ديپلماسي فرهنگي ايران در سفر به نيويورك

سفر هيئت همراه رئيس‌جمهور به نيويورك جدا از ديپلماسي سياسي، ديپلماسي فرهنگي ايران را نيز تحت تأثير قرار داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، سفر هيئت همراه رئيس‌جمهور به نيويورك جداي از ديپلماسي سياسي،‌ ديپلماسي فرهنگي ايران را نيز تحت تأثير قرار داده است، بطوريكه اگر مذاكرات و رايزني‌هاي نمايندگان ميراث فرهنگي ايران با همتايان خود مفيد واقع شود بايد در انتظار فصلي جديد در تعاملات خارجي سازمان ميراث فرهنگي كشور بود.


چرا كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري؛ قبل از اين سفر، از رايزني‌هايي بسيار مهم در خصوص تعامل بيشتر و حتي بازگشت آثار تاريخي ايران كه قبل از انقلاب بصورت امانت در اختيار مؤسسه‌ي مطالعاتي شرق‌شناسي آمريكا قرار داده شده بود خبر داده و گفته بود، دليلي براي مصادره اين آثار توسط آمريكاييان وجود ندارد و با توجه به تعاملات فرهنگي به وجود آمده،‌ اين آثار مي‌تواند به ايران برگردانده شود. 

علاوه بر اين وي از توسعه و گسترش گردشگري بين‌ ملل جهاني و رايزني‌هايي در اين مورد خبر داده بود كه به نظر مي‌رسد با توجه به تلطيف روابط دو كشور و برنامه‌ريزي‌هايي كه رياست سازمان در نظر گرفته، شاهد شكوفايي مراودات فرهنگي ايران با ساير ملل جهاني باشيم.

بي‌شك اين مراودات فرهنگي زمينه‌ساز گسترش تعامل با نهادهاي فرهنگي و تاريخي ساير كشورها شده و تبليغات مغرضانه و غلطي كه برخي‌ها در خارج بر عليه ايران و ايراني‌ها به راه انداخته‌اند از بين خواهد رفت.

طبيعي است آنهايي كه منافع خود را از گسترش تعاملات فرهنگي ايران با ساير ملل، در خطر مي‌بينند در اين زمينه نيز كارشكني خواهند كرد كه اميد مي‌رود با درايت و تدبير هوشمندانه مسئولان ايراني نقشه آنها به سرانجام نرسد.

براساس اين گزارش؛ رايزني با مسئولان موزه متروپوليتن نيز بخشي از برنامه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي در اين سفر است كه نقش پررنگ‌تري مي‌تواند در روابط فرهنگي ايران با جهان داشته باشد. چرا كه بخش مهمي از آثار باستاني و تاريخي ايران در اين موزه نگهداري مي‌شود كه در معرفي فرهنگ و تمدن ايراني به جهان و جهانيان مي‌تواند بسيار تأثيرگذار باشد.

بطوريكه بر طبق شنيده‌ها؛ اگر رايزني‌ها مثبت واقع شود، بخشي از آثار تاريخي ايراني در موزه "متروپوليتن" جهت نمايش به ايران منتقل خواهد شد و متقابلا بخشي ديگر از آثار ايراني نيز جهت نمايش موقت به اين موزه منتقل خواهد شد.

بنابراين ديپلماسي فرهنگي ايراني نشأت گرفته از تاريخ و تمدن درخشان و پرشكوه خود در انتظار فصلي نوين از تعاملات عظيم جهاني است كه با تدبير و درايت هوشمندانه مديران و مسئولان ايراني رقم خواهد خورد./ص
 
رضا شوكتي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سلامی
۲۳:۲۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۲
ممنونم
به مطلب بسیار مهم و سنجیده اشاره کردید. گفتگو و ارتباط فرهنگی زمینه ایی برای توافقات بعدی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۲
روحانی گل کاشتی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۲
روحاني مچكريم....
آخرین اخبار