رئیس سازمان انرژی اتمی با تضمین نسبت به وجود امنیت نیروگاه اتمی بوشهر گفت: اعلام آمادگی می کنیم کشورهای همسایه متخصصان خود را جهت بازدید به این نیروگاه بفرستند تا مطمئن شوند این نیروگاه هیچ مشکلی ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران اعزامی به بوشهر "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم تحویل موقت بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: ابتدا به شهدای هسته ای و به روح بلند امام عزیزکه احیاگر دین بودند سلام و صلوات می فرستیم. 
 
وی سپس با آرزوی توفیق و سلامتی برای رهبر معظم انقلاب گفت: این هفته هفته دفاع مقدس بوده و تقارن هفته دفاع مقدس با بهره برداری نیروگاه اتمی ایران را امری میمون و مبارک می دانم. 
 
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: اگر پشتیبانی دفاع مقدس نبود و اگر خون شهدا نبود که حماسه آفریدند ما امروز این مراسم را برپا نمی کردیم.  
 
صالحی افزود: آن ها با سربلندی و کسب رضای خداوند متعال این مملکت را به این مرحله رساندند تا ما امروز سرافرازانه اعلام کنیم که علی رغم 4 سال مشقت، تهدید، تحریم و محدودیت پای خودمان ایستاده ایم و این ها نتوانستند ملت بزرگ ما را از پای درآورند.  
 
وی افزود: در این مراسم سخن گفتن مشکل است و گفتنی ها را عزیزان گفتند ولی بنده به این فکر کردم که به این موضوع بپردازم چرا به مسلمان بودن و ایرانی بودن خودمان افتخار کنیم.  
 
وی افزود: اگر لسان شکر داشته و شاکر خدا باشیم مشمول این آیه خواهیم شد که اگر شکرگذار باشیم موفقیت های بیشتری نصیب شما خواهد شد.  
 
وی افزود: در حال حاضر گروه مقابل ما زبان دیگری را به کار گرفته اند چرا که به این نتیجه رسیدند که زبان تقابل به نتیجه نمی رسد و با زبان تعامل وارد شده اند.  
 
وی افزود: به عنوان فردی که خدمتگذار مردم بودم به خوبی درک می کنم که ملت ایران چه اقتدار و چه عزتی در عرصه بین المللی دارد، همین بحث که هرگاه مسئولین کشورهای مقابل ما کشورهای استکبار دور هم جمع می شوند اولین دستور کارشان جمهوری اسلامی ایران است چرا مگر ما چه کار کردیم؟
 
صالحی گفت: در بعد اقتصادی به عبارتی عددی که بتوانیم اقتصاد جهان را متحول کنیم بنابراین چالش آن ها با ما چالش اندیشه است.  
 
وزیر سابق امور خارجه با بیان این که چرا به مسلمان بودنمان افتخار می کنیم گفت: ایران کشوری بود که قبل از اسلام بزرگترین امپراطوری را تشکیل داد و نمونه ای از حکمرانی را به دنیا نشان داد و بعد از اسلام نیز اندیشه اسلام را بارور و گسترش داد و به گونه ای به اسلام بها داد که اسلام از طریق ایران به اقصی نقاط جهان صادر شد.  
 
صالحی تاکید کرد: در عصر حاضر نیز همزمان با انقلاب مقدس اسلامی که تجلی 70 الی 80 سال برانگیختگی ملت بود در سال 1357 نمونه ای دیگری از حکمرانی و معرفت شناسی را متجلی ساخت و با هدایتگری امام(ره) بار دیگر جایگاه خودش را پیدا کرد.  
 
وی خاطر نشان کرد: در طول 34 سال از اشتباهات خود درس آموختیم و خودمان را اصلاح می کنیم بنابراین آینده این مملکت روشن و تابناک است.  
 
وی در ادامه به موفقیت های پرونده هسته ای اشاره کرد و گفت: با موفقیت های صورت گرفته نیروگاه اتمی بوشهر 1000مگاوات برق تولید می کند که این هزار مگاوات را برق تولید نیروگاه های مشابهی خورشیدی برق دارد.  
 
