قبل از رونمایی از آیفون 5c گمانه زنی می‌شد که c مخخف کلمه cheap (ارزان) باشد اما آیفون ارزان، اصلاً ارزان نیست. ولی فکر نمی‌کردیم تا این حد گران قیمت گذاری شده باشد. در واقع اگر اکنون بخواهیم نام واقعی iPhone 5C را بدانیم کافی است به سایت اپل مراجعه کنید! بله! حرف C به Cheap اشاره ندارد بلکه به Colorful اشاره دارد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران، قبلاً تصور می‌کردیم که اپل هدفش بازارهای در حال توسعه مانند آمریکای جنوبی، خاورمیانه، چین و هند است. در واقع در این بازارها به لحاظ فنی یک محصول اپلی در بازه 329 تا 399 دلار می توانست یک محصول با مشتری قابل توجه باشد. اما اکنون شاهد هستیم که فقط 100 دلار از محصول رده اول اپل یعنی 5S ارزانتر است. صد دلاری که انگشت حیرت را به دهان خیلی ها  آورد.

اما چرا اپل رویای آیفون ارزان را کشت؟
خیلی ساده! اپل قصد ندارد با اندروید رقابت کند! در واقع نمی تواند رقابت کند. پس چه بهتر که اصلاً وارد بازی که میخواهی بازنده شوی نگردی. شاید فکر کنید این حرف احساسی است. اما یک واقعیت است. اکنون در محدوده قیمتی 250 تا 400 دلار شما با گزینه های اندرویدی قابل توجهی روبرو هستید. وقتی به مرز 500 تا 600 دلار نزدیک شوید گزینه‌های اندرویدی به مراتب برتر از آیفون هستند. عقلاً از نظر سخت افزاری برای اغلب کاربران.

شکی نیست اپل پیشروی خیلی چیزها در دنیای پی سی و پست پی سی بوده و هست اما این دلیل بر برتری بازار نمی شود. اکنون سهم آیفون و آیپد در بازارها در برابر معادلهای اندرویدی به طرز قابل توجهی افت کرده است. با توجه به سیاست اپل در کنترل همگی سود سخت افزاری، نرم افزاری و خدماتی محصولات خود این تصمیم از طرف اپل طبیعی است.

اپل با معرفی آیپد مینی با قیمت 329 دلار مسیر خود را روشن کرده بود. اکنون هم با معرفی آیفون 5 سی نشان داد قصد ندارد از الگویی که در دوران مک ایجاد کرد و بعد از سه دهه کماکان ادامه میدهد خارج شود. اکوسیستم اپل گران باید باقی بماند. حاشیه سود اپل باید سر جایش بماند. چیزی که به نظر میرسد تاکنون در هیچ محصولی مانند آیفون 5 سی بالا نبوده است.

واضح است اپل راضی خواهد بود که سهم بازارش کم بشود اما اکوسیستم خود را تغییر ندهد. این چیزی است که در آینده سهم محصولات اپل را در دنیای پست پی سی نیز مانند دنیای پی سی بسیار محدود خواهد کرد اما کماکان آنقدر سود دهی خواهد داشت که بنگاهی مانند اپل با همین سیاست‌ها ادامه دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اپل ، آیفون ، ارزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۲۰:۱۰ ۲۱ مهر ۱۳۹۲
اپل قدرت سخت افزاری و نرم افزاری بالایی داره.
خدا شاهده ندیدم یک بار هنگ کنه. ولی کسانی که دنبال رایگان افزار هستن محدودیت ایجاد میکنه.
ا
آخرین اخبار