تحليلگر امنيتي تاکيد کرد اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل فرصت خوبي براي گشوده شدن باب مذاکره بين ايران و آمريکاست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "جوآن زراتي" تحليلگر ارشد امنيت ملي شبکه سي بي اس در مصاحبه با بخش خبري اين شبکه درباره اجلاس آتي مجمع عمومي سازمان ملل متحد و احتمال  گشايش در مذاکرات هسته اي ايران گفت: احتمال گفتگو بين ايران و آمريکا و تبادل کلامي بين اوباما و روحاني رئيس جمهور جديد ايران  در اجلاس عمومي سازمان ملل وجود دارد. 

وي ادامه داد: اين حس وجود دارد که لحظه باز شدن باب مذاکره فرا رسيده است. اگرچه هيچ مذاکره رسمي برنامه ريزي نشده است، اما اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل يک  ميعادگاه عمومي براي رهبران جهان است تا در آن به صورت رسمي يا غيررسمي يکديگر را ملاقات کنند.

به ادعاي تحليلگر ارشد امنيت ملي آمريکايي، در اين مکان رؤساي جمهور  مي توانند به هم سيگنال بدهند. فرصت خوبي براي ايران و آمريکا به وجود آمده است تا به هم نزديک شوند. رفتار و عمل ديپلمات ها و مشاوران اطراف رؤساي جمهور نيز اهميت دارد. آنها نيز وقتي دو رئيس جمهور با هم رو در رو مي شوند ، در محل هستند و با هم ديدار دارند.

به گفته "جوآن زراتي"، وقتي روحاني سخنراني مي کند، رفتار و عکس العمل هيات آمريکايي مهم است. همه اين موارد، سيگنال هاي  مهم ديپلماتيک هستند که سطح احترام و ميزان استقبال از مذاکره را نشان مي دهند. همه مراقبند و اين نکات را زير نظر دارند.

وي ادامه داد: مشکلات زيادي همچون بحران سوريه ، مسئله تسليحات شيميايي اين کشور و يا مسئله کره شمالي باقيست اما الان فرصت درخشان ديپلماتيک براي دولت آمريکا به وجود آمده است. 

وي در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است دو رئيس جمهور با هم جلسه داشته باشند ، گفت : فکر نمي کنم اينطور شود. ديدار يک امتياز نهايي است. تصور من اين است که ديدار به صورت غير رسمي باشد. آمريکا مايل است قدم به قدم اعتماد سازي کند. ديدار دو رئيس جمهور که بسيار اهميت دارد ، در مراحل اوليه صورت نمي گيرد.

وي در پايان گفت: بهتر است از  فرصتي که ايجاد شده است ، استفاده کنيم و ايران را محک بزنيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار