روزنامه لوفيگارو در بخش وبلاگ خود در مطلبي به تماس ها و اقدامات اوليه ايران و فرانسه براي تدارک ديداري ميان روساي جمهور دو کشور پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه فرانسوي در تحليلي به قلم "ژرژ مالبرونو" نوشت، کاخ اليزه روز جمعه اعلام کرد، فرانسوا اولاند  رئيس جمهور فرانسه، سه شنبه آينده با حسن روحاني همتاي ايراني خود در نيويورک و در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد ديدار خواهد کرد.

فيگارو نوشت: در واقع حسن روحاني، رئيس جمهور جديد ايران، که فردي ميانه رو و خواهان از سرگيري گفت و گوها با غرب است در ماه ژوئيه و چند هفته پس از انتخابش، فرانسوا اولاند را براي شرکت در مراسم تحليف خود به تهران دعوت کرد. اين دعوت نامه به برونو فوشر، سفير فرانسه در تهران تحويل داده شد و او نيز آن را به پاريس فرستاد. اما اتحاديه اروپا در موضعي مشترک تصميم گرفت هيچ نماينده اي را براي شرکت در مراسم تحليف حسن روحاني به تهران اعزام نکند و تنها سفراي کشورهاي اروپايي در تهران، در اين مراسم حضور يافتند. 

به موازات اين مسئله، ميشل روکار و دومينيک دو ويلپن، دو تن از مقامات سابق فرانسه، که در سال 2003 با حسن روحاني هم در زمينه مسئله هسته اي مذاکراتي صورت داده بودند، پيشنهاد دادند که در کنار جک استراو، وزير  امور خارجه سابق انگليس براي تبريک به حسن روحاني عازم تهران شوند اما لوران فابيوس، وزير امورخارجه فرانسه با اين پيشنهاد ابتکاري آنان مخالفت کرد.

کمي بعد که تغييراتي در تهران صورت گرفت، وزير امور خارجه فرانسه با علي آهني سفير ايران در پاريس ديدار کرد. اين ديدار حدود يک ساعت و نيم به طول انجاميد، و تهران گفت وگو هاي مطرح شده در آن را مثبت ارزيابي کرد.

سپس، لوران فابيوس با محمد جواد ظريف همتاي ايراني خود، گفت و گويي تلفني داشت. 

اين توالي ملاقات‌ها با سفر ژان فرانسوا ژيرو، مديرکل بخش شمال آفريقا و خاورميانه در وزارت امورخارجه فرانسه، به تهران در ماه مه آغاز شده بود و علي اکبر صالحي، وزير امورخارجه وقت ايران، در مصاحبه اي آن را گامي مثبت ارزيابي کرده بود.

در حالي که ديدار احتمالي اوباما و روحاني در نيويورک و در حاشيه اجلاس سازمان ملل متحد منتفي نيست، فرانسه نمي خواهد به مانند پرونده سوريه که ابتدا موضع تندي گرفت و نهايتاً هم در آن تنها و منزوي شد، در اين پرونده هم عقب بيافتد. بايد ديد در ادامه چه خواهد شد ...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار