درختان "دشت برم" کازرون در فارس را سوسک چوبخوار خشک نکرده است بلکه انسانها رطوبت منطقه را از بین برده اند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، کارشناسان و محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که خشک شدن درختان بلوط در دشت برم استان فارس به سوسکهای چوبخوار مربوط نمی شود یا حداقل علت اصلی به شمار نمی آیند بلکه فعالیتهای انسانی مانند کشاورزی باعث نابودی درختان شده است.

کارشناس تحقیقاتی منابع طبیعی استان فارس در خصوص خشک شدن درختان بلوط در منطقه دشت برم استان فارس گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که سوسکهای چوبخوار در خشکی درختان بلوط تاثیرگذار نبوده بلکه عواملی دیگری باعث این امر شده است.

اصغر آل حسین افزود: سوسکهای چوبخوار در خشک شدن درختان بلوط منطقه به عنوان عامل ثانویه بوده و در ابتدا نقشی نداشته اند.

وی با بیان اینکه دخالتهای مردمی در خشک شدن درختان بلوط تاثیر زیادی داشته، ادامه داد: متاسفانه مردم با کشتهایی که در این منطقه می کنند رطوبت مربوط به جنگل را که برای تجدید حیات و زاد آوری بوده از یبن می برند.

این کارشناس حشره شناسی با بیان اینکه مردم با شخمهای بی رویه جستها را از بین می برند، گفت: تمام این عوامل دست به دست هم داده تا نوعی قارچ زغالی در هوا پخش شود و درختان را آلوده کند.

آل حسین با بیان اینکه در ارتفاعات دشت برم این سوسک چوبخوار دیده نمی شود، افزود: از قسمتهای مختلف جنگل که به این آفت مبتلا بوده نمونه برداری شده و به سازمان گیاهپزشکی ارسال شده است.

وی تاکید کرد: نتایج این نمونه برداری به دست آمده و به زودی اعلام می شود.

منطقه دشت برم در 20 کیلومتری شمال شرقی شهرستان کازرون قرار دارد.

این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از یک هزار و 500 متر تا دو هزار و 400 متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است./س

برچسب ها: سوسک ، چوبخوار ، دشت ، برم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.