امروز كتابخانه‌ها از لحاظ امكانات، تجهيزات نسبت به 45 سال پيش پيشرفت بسياري داشته است.

محمدرضا اخضريان كاشاني معاون دفتر برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه‌ي ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: برنامه‌ي مصوب چهارم و پنجم توسعه وعده‌اي نيست كه دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور داده باشد.

وي ادامه داد: برخي برنامه‌هاي تدوين شده تحقق نيافته و بايستي به زمان نگارش برنامه چهارم توسعه برگشت و از طراحان آن سوال كرد كه اسناد بالادستي به عنوان برنامه توسعه به ما ابلاغ مي‌شود.

اخضريان كاشاني تصريح كرد: انتظار داريم منابع مالي كه در اختيار ما مي‌گذارند در برنامه‌ي چهارم و پنجم توسعه تضمين شود و تعهداتي كه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي براي فرهنگ عنوان كرد انجام شود.

معاون دفتر برنامه‌ريزي نظارت راهبردي نهاد كتابخانه‌هاي كشور افزود: ساخت كتابخانه به طور متوسط حدود يك ميليارد هزينه دارد .

اما در سال 88 با توجه به هزينه‌هاي آن زمان جديد 500 ميليون تومان هزينه لازم بود.

اخضريان كاشاني درخصوص بودجه اندك عرصه‌ي فرهنگ گفت: با توجه به مسائل اقتصادي كشور فعاليت‌ها به اندازه‌ي 45 سال گذشته انجام شده و امروز به عنوان گزارش عملكرد مطرح مي‌شود.
وي با بيان ساخت 3000 كتابخانه در چهل و پنجم سال گذشته و ساخت 3800 كتابخانه در اين مدت اظهار كرد: تعداد اعضاي كتابخانه‌هاي كشور افزايش يافته همچنين در سال 86 تعداد امانت، عضو و كتابداران 3 هزار نفر بوده اما امروز 6 هزار نفر كتابدار و كتابخانه‌هاي عمومي در كشور داريم.

اخضريان كاشاني به اشاره به ضريب تحصيلي در نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور بيان كرد: امروز كتابخانه‌ها از لحاظ امكانات، تجهيزات نسبت به 45 سال پيش پيشرفت بسياري داشته است.

وي درخصوص درخواست و پيشنهاد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: گزارشي از تحقق پيدا كردن اهداف 20 ساله كشور در حوزه‌ي تمام دستگاه‌هاي فرهنگي كشور تهيه و تنظيم شده است.

معاون دفتر برنامه‌ريزي و نظارت راهبري نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور درخصوص شبكه‌ي تلويزيوني كتاب تصريح كرد: استوديويي براي شبكه‌ي كتاب طراحي شده و آرشيو، توليد و مجوز پخش شبكه را از رئيس سازمان صدا و سيما اخذ شده است همچنين رئيس سازمان صدا و سيما حمايت خود را از اين شبكه در قالب شبكه‌ي ديجيتال و پخش از شبكه‌هاي آموزش و چهار را اعلام كرده است.

وي ادامه داد: ساخت فرستنده شبكه كتاب توسط دوستان صدا و سيما انجام شده و اميد است با توجه به نياز به اخذ مجوزي ساير نهادهاي براي پخش از طريق اينترنت عملي شود.

اخضريان كاشاني تصريح كرد: تا چند ماه آينده شبكه‌ي كتاب به طور رسمي افتتاح خواهد شد البته به صورت آزمايشي اين شبكه در زمان برگزاري نمايشگاه كتاب تست شد.

وي با اشاره به گستردگي محروميت حوزه كتابخواني و زمينه داشتن كار بيشتر گفت: تحقق نيافتن بخشي  از برنامه‌ها فقط در نهاد كتابخانه‌ها نبوده بلكه در سازمان تربيت بدني و وزارت ارشاد نيز اين موضوع وجود داشته همچنين كمبود منابع مالي از حوزه فرهنگ سبب دور شدن از اهداف شده است./ي2
برچسب ها: کتابخانه ، عمومی ، اخضریان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار