رییس نظام پزشکی تدوین پروتکل مناسب برای مصرف بهینه خون و پایش و نظارت بر سلامت خون را از جمله مهمترین مطالبات انتقال خون ایران از وزارت بهداشت است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران دکتر زالی رییس نظام پزشکی در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل انتقال خون ایران گفت: در سال های اخیر دستاوردهای شگرفی در حوزه آموزش و همچنین کیفیت خون در کشور حاصل شده به طوری که ما در زمره 5 کشور برتر در گستره گیتی در امر کیفیت خون هستیم و همچنین در زمینه مشارکت مردمی رکورد 27 واحد به ازای هر هزار نفر را داریم که با استفاده از ظرفیت اهدا کنندگان ایثارگر و داوطلب می توانیم برنامه راهبردی رو به جلویی داشته باشیم.
 
رییس نظام پزشکی افزود: تحقیقات نشان می دهد که بخش اول پروسه اهدای خون به خوبی انجام می شود و بزرگترین مشکل در بخش دوم آن یعنی خون رسانی به مراکز درمانی است که متاسفانه متولی خاصی در امر پایش و نظارت در امر خون رسانی نداریم و درخواست ما از وزیر محترم این است که پروتکلی را در این زمینه فراهم کند.
 
وی با اشاره به این مطلب تاکید کرد: مصرف بهینه خون  از جمله سیاست گذاری های و مطالبات مهم و اساس انتقال خون ایران از وزارت بهداشت است.
 
زالی همچنین گفت: بحث مصرف بهینه خون از نکات مهم و آسیب پذیر است که با کمک وزارت بهداشت باید تاملاتي اندیشیده شود و نظام پزشکی در ارتقای مصرف مناسب خون در خدمت انتقال خون است.
 
*تبدیل بانک های خون به مراکز مشاوره پایش خون  

 
رییس نظام پزشکی در ادامه افزود: نکته مهم دیگری که آقای دکتر هاشمی باید در نظر بگیرند ساختار سازی مناسب در مصرف مناسب خون در مراکز درمانی است .
 
وی با بیان این مطلب تصریح کرد: مراکز ذخایر خون در مراکز درمانی کشور به صورت سنتی خون را نگهداری می کنند و بانک های خون با یک مرکز مشاوره ای مرکز پایش تبدیل شدند و بانک های خون سنتی به حدي از طراوت اجرایی برسند که بخش مشاوره ای مناسب برای مصرف کنندگان فراهم کنند.
 
*فعال شدن هر چه بیشتر کمیته های انتقال خون
 
رییس نظام پزشکی در ادامه صحبت های خود در خصوص نیازهای انتقال خون گفت: نکته بعدی که باید در نظر گرفته شود فعالیت کمیته های انتقال خون است.
 
وی افزود: کمیته های انتقال خون نتوانسته اند آنطور که باید به وظایف خود عمل کنند و کمتر از 30 درصد در پایگاه های تهران دخالت داشته اند و باید ساختار سازی نوین در بیمارستان های صورت بگیرد تا بحث هموويژيولانس در کشور به خوبی صورت بگیرد چراکه در بحث هموويژيولانس کمتر از 27 درصد برنامه و عملیاتی در کشور انجام شد.
 
*ارتقا سطح آموزشی پزشکان انتقال خون  
 
زالی تصریح کرد: ارتقا سطح آموزشی پزشکان عرصه انتقال خون و پروتوکل های بهینه سازی آنی باید بهبود پیدا کند و دانشجویان باید آموزش داده شوند و این نقیصه باید اصلاح شود و من اعلام می کنم که ما هم در این زمینه آمادگی داریم.
 
*ایجاد بازاریابی منسجم اجتماعی
 
رییس نظام پزشکی با اشاره به بحث فرهنگ سازی به اهدای خون در بین مردم فرهیخته ما که به عنوان ذخایر فاخر عمل می کنند و باید بیش از پیش نهادینه شود و بازاریابی منسجم اجتماعی یک روش برای استفاده از تمام ظرفیت جامعه در این مسیر است./ع2
برچسب ها: خون ، سلامت ، اهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.