وی هم چنین از همکاری روسیه با ایران در عرصه هسته ای تشکر کرد و گفت: بار دیگر دست تقدیر این گونه رقم خورد که ملت روسیه به کمک ما بیایند و ما را وارد عرصه تکنولوژی کنند وامیدوارم این همکاری بیش از پیش گسترش پیدا کند.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به تقویت نیروگاه اتمی بوشهر اشاره کرد و گفت: در نیروگاه اتمی بوشهر تمام تلاش براین معطوف بوده است که با ایمنی کامل تحویل گرفته شود و کلیه تجهیزات از اطمینان لازم برخوردار باشد ما صاحب نیروگاه ایمنی هستیم.  
 
وزیر سابق امور خارجه گفت: به کشورهای دوست و حوزه خلیج فارس اعلام می کنیم نگران نباشند و ما اعلام آمادگی می کنیم متخصصان خود را برای بازدید به نیروگاه بفرستند تا از نزدیک به یقین برسند که این نیروگاه ایمن بوده و هیچ خطری برای کشورهای همسایه ندارد.  
 
معاون رئیس جمهور افزود: اگر قرار بود امنیت نیروگاه خطرناک باشد یقیننا بیش از هر چیزی به فکر ملت خودمان بودیم چرا که مردمانی زیادی در این جا زندگی می کنند. 
 
وی تصریح کرد: یک گروه توانمند بر این تلاش بودند تا طی مراحل ساخت ایمنی لازم مدنظر باشد و این اطمینان را می دهیم کسی نگران ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر نباشد.  
 
وی در ادامه به مزایایی نیروگاه اتمی بوشهر اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این نیروگاه قریب به 7 میلیون تن از سوخت نیروگاه فسیلی مشابه جلوگیری خواهد شد.  
 
صالحی تصریح کرد: ما به شدت مواظب پالایش دقیق محیط زیست آب های خلیج فارس هستیم بنابراین همسایگان نگران این موضوع نباشند. 
 
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد کلنگ زنی نیروگاه های بعدی باشیم وتلاش بر این است تا نیروگاه ها دارای امکان آب شیرین کن باشند.  
 
وی افزود: در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر نیز تلاش براین بود تا آب شیرین کن داشته باشد و بنا به دلایلی محقق نشد و امیدواریم نیروگاه های بعدی از این پروژه برخوردار باشند چرا که اگر بتوانیم 200 تا 300 هزار میلیون مترمکعب آب شیرین تولید کنیم مناسب خواهد بود.  
 
صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: در این جلسه لازم است از برخی افراد قدردانی ویژه ای کنم ابتدا از مقام معظم رهبری به دلیل حمایت ها و پشتیبانی هایی که از فناوری هسته ای برای ایجاد رفاه داشتند تشکر می کنم.  
 
وی افزود: همه دولت ها آمده اند و رفته اند ولی ایشان تاکنون عنصر ثابت بودند و همواره از بحث هسته ای حمایت کردند وقتی فتوای ایشان صادر شد بی نظیر بود و امیدواریم این فتوا بعد بین المللی پیدا کند.  
 
صالحی تصریح کرد: دوم آن که از روسای جمهور گذشته تشکر می کنیم چرا که با چندین رئیس جمهور در تماس بودند و از سال 54 که کلنگ نیروگاه اتمی بوشهر زده شد بنده دانشجو و در جریان کارها بودم. 
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه تصریح کرد: سوم باید از مسئولان پیشین این سازمان چه قبل و چه بعد از انقلاب تشکر کنم از آقای اکبر اعتماد که خالصانه قبل از انقلاب این سازمان را پایه ریزی کردند و بعد از انقلاب نیز از آقای امراللهی، آقای آقازاده و آقای عباسی تشکر می کنم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان تاکید کرد: امیدوارم تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر زمینه ورود جمهوری اسلامی ایران به عرصه انرژی های نوین باشد.  
 
اضافه می شود مراسم تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر به بهره بردار ایران عصر امروز با حضوررئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر نیرو برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان در مکان انرژی اتمی بوشهر برگزار شد. 

انتهاي پيام/
برچسب ها: سازمان ، انرژی ، اتمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار