يک کارشناس مسکن با بيان اينکه دولت به جاي افزايش وام خريد، بايد وام ساخت را جهت تعادل در بازار، افزايش دهد، گفت: در صورت تعطيلي پروژه، مسکن مهر، لازم است وزارت راه و شهرسازي جايگزيني براي آن بيابد و سياست هاي خود را در اين راستا اعلام نمايد.

احمدرضا سرحدي کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: بهتر است دولت در پي تکميل و تصحيح زيرساخت واحدهايي باشد که در مناطق پرمتقاضي ساخته شده اند، باشد زيرا اين مسئله در مهار قيمت ها تاثير بسزايي دارد.

وي به توقف ساخت مسکن مهر جديد اشاره کرد و گفت: هم اکنون که مسئله تعطيلي برنامه مهر در دستور کار وزارت راه و شهرسازي قرار گرفته است بايد به اين مسئله که در صورت حذف مسکن مهر چه چيزي جايگزين آن خواهد شد پرداخت چرا که اين طرح نياز اقشار آسيب پذير به مسکن را تامين کرده بود از اين رو رسيدگي به اين قشر بايد در دستور کار قرار گيرد.

سرحدي با بيان اينکه افزايش وام خريد مسکن تا 70 درصد نه تنها کمکي به کاهش قيمت ها نخواهد کرد بلکه با توجه به تورم موجود قطعا شاهد افزايش دوباره قيمت ها خواهيم بود تصريح کرد: اگر وزارت راه و شهرسازي درصدد افزايش تسهيلات مسکن است بهتر است وام ساخت مسکن را افزايش دهد چرا که هر چه ميزان تسهيلات خريد بالا رود، قيمت ملک نيز بالا مي رود بنابراين براي ايجاد تعامل در بازار، دولت با نظارت خود مي تواند وام ساخت را افزايش دهد.

اين کارشناس مسکن با اشاره به سياست هاي جانبي ديگر کنترل بازار مسکن گفت: هم اکنون حدود صد هزار واحد خالي در کشور موجود است که صاحبان آن به اميد کسب سود  بيشتر، اقدام به احتکار واحدهاي خود کرده اند از اين رو لازم است دولت با در نظر گرفتن ماليات دقيق و کارشناسي براي اين واحدها، زمينه ارائه آنها را به بازار فراهم کند.

سرحدي افزود: همچنين اتخاذ سياست هاي تشويقي در اين حوزه نيز، مي تواند تاثير بسزايي در کاهش قيمت ها داشته باشد هم اکنون معامله اي در بازار مسکن انحام نمي شود.

سرحدي با بيان اينکه کاهش قيمتهاي کنوني مسکن، در و اقع يک رکود تورمي است،‌تصريح کرد: وضعيت کنوني بازار به گونه اي است که خريدار منتظر کاهش قيمت ها و فروشنده منتظر افزايش قيمتهاست از اين رو هم اکنون هيچ گونه معامله اي در اين بازار انجام نمي شود.

اين کارشناس مسکن به افرادي که با تسهيلات بانکي اقدام به ساخت مسکن کرده اند اشاره کرد و گفت: اين قشر به دليل اينکه تحت فشار جهت بازپرداخت وام خود هستند، اقدام به عرضه واحدهاي خود کرده اند از اين رو اين مسئله تاثير خود را در کاهش قيمت ها گذاشته است.

وي ادامه داد: اما در واقع اين روند تا زماني که سياست هاي وزارت راه و شهرسازي شفاف نشود، تداوم نخواهد داشت.

سرحدي با بيان اينکه در اين ميان ديگر شاهد اوج سرحدي با بيان اينکه، در اين ميان ديگر شاهد اوج گرفتن قيمت ها همچون ماه هاي گذشته نخواهيم بود گفت: اگر دولت اقدام به اصلاح بافت هاي فرسوده نمايد و به جاي وام خريد وام ساخت را افزايش دهد قطعا سايه تعادل در بازار مسکن خودنمايي خواهد کرد.

انتهاي پيام/
 
برچسب ها: مسکن ، مهر ، راه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار