معاون وزير امور خارجه روسيه که به دمشق سفر کرده بود، تصريح کرد: گزارش سازمان ملل از اسناد مربوط به سه حمله شيميايي قبلي در سوريه که به بازرسان تسليحات شيميايي اين سازمان تحويل داده شده بود، چشم پوشي کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلويزيوني راشا تودي، آنيسا نائوآي، خبرنگار اين شبکه، طي گزارشي از واشنگتن گفت، چنانکه هرج و مرج و خشونت در سوريه ادامه دارد، نبرد ديپلماتيک پيرامون اين مسئله نيز در جريان است. 
هرچند گزارش سازمان ملل حاوي اين نتيجه گيري بود که از سلاح هاي شيميايي در 21 اوت در حومه دمشق استفاده شده بوده است، اين سازمان هيچيک از دو طرف را مشخصاً متهم به استفاده از اين مواد شيميايي نکرده است. با اين حال جان کري، وزير امور خارجه آمريکا، بلافاصله نيروهاي دولتي سوريه را به استفاده از گاز سميِ سارين متهم کرد. 
از سوي ديگر ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، اين را ترفندي زيرکانه توسط شورشيان براي تحريک مداخله نظاميِ خارجي در سوريه خواند. وي افزود آنان (شورشيان) از نوعي موشک قديميِ شوروي سابق استفاده کردند که ديگر در ارتش سوريه از آن استفاده نمي شود. نکته کليدي در اين ترفند اين بود که روي بدنه اين موشک ها واژه ساخت شوروي حک شده بود. 
خبرنگار افزود، روسيه ضمن انتقاد شديد به شتابزده و غيرکامل بودن گزارش سازمان ملل، کماکان تأکيد دارد، هيچ سندي که مقصر بودن دولت سوريه را به اثبات کند وجود ندارد، اما نشانه هاي زيادي وجود دارد که حاکي از مقصر بودن شورشيان در اين حمله شيميايي است. 
بازرسان سازمان ملل از اسناد خاصي درباره ساير حملات شيميايي در سوريه (که حاکي از مقصر بودن شورشيان است) چشم پوشي کردند. با اين حال، معاون وزير امور خارجه روسيه که براي مذاکره درباره چگونگي اِعمال پيشنهاد روسيه، اخيراً به دمشق رفته بود، تأييد کرد که بازرسان سازمان ملل از اسناد ياد شده مطلع بوده و اين اسناد به دست آنان رسانده شده بوده است. 
سرگئي ريابکف، معاون وزير امور خارجه روسيه، در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار اين شبکه گفت، اين اطلاعات که توسط مقامات سوري جمع آوري شده بود، به صورت مخفيانه به سلستروم، رئيس بازرسان سازمان ملل متحد، تحويل داده شد. 
ريباکف افزود، کارشناسان سازمان ملل که به سوريه آمدند و درباره اين حادثه (حمله شيميايي در حومه دمشق) تحقيق کردند، هرگز درباره سه حادثه قبلي تحقيق نکرده اند. ريباکف تأکيد کرد، سپس از سلستروم خواسته شد، به اين اطلاعات نظر افکند و سرانجام اين اسناد جديد را در گزارش نهايي مأمورانش بگنجاند، اما در حقيقت وي هرگز اين کار را انجام نداد و از اينرو به اين اطلاعات، کاملاً بي اعتنايي شد. 
گرِگوري کاپلي، از انجمن مطالعات راهبرديِ بين المللي گفت، ترفند شيمياييِ غرب و تروريست هاي تکفيري، عملاً توسط روسيه و دمشق خنثي شد، زيرا اين دو کشور گفتند اگر شما سلاح هاي شيميايي را مي خواهيد، آن را تحويل خواهيد گرفت. 
کاپلي در خاتمه افزود، شايان ذکر است که ارتش آزاد سوريه، توافقنامه تحويل سلاح هاي شيميايي را رد کرده است که به اين معنا خواهد بود که ارتش آزاد سوريه و قطعاً ساير شورشيان در اين کشور سلاح هاي شيميايي خود را تحويل نخواهند داد. اين در حالي است که جان کري، وزير امور خارجه آمريکا، هيچ تلاشي نکرده است که در اين رابطه فشار آورد تا سلاح هاي شيميايي همه طرف ها در سوريه از بين برود. 
برچسب ها: بین الملل ، سوریه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار