرصه را برای شهروندان شهرهای بزرگ تنگ کرده است بلکه همزمان با آغاز فصل سرما و وارونگی هوا، منجر به تعطیلی چند روزه کلانشهرها میشود که تبعات تقریبی 800 میلیارد تومانی به ازای هر روز تعطیلی را در پی دارد، گفت: آمارها حاکی از آن است که 80 درصد آلودگیهای کلانشهرها ناشی از فعالیت خودروهای فرسوده است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور در پایان خاطر نشان کرد: اقتصاد و تولید اقتصادی تنها در کارخانهها معنا پیدا نمیکند بلکه اقتصاد به معنای نداشتن روزهای تعطیلی و تحمیل خسارات 800 میلیاردی است. اقتصاد داشتن این نگاه است که هر فرد هر انسان سرمایه اقتصادی کشور محسوب میشود و نباید سرمایههای انسانی را به این راحتی از دست بدهیم